Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Polonez Caro

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Zaletą Poloneza jest niewielka cena. Kupują go najczęściej początkujący rzemieślnicy i rolnicy. Im potrzebny jest samochód niezbyt drogi, ale pakowny i tani w eksploatacji.

Polonezy obecne są na polskim rynku już 25 lat. Pierwsze egzemplarze wyprodukowano w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie w 1978 r. Zastąpiły one przestarzałe Warszawy i skutecznie konkurowały z Fiatami 125p.

Polonezy są duże i tanie, dlatego kupują je chętnie
rzemieślnicy rozpoczynający działalność oraz rolnicy.
Zdecydowana większość wyposażona jest
w instalacje gazowe.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Poważnymi wadami Poloneza są przede wszystkim wysokie spalanie, częste awarie i szybka korozja blach, które nigdy nie były wysokiej jakości i fabrycznie nie były starannie konserwowane. Plamy rdzy pojawiały się już w kilkuletnich pojazdach. Kilka razy zmieniano nieco wygląd pojazdu, ale zawsze zachowywał on wady poprzednika. Wprowadzenie modeli oznaczonych symbolem "plus" miało poprawić niezbyt dobry wizerunek pojazdu, ale i to spaliło na panewce. Koncern Daewoo, który przejął warszawską fabrykę produkującą m.in. Polonezy, też nie wpłynął na kształt i trwałość tych pojazdów. Przed zakończeniem produkcji w 2002 r. nowy Polonez kosztował nieco ponad 20 tys. zł i był jednym z najtańszych samochodów. Po siedmiu latach jego cena na giełdzie wynosi ok. 5 tys. zł, czyli spadła o 75 proc. To jest grubo ponad średnią na rynku używanych aut. Niska cena napędza popyt i na Poloneza łatwo znaleźć nabywcę.

- Używane auto kupiłem trzy lata temu od pierwszego właściciela - wspomina Kazimierz Różniewski z Malborka. - Prowadzę zakład usług hydraulicznych, więc potrzebny był pakowny samochód. Służył dobrze, ale teraz chcę go sprzedać, mając w planie kupno większego, dostawczego auta. Wyznaczyłem cenę 5,2 tys. zł. Polonez jest tani w stosunku do swej wielkości. Zawieszenie ma w miarę dobre, a inne mechanizmy też się sprawdziły. Nawet silnik pracował bez zarzutu, chociaż ma słabe przyspieszenie i nie nadaje się do energicznej jazdy. Jest to jednak bezpieczne auto. Posiada dobre hamulce i mocną konstrukcję oraz zapewnia dobrą widoczność. Razi przestarzała sylwetka. Koszty eksploatacji zawyżało duże zużycie benzyny. Nowy nabywca założy zapewne instalację gazową, co zmniejszy wydatki na paliwo. Większość Polonezów na giełdzie jest już zasilana gazem.

Polonezy mają opinię nietrwałych, ale nasz redakcyjny fotoreporter w ciągu siedmiu lat przejechał tym pojazdem ponad 360 tys. km bez remontu głównego silnika. Konserwuje podwozie raz do roku. Eliminuje wszelkie rdzawe plamy na karoserii i sam wymienia w porę zużyte części. Dba o swój samochód, a ten odpłaca się mu bezawaryjnym działaniem.

Zdaniem mechanika
Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu Gd.
- Niewiele dobrego można powiedzieć o siedmioletnim Polonezie. Złośliwi mówią, że pojazd ten zardzewiał już na desce kreślarskiej. W każdym razie jest to największy problem właścicieli Polonezów. Mechanizmy też nie są trwałe, chociaż różni dostawcy produkowali podzespoły i bywają solidniejsze części. Naprawy są bardzo łatwe.
 

Ceny fabrycznych części zamiennych w zł
Reflektor 179
Zderzak przedni 391
Pasek rozrządu 16
Komplet łożysk piasty przedniego koła 26
Klocki hamulcowe, komplet do kół przednich 28
Tarcza hamulca 31
Amortyzator przód 63
Końcówka drążka kierowniczego 46

Dane techniczne

Wymiary pojazdu (mm) 4320 x 1650 x 1420
Masa własna (kg) 1100
Dopuszczalna masa pojazdu (kg) 1525
Rozstaw osi (mm) 2510
Rozstaw kół (mm) 1375 (przód) i 1350 (tył)
Silnik  rzędowy usytuowany poprzecznie 4 cylindry
Stopień sprężania 9,5
Pojemność (cm sześc) 1598
Moc (KM) 81
Hamulce tarczowe przód i tył, brak ABS
Układ kierowniczy brak wspomagania
Zawieszenie przednie wahacz poprzeczny i sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne oś sztywna i resor piórowy
Pojemność bagażnika (dcm sześc) 300/1070
Czas rozpędzania 0 -100 km/godz. (sek.) 15,0
Prędkość maksymalna (km/godz.) 156
Średnie zużycie paliwa przy 90 km/godz. (l/100 km) 6,6
Średnie zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l/100 km) 8,9
Średnie zużycie paliwa w ruchu miejskim (l/100 km) 10,6

Zalety i wady
+ Niska cena zakupu
+ Tanie części
+ Dostępny serwis
+ Duży bagażnik

- Przestarzała konstrukcja
- Niska trwałość pojazdu
- Korozja karoserii
- Słabe przyspieszenie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • krzyspi255

    hmmm... a od kiedy silnik w Polonezie jest umieszczony poprzecznie??

  • Adam (gość)

    To że Polonezy były takie jakie były to nie wina leniwych inżynierów ,tylko rządu polskiego,który zawsze jak mogł to rozpieprzał wszystko co sie dało. Mało tego ruscy blokowali nam co się dało. Nie byliśmy wolnym Zachodem, by w spokoju rozwijać technologie. A że FSO padło to jest zasługą ruskich sługusow z Uni Wolności ( obecne PO).

  • Piter (gość)

    Hmm... coś mi sie wydaje że Polonez miał silnik montowany wzdłużnie do tego słabe przyspieszenie miały tylko silniki z fiata 125p, widać autor tego reportażu nie do końca wiedział o czym pisze bo Poldki miały wspomaganie kierownicy a nawet klimatyzacje! i to montowaną fabrycznie, po za tym zawieszenie tylne do resory+amortyzatory skośne. A dla inżynierów w FSO wielki szacunek Panowie bo za małe pieniądze modernizowali w tym aucie co tylko sie dało (głównie silnik który na początku miał 70km a przy końcu produkcji już miał prawie 90km!)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości