Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Felietony

Polskie głowy

Data publikacji: Autor: Jerzy Iwaszkiewicz

 W polskiej motoryzacji nigdy nie mieliśmy pieniędzy, ale zawsze mieliśmy ludzi, którzy mieli głowę. Stanisław Szelichowski napisał książkę "Historia polskiej motoryzacji".

Stanisław Szelichowski napisał książkę "Historia polskiej motoryzacji". Było to pewien czas temu, ale książka nie bigos i się nie starzeje.

 

Autor jest postacią znaczącą. Wie o samochodach wszystko, a poza tym można na niego liczyć w każdej sytuacji. Na konferencji prasowej, kiedy wszyscy przysypiają, Szelichowski potrafi zadać pytanie, które budzi do życia. Jest ponadto wzorem dobrego wychowania najpierw mówi, że się bardzo cieszy i gratuluje, a dopiero potem wyraża zdziwienie, po co konferencję zorganizowano. W razie potrzeby mówi po francusku. Ma daczę na Mazurach, psa i parę eleganckich krawatów.

 

„Historia polskiej motoryzacji” nie powstała z papierków. Szelichowski ukończył Wydział Samochodowy na Politechnice Warszawskiej, pracował w FSO. Książka jest próbą ocalenia przed zapomnieniem różnych działań Polaków, które w wielu przypadkach były przedsięwzięciami na skalę europejską. Wycieraczki samochodowe opatentował Józef Hofman w 1890 r. Polski konstruktor wymyślił również światła kierunkowskazów na krawędziach lusterek zewnętrznych, co dopiero od niedawna stosuje Mercedes i inne luksusowe firmy.

W polskiej motoryzacji nigdy nie mieliśmy pieniędzy, ale zawsze mieliśmy ludzi, którzy mieli głowę. Szelichowski pisze też o czasach dzisiejszych. Zaczynamy być potentatami w produkcji silników. Z Polski wyjeżdża rocznie milion silników Fiata i Toyoty. Multijet 1.3 Fiata z Bielska uważany jest za najlepszy mały silnik wysokoprężny w Europie i montowany w wielu markach, m.in. w Oplach. Nie jest przypadkiem, że wiele firm wybudowało w Polsce fabryki. Gdyby nie dziury w drogach, inwestycji byłoby o wiele więcej. Świat wie, że Polacy lubią i potrafią robić samochody.

"Historia polskiej motoryzacji" jest również książką o polskich nadziejach, które nie wszystkie zostały zmarnowane.

 

Stowarzyszenie Historyków Motoryzacji w USA nagrodziło książkę Szelichowskiego pierwszą nagrodą za rok 2004 dla najlepszej książki nieanglojęzycznej. Jest to pierwsze tak wysokie wyróżnienie dla polskiej książki o motoryzacji.

 

Szelichowski nabył sobie z tej okazji dwa nowe krawaty.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości