Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polscy kierowcy nie znają zasad eco drivingu?

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
ALD Automotive przeprowadziło badania, które wskazują, że w Polsce zasady rozsądnego i zrównoważonego stylu jazdy są znane i stosowanie głównie wśród kierowców flotowych. W ramach oszczędności, firmy wysyłają swoich pracowników na szkolenia z ekonomicznego stylu jazdy. Koszty paliwa i eksploatacji samochodu mogą spaść nawet o 30%.

Przy obecnych cenach benzyny, już kilkanaście procent mniejsze wydatki w

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

firmie są zadowalające. Podobny wynik może uzyskać każdy indywidualny użytkownik samochodu. Jedyne co jest potrzebne to zaangażowanie, chęci i znajomość zasad optymalnej jazdy.

**CZYTAJ TAKŻE

Lotos zbuduje olbrzymie zbiorniki paliwa pod GdańskiemLotos zachęca do eco drivingu

**

Koncern Lotos zainicjował powstanie programu "Optymalna jazda". Głównym powodem jego stworzenia były uciążliwe dla kierowców rosnące ceny paliw, a także przestarzały program szkolenia kierowców, który zakłada rozwiązania technologiczne stosowane w samochodach sprzed 20 lat. Grupa Lotos przedstawiła proste zasady, które pozwalają na wyeliminowanie błędów związanych z techniką jazdy i eksploatacją samochodu. Dzięki tym zasadom każdy kierowca może pozbyć się złych nawyków. Nie pociąga to za sobą żadnych kosztów, a korzyści z ich stosowania mogą być znaczne.

Na optymalną jazdę składa się 12 prostych i przejrzystych zasad. By jeździć optymalnie, nie trzeba brać udziału w szkoleniach, jedynie stosować je w codziennej jeździe. Nowoczesny samochód z elektrycznie sterowanym zapłonem, nie wymaga tych samych zabiegów, które konieczne były 20 lat temu. Starsze samochody wymagały dodawania gazu w czasie rozruchu, co chwilowo zwiększało dopływ paliwa do komór spalania, a co za tym idzie, ułatwiało zapłon. Dziś silniki są nowoczesnymi konstrukcjami, w których regularne dodawanie gazu podczas rozruchu, powoduje późniejsze problemy z dawkowaniem paliwa w czasie normalnej pracy.

Lotos sprawdził, czy kierowcy mają świadomość o popełnianych za kierownicą błędach poprzez przeprowadzenie ankiety na temat wiedzy o prawidłowej eksploatacji i technice prowadzenia samochodu. Odpowiedzi udzieliło 500 kierowców podczas pikniku motoryzacyjnego "ABC Bezpieczeństwa", który co roku, w sierpniu, odbywa się na molo w Sopocie.

Jak pokazała ta ankieta, najczęściej popełnianym błędem jest nie wyłączanie silnika nawet w czasie krótkiego postoju. 55% respondentów uważało, że silnik zużywa na rozruch duże ilości paliwa i nie warto go wyłączać, skoro za chwilę zostanie uruchomiony. Te przekonanie wynika z uwarunkowań historycznych. Dawniej samochody pobierały i nie przepalały paliwa potrzebnego na start silnika. Paliwo to było marnowane. W nowoczesnych konstrukcjach to zjawisko zostało zupełnie wyeliminowane. Obecnie, jeśli chcemy ograniczyć spalanie, powinniśmy wyłączać silnik przy postoju powyżej 30 sekund.

Następna zasada optymalnej jazdy, sugeruje parkowanie tyłem. Okazuje się bowiem, że 48% ankietowanych, nie zdaje sobie sprawy, że zimny motor zużywa dużo więcej paliwa, niż wtedy, gdy jest rozgrzany do temperatury roboczej. Jako, że najwięcej energii potrzeba na ruszenie pojazdu z miejsca, należy wykonywać manewry parkingowe na silniku rozgrzanym i parkować tyłem, by po uruchomieniu auta wrzucić bieg i wykonać prosty manewr do przodu.

Wśród uczestników ankiety, 39% dojeżdżając do świateł lub skrzyżowania wrzuca na tzw. luz zamiast zredukować bieg. Następstwem tego jest niepotrzebne zużycie paliwa, konieczne do podtrzymania pracy silnika. Jeśli

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

silnik hamującego pojazdu nie jest wysprzęglony, to porusza on tłokami czerpiąc napęd z obracających się kół, nie wykorzystując do tego procesu spalania paliwa. Działają tak praktycznie wszystkie silniki zmontowane po 1990 roku. Pozwala to na przemieszczanie się hamującym autem "za darmo". Szczególnie łatwo można to zauważyć obserwując wskazania spalania chwilowego w komputerze pokładowym.

- "Hamując silnikiem zmniejszamy spalanie, ale pamiętajmy również o aspekcie bezpieczeństwa. kiedy dojeżdżamy do świateł na luzie nasza kontrola nad pojazdem jest bardzo ograniczona i w sytuacji awaryjnej będzie nam o wiele trudniej wykonać gwałtowny manewr" - mówi kierowca rajdowy Michał Kościuszko.

Z programem identyfikują się znane osoby, takie jak: Beata Sadowska, Piotr Zelt czy Rafał Cieszyński. Znani kierowcy rajdowi Kajetan Kajetanowicz oraz Michał Kościuszko na co dzień jeżdżą optymalnie i odnotowują duże oszczędności w wydatkach na paliwo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty