Przekonanie większości naszych kierowców jest podobne i nawet Szwajcarzy nie muszą tego potwierdzać – koszty przejazdu płatnymi autostradami w naszym kraju są bardzo wysokie!
Przejazd autostradami w Europie podlega opłatom z których pokrywa się nie tylko ich budowę, ale i utrzymanie. Większość krajów korzysta przy tym z punktów poboru opłat, które zazwyczaj obsługiwane są przez podmioty prywatne.
Partnerstwo
Jak podaje szwajcarska gazeta „Blick”, sieć autostrad w Europie jest bardzo często budowana i eksploatowana w formie mieszanej – partnerstwa publiczno-prywatnego. W efekcie czego zarówno podmioty państwowe, jak i prywatne mogą pobierać opłaty. Jednak w większości przypadków, autostrady są państwowe i finansowane z podatków i ceł. Na takim systemie opierają się kraje Beneluksu (Belgia, Luksemburg, Holandia), kraje bałtyckie (Estonia, Łotwa, Litwa), Skandynawia (Dania, Islandia, Norwegia, Szwecja), ale także Albania, Malta i Czarnogóra oraz – wciąż – Niemcy. Wprawdzie rząd federalny w Niemczech już kilka razy podejmował temat wprowadzenia opłat za przejazd samochodami osobowymi po niemieckich autostradach, ale opór społeczny za każdym razem był tak wysoki, że szybko z planu się wycofywano. Notabene, odcinek autostrady A1 pomiędzy Hamburgiem a Bremą jest zarządzany przez firmę prywatną, ale operator jest na skraju bankructwa.
Przez państwo lub prywatnie
W Austrii autostrady są eksploatowane przez państwową spółkę Asfinag. Poruszanie się po nich jest możliwe po wykupieniu odpowiedniej winiety, przewidzianej na określony czas. We Francji autostrady należą do państwa, ale są one eksploatowane przez prywatnych koncesjonariuszy przez okres 25 lat. Za przejazd pobierają oni opłatę w specjalnych punktach poboru opłat. Największymi „graczami” są tam: grupa budowlana „Vinci”, australijsko-francuskie konsorcjum „Eiffage-Macquerie” oraz hiszpański „Albertis”.
Na południu
„Albertis” jest również największym operatorem w Hiszpanii, zarządzając około 60% płatnych dróg. Drogi ekspresowe (Autovias) są bezpłatne, autostrady (Autopistas) – płatne. Co ciekawe, włoska spółka „Atlantia”, operator zawalonego kilka tygodni temu odcinka mostu w Genui, właśnie zawarł porozumienie z niemiecką grupą budowlaną „Hochtief” i hiszpańskim „ACS” – kontrolowanym przez właściciela klubu piłkarskiego „Real Madryt” Florentino Pereza – w celu przejęcia spółki „Albertis”. „Atlantia” obsługuje ponad połowę włoskich autostrad, a także lotniska w Rzymie: Fiumicino i Ciampino.
Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście
Ale ile trzeba zapłacić?
Ile płaci się w Europie za korzystanie z autostrad? Bardzo różnie. Podobnie jak w Szwajcarii, dziewięć krajów używa winiet (zobacz: tabelka). Niektóre mają winiety na jeden dzień, tydzień, dziesięć dni lub miesiąc. Według dziennikarzy dziennika „Blick” najtaniej jest w Rumunii, kierowcy za tydzień jazdy po autostradzie musza tam zapłacić trochę ponad 3 franki szwajcarskie (ok. 13 złotych). Równie tania jest Mołdawia z kosztami na poziomie prawie 5 franków na tydzień (ok. 17 złotych). Winiety są szczególnie drogie w Słowenii – 17 franków na tydzień (ok. 65 złotych) i Republice Czeskiej – prawie 15 franków (ok. 56 złotych) na dziesięć dni.
Winiety spotkamy także w Austrii, Bułgarii, Słowacji i na Węgrzech.
Pozostałe kraje korzystają z systemu poboru opłat w specjalnych punktach. I tu – według „Blicka” najtańsza jest Turcja, z kosztami na poziomie 70 centymów (ok. 3 złotych) za każde 100 kilometrów, oraz Wielka Brytania – 2 franki (ok. 8 złotych).
Na drugim biegunie znajduje się… Polska! Według dziennika „Blick”, najwyższy, maksymalny koszt przejazdu 100 km autostradą jest właśnie w naszym kraju i wynosi on - w przeliczeniu – astronomiczne 31,70 CHF. I tu nasza uwaga – cena ta dotyczy transportu ciężarowego – ale fakt pozostaje faktem, że maksymalna cena za przejazd 100 km autostradą jest u nas dwa razy wyższa niż w Grecji – 16 CHF.
Warto jest też zwrócić uwagę na siłę nabywczą. Opłaty za autostrady są mniej odczuwalne dla przeciętnego mieszkańca Austrii, Włoch, Francji czy Szwajcarii.
Koszt winietek w Europie
Kraj | Okres ważności (w dniach) | Cena za auta do 3,5 t | Kara za brak winiety |
Słowenia | 7 | 17.10 CHF (ok. 65 zł) | 913 CHF (ok. 3472 zł) |
Czechy | 10 | 14.80 CHF (ok. 56 zł) | 211.20 CHF (ok. 803 zł) |
Węgry | 10 | 12.90 CHF (ok. 49 zł) | 57.10 CHF (ok. 217 zł) |
Słowacja | 10 | 11.40 CHF (ok. 43 zł) | 416.60 CHF (ok. 1584 zł) |
Austria | 10 | 10.30 CHF (ok. 39 zł) | 137.00 CHF (ok. 521 zł) |
Bułgaria | 7 | 9.10 CHF (ok. 34 zł) | od 57 CHF (ok. 217 zł) |
Mołdawia | 7 | 4,60 CHF (ok. 17 zł) | b.d. |
Rumunia | 7 | 3.40 CHF (ok. 13 zł) | od 91.30 (ok. 347 zł) do 137.00 CHF (ok. 521zł) |
Źródło: "Blick" na podstawie danych ADAC i stron internetowych
Przelicznik: 1 CHF = 3,8033 PLN
Koszt przejechania 100 km autostrady z punktami poboru op**ł**at
Kraj | Cena maksymalna | Cena minimalna |
Polska | 31.70 CHF (ok. 120 zł) | 3.50 CHF (ok. 13 zł) |
Grecja | 16.00 CHF (ok. 61 zł) | 9.40 CHF (ok. 36 zł) |
Hiszpania | 13.10 CHF (ok. 50 zł) | 10.20 CHF (ok. 39 zł) |
Włochy | 11.10 CHF (ok. 42 zł) | 11.10 CHF (ok. 42 zł) |
Francja | 10.90 CHF (ok. 41 zł) | 10.90 CHF (ok. 41 zł) |
Irlandia | 9.70 CHF (ok. 37zł) | 7.90 CHF (ok. 30 zł) |
Chorwacja | 8.70 CHF (ok. 33 zł) | 5.80 CHF (ok. 22 zł) |
Portugalia | 7.00 CHF (ok. 27 zł) | 1.80 CHF (ok. 7 zł) |
Białoruś | 4.60 CHF (ok. 17 zł) | 4.60 CHF (ok. 17 zł) |
Macedonia | 4.10 CHF (ok. 16 zł) | 3.40 CHF (ok. 13 zł) |
Serbia | 3.50 CHF (ok. 13 zł) | 3.50 CHF (ok. 13 zł) |
Bośnia i Hercegowina | 3.30 CHF (ok. 12 zł) | 3.30 CHF (ok. 12 zł) |
Wielka Brytania | 2.10 CHF (ok. 8 zł) | 1.30 CHF (ok. 5 zł) |
Turcja | 0.70 CHF (ok. 3 zł) | 0.30 CHF (ok. 1 zł) |
Źródło: "Blick" na podstawie danych ADAC i stron internetowych
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?