Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Pompuj i oszczędzaj

Data publikacji: Autor: Piotr Myszor

Opony do samochodu powinny być właściwie dobrane, a potem odpowiednio eksploatowane. Błędy eksploatacyjne znacznie skracają żywotność opon.

Zima jeszcze nieco nas straszy, ale to już chyba jej ostatnie ataki. Trzeba już myśleć o zmianie opon na letnie. Zimą mieszanka z jakiej zrobione są opony zimowe staje się twarda i nie zapewnia dobrej przyczepności. Latem zaś opony zimowe stają się zbyt miękkie. Guma klei się do asfaltu, znacznie szybciej się ściera. Łatwiej może ulec uszkodzeniu, czyli jest mniej bezpieczna.

Letnie opony nie muszą walczyć z błotem pośniegowym. Muszą dobrze radzić sobie z odprowadzaniem wody przy deszczowej pogodzie. Opony o wyższych prędkościach powinny przy tym zapewnić jak najszybszą reakcję na ruchy kierownicy, więc wiele opon ma centralne żebra, które zapewniają stały kontakt z nawierzchnią.

W przypadku każdego rodzaju opon o skuteczności hamowania i trzymania się nawierzchni przy deszczowej pogodzie decyduje wysokość bieżnika. Polskie przepisy mówią, że musi ona wynosić co najmniej 1,6 mm. Producenci jednak także oznaczają opony tak, by można było samodzielnie sprawdzić, czy jeszcze można je bezpiecznie użytkować. Wprowadzane są specjalne wskaźniki na dnie bieżnika. W przypadku opon Pirelli ich miejsce wskazuje napis TWI lub trójkąt na bocznej ściance, zaś Michelin umieszcza przy wskaźnikach obrazek swojej maskotki - ludzika Bibendum.

Każda opona ma wyznaczoną maksymalną prędkość do jakiej może być bezpiecznie wykorzystywana. Oczywiście, z prędkościami powyżej 200 km/h raczej nie jeździmy, ale jeżeli producent nakazuje używanie takich opon, to nie należy samodzielnie zmieniać ich na oznaczone niższym indeksem. W grę wchodzi bowiem także wytrzymałość na siły działające podczas ruszania czy gwałtownego przyspieszania.

Ciśnienie powietrza jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na żywotność opon. Parametry ogumienia, nośność i indeks prędkości, odnoszą się do opon napompowanych na zimno do przewidzianego przez producenta ciśnienia. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powoduje szybsze zużycie się opon.
Jeżeli opony są niedopompowane to opona wcześniej się zużywa. Boczne ścianki nie pracują tak, jak powinny, co ma wpływ na zachowanie samochodu, a przy tym inne odkształcanie się opony powoduje nierównomierne ścieranie się bieżnika - mocniej ściera się bieżnik przy bocznych krawędziach. Jeżeli opona jest napompowana zbyt mocno, to szybciej ściera się środkowa część bieżnika.

Indeks Dopuszczalna prędkość
N do 140 km/h
P do 150 km/h
Q do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h

Nierównomierne ścieranie bieżnika może wynikać także ze złego ustawienia kół lub ich nieprawidłowego wyważenia. Na stan i trwałość opon wpływa także sposób jazdy kierowcy. Ważne jest nie tylko unikanie dziur, ale także uważna jazda w mieście, najazdy na krawężniki czy studzienki.

Indeks prędkości to zawsze ostatnia litera w umieszczonym na bocznej ściance oznaczeniu opony. Ważny jest także współczynnik nośności opon, który wskazuje najwyższe dopuszczalne obciążenie opony. Przekroczenie tych indeksów grozi zniszczeniem opony.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości