Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Polonez Caro

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Polonez miał zawsze rzesze krajowych nabywców. Były i są to bardzo tanie auta, w stosunku do zachodnich modeli tej klasy.

Przejdź do: Polonez na giełdzie | Auto duże i wygodne | Tani, ale rdzewieje | Średnie ceny na giełdzie | Dane techniczne

Historia Polonezów jest już długa. Pierwsze wyprodukowano w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie w 1978 r. Zastąpiły one przestarzałe Warszawy i skutecznie konkurowały z Fiatami 125p.

Konstrukcja była krajowa, ale częściowo oparta na rozwiązaniach stosowanych w Fiacie 125. Samochody te były zawsze ciężkie, paliwożerne i uchodziły za przestarzałe. Nigdy też nie miały blach wysokiej jakości i nie były fabrycznie starannie konserwowane. Plamy rdzy pojawiały się już w pięcioletnich pojazdach.

Przyciąga cena
Wady te nie odstraszały jednak klientów i Kilka razy zmieniano nieco pojazd, ale zawsze zachowywał on wady poprzednika. Dopiero wprowadzenie modeli oznaczonych symbolem Plus poprawiło nieco tę sytuację. Obecnie sprzedawane są modele kosztujące od 21300 zł za Poloneza Caro Plus GLi do 28800 za model kombi. Wszystkie one wyposażone są obecnie w silniki o pojemności 1,6. Wybierać można w wśród modeli o jednopunktowym wtrysku oznaczonym symbolem GLi i wielopunktowym GSi. Od kilku lat mówi się o definitywnym zakończeniu produkcji Polonezów, ale w ciągu ubiegłego roku koncern Daewoo, który jest obecnie właścicielem byłej FSO, sprzedał ponad 18 tys. sztuk tych samochodów. Jest to mniej niż Matizów i Lanosów, lecz więcej od Nubiry czy Leganzy. Skoro są chętni, nie zanosi się na zaprzestanie produkcji. Na razie nie jest zapowiadana modernizacja Polonezów.

Polonez na giełdzie
Kazimierz Najda z Morzeszczyna sprzedawał na giełdzie w Pruszczu Poloneza Caro z 93 r. z przebiegiem 77 tys. km. Auto ma półtoralitrowy silnik benzynowy. Z dodatkowego wyposażenia należy wymienić autoalarm i elektrycznie otwieranie szyby. Samochód wyceniony był na 7 tys. zł.

Auto duże i wygodne
- Sprzedawane auto kupiłem w autohandlu jesienią 1998 r. - wspomina Kazimierz Najda. - Wcześniej byłem na giełdzie, bo tu jest zawsze trochę taniej, lecz wtedy nie znalazłem nic interesującego. Nastawiłem się na duży samochód, bo do malucha z żoną i dorastającymi córkami już się nie mieściliśmy. To auto kupiłem za 8,5 tys. zł i sprzedam go najtaniej za 6,5 tys. zł. Znaczy to, że w ciągu półtora roku straciło na wartości około 2 tys. zł, co uważam, nie jest zbyt wiele. Polonez jest tani w stosunku do swej wielkości. Zawieszenie ma w miarę dobre, a inne mechanizmy też się sprawdziły. Nawet silnik pracował bez zarzutu, chociaż ma słabe przyspieszenie i nie nadaje się do energicznej jazdy. Jest to jednak bezpieczne auto. Posiada dobre hamulce i mocną konstrukcję oraz zapewnia dobrą widoczność. Razi w nim przestarzała sylwetka i rdza pojawiająca się na drzwiach. Koszty eksploatacji zawyżało duże zużycie paliwa. Podwozie wydaje się dobrze zakonserwowane, bo tam jeszcze nie widać śladów korozji. Następnym moim autem będzie chyba trzyletnia Skoda Felicia.

Do początku artykułu

Tani, ale rdzewieje
Wady i zalety siedmioletniego Poloneza potwierdza Zbigniew Gruchała z Gdańska, który również za 7 tys. zł sprzedawał na giełdzie w Pruszczu podobne auto. Do zalet pojazdu zalicza on niską cenę i dostępność części. Do wad: słaby silnik, zużywający zbyt dużo paliwa oraz ślady rdzy na karoserii.

Średnie ceny Polonezów Caro na giełdzie

Rocznik Cena (zł)
92 r. 6300
93 r. 7200
94 r. 8400
95 r. 10000
96 r. 12700
97 r. 14000
98 r. 15800

Dane techniczne

Wymiary pojazdu w mm 4320 X 1650 X 1420
Masa własna w kg 1100 (benz.) i 1135 (diesel)
Dopuszczalna masa pojazdu w kg od 1525 do 1560
Rozstaw osi w mm 2510
Rozstaw kół w mm 1375 (przód) i 1350 (tył)
Silnik o 4 cylindrach, stopień sprężania 9,5 - 10 oraz 23 (diesel)
Pojemność bagażnika w dcm sześc. 360 (Atu) i 480 (Caro)
Czas rozpędzania w sek. 0-100 km/godz. 13,2 (1.4), 14,7 (1.6 MPi) 15,2 (1,6 SPi) oraz 19,8 (1,9 GLD)
Prędkość maksymalna w km/godz. od 140 (GLD) do 150 (GLi)
Średnie zużycie paliwa w l/100 km 5,8 - 6,6 przy 90 km/godz., 7,5 - 8,9 100 km/godz. i 10,6 - 11,1 w ruchu miejskim.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Adam (gość)

    A POtem przyszła Unia Wolniści( obecne PO) i rozprawiło się z jedyną fabryką polskich aut osobowych . Tak teraz robimy dla Niemca i Włocha auta .

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości