Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37020 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Wiadomości / Technologia

Poliwęglanowe szyby. Który producent wprowadzi je do masowej produkcji?

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Toyota  Toyota opracowała nowy rodzaj szyby z tworzywa, która łączy odporność i lekkość sportowych szyb z poliwęglanu z przejrzystością szkła. Rozwiązanie trafiło już do limitowanej serii sportowego coupe GT86. Toyota planuje stopniowo wprowadzać nowy rodzaj oszklenia do masowej produkcji.

Producenci od lat pracują nad tym, żeby szyby w samochodzie były jak najbezpieczniejsze. W razie wypadku po stłuczeniu mają nie zagrażać kierowcy, pasażerom i przechodniom pokaleczeniem ostrymi krawędziami. Jednocześnie muszą zachować maksymalną przejrzystość. W motosporcie powszechnie wykorzystywane są szyby z poliwęglanu – dwukrotnie lżejsze niż szkło, a przy tym bardziej od niego odporne na uderzenia i naprężenia. Mimo tych zalet, poliwęglan praktycznie nie jest stosowany w samochodach seryjnych z powodu trudności w spełnieniu wymagań przepisów, przede wszystkim pod względem przejrzystości. Zapowiedzią rewolucji w tej dziedzinie może być Toyota GT86 w wyścigowej wersji GRMN, którą od kilku miesięcy można kupić w Japonii. Po pierwszych doświadczeniach na rynku Toyota planuje wprowadzenie ich do masowej produkcji.

Kiedy w styczniu do sprzedaży trafiła wyścigowa wersja GT86 – z oznaczeniem GRMN, entuzjaści motosportu zwrócili uwagę, że ta japońska edycja specjalna opracowana przez Toyota Gazoo Racing została wyposażona w poliwęglanowe szyby wykonane w nowatorskiej technologii. Problem przejrzystości udało się rozwiązać dzięki pokryciu tafli poliwęglanu dodatkową warstwą szklistej substancji, która została naniesiona metodą plazmową. W efekcie uzyskano przejrzystość analogiczną, jak w przypadku szyby wykonanej ze szkła, spełniającą wymagania przepisów dla samochodów drogowych.

Redakcja poleca:

Kto i czym monitoruje polskie drogi?
Audi A4 kontra BMW 3

Auto po powodzi. Jak rozpoznać?

GT86 GRMN to pierwszy seryjny samochód, w którym zastosowano szyby z poliwęglanu z pokryciem naniesionym metodą plazmową. Z tworzywa wykonano szyby tylnych trójkątnych okienek. Po udanym debiucie w limitowanej wersji, która liczy tylko 100 egzemplarzy, nowa metoda produkowania bardzo przejrzystych szyb z tworzywa może wejść na masowy rynek. Gdyby w przeciętnym samochodzie osobowym zastąpić wszystkie szyby taflami poliwęglanu pokrytymi żywicą według technologii Toyoty, zmniejszyłoby to masę auta o 20 kg i obniżyło jego środek ciężkości.

Poliwęglanowe szyby mogą także pełnić dodatkowe funkcje. Toyota wykonuje je metodą formowania wtryskowego, co oznacza, że można z łatwością zintegrować z szybą dodatkowe spojlery czy owiewki. W ten sam sposób można wykonać obudowy świateł, również dodając do nich elementy aerodynamiczne. To otwiera przed producentami samochodów sportowych nowe perspektywy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Toyota zdjęcia

Toyota dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł