Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polscy studenci na podium Shell Eco-marathon Europe 2014

(ip)
Zaszczytne drugie miejsce w kategorii Urban Concept zajął zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów działającego przy Politechnice Warszawskiej. Swoim pojazdem o nazwie PAKS poprawili zeszłoroczny wynik z 334,2 do 376,46 kilometrów przejechanych na jednym litrze benzyny. Pierwsze miejsce zajęli konkurenci z francuskiego liceum Louis Delage pokonując 468,85 km na jednym litrze paliwa, a trzecie belgijski zespół z University Of Mons z wynikiem 189.08 km/1 l.

Polskie wyniki zostały również poprawione w kategorii prototypów. Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej przejechał ponad

Fot: Shell
Fot: Shell

30 km więcej na 1 kWh (487 km na w stosunku do 454,5 z roku poprzedniego).  

Tegoroczna, jubileuszowa 30. edycja konkursu odbyła się w dniach 15 – 18 maja. Po miesiącach przygotowań, 198 zespołów z 27 krajów dało z siebie wszystko podczas trzydniowych zmagań na ulicach Rotterdamu. Rywalizacja odbywała się w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept. Zgodnie z założeniami konkursu, przez kilka dni, zespoły podejmowały próby przebycia jak najdłuższej trasy na równowartości jednego litra paliwa. Własnoręcznie zaprojektowane i wykonane samochody wykonały stałą liczbę okrążeń wokół toru przy zadanej prędkości, a organizatorzy obliczyli efektywność energetyczną każdego z pojazdów.  Nagrody przyznane zostały zespołom, które przebyły największy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny. 

Z roku na rok studenci przesuwają granice konstrukcyjnych możliwości. Francuski zespół Microjoule z liceum Saint-Joseph La Joliverie, zwycięzcy w kategorii prototypów zasilanych paliwem poprawili swój zeszłoroczny wynik o 11% - przejeżdżając 3,314.9 km na jednym litrze paliwa. Francuzi mogą pochwalić się również najlepszym wynikiem w grupie pojazdów Urban Concept zasilanych paliwem -468.85 przejechanych kilometrów na jednym litrze paliwa. Do kategorii tej należą pojazdy, które

Fot: Shell
Fot: Shell

swoimi gabarytami oraz funkcjonalnością mają przypominać auta poruszające się po miejskich drogach.

Jedną z innowacji zasługujących na szczególną uwagę jest pojazd zbudowany przez portugalski zespół AERO@UBI – nie posiada on kierownicy a sterowany jest poprzez ruchy ciała kierowcy.

„Zmagania studenckich zespołów na Shell Eco-marathon to zawsze wyjątkowe przeżycie. Jako Shell Polska jesteśmy dumni z naszych przedstawicieli i kibicujemy im zarówno w momencie rozwijania autorskich technologii jak i w momencie startu. To niezwykle inspirujące móc zobaczyć liderów i inżynierów przyszłości, wdrażających swoje kreatywne pomysły i wiedzę w życie. Wierzymy, że ich wysiłki stanowią istotny wkład w debatę na temat przyszłości wydajności energetycznej, a dla nich samych będą przepustką do rozwoju i międzynarodowej kariery naukowej” – powiedziała Agata Hinc, rzecznik prasowy Shell Polska.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty