Pompuj i oszczędzaj

Piotr Myszor
Opony do samochodu powinny być właściwie dobrane, a potem odpowiednio eksploatowane. Błędy eksploatacyjne znacznie skracają żywotność opon.

Zima jeszcze nieco nas straszy, ale to już chyba jej ostatnie ataki.
Trzeba już myśleć o zmianie opon na letnie. Zimą mieszanka z jakiej zrobione
są opony zimowe staje się twarda i nie zapewnia dobrej przyczepności. Latem
zaś opony zimowe stają się zbyt miękkie. Guma klei się do asfaltu, znacznie
szybciej się ściera. Łatwiej może ulec uszkodzeniu, czyli jest mniej bezpieczna.
Letnie opony nie muszą walczyć z błotem pośniegowym. Muszą dobrze radzić
sobie z odprowadzaniem wody przy deszczowej pogodzie. Opony o wyższych
prędkościach powinny przy tym zapewnić jak najszybszą reakcję na ruchy
kierownicy, więc wiele opon ma centralne żebra, które zapewniają stały
kontakt z nawierzchnią.
W przypadku każdego rodzaju opon o skuteczności hamowania i trzymania
się nawierzchni przy deszczowej pogodzie decyduje wysokość bieżnika. Polskie
przepisy mówią, że musi ona wynosić co najmniej 1,6 mm. Producenci jednak
także oznaczają opony tak, by można było samodzielnie sprawdzić, czy jeszcze
można je bezpiecznie użytkować. Wprowadzane są specjalne wskaźniki na dnie
bieżnika. W przypadku opon Pirelli ich miejsce wskazuje napis TWI lub trójkąt
na bocznej ściance, zaś Michelin umieszcza przy wskaźnikach obrazek swojej
maskotki - ludzika Bibendum.
Każda opona ma wyznaczoną maksymalną prędkość do jakiej może być bezpiecznie
wykorzystywana. Oczywiście, z prędkościami powyżej 200 km/h raczej nie
jeździmy, ale jeżeli producent nakazuje używanie takich opon, to nie należy
samodzielnie zmieniać ich na oznaczone niższym indeksem. W grę wchodzi
bowiem także wytrzymałość na siły działające podczas ruszania czy gwałtownego
przyspieszania.
Ciśnienie powietrza jest jednym z najważniejszych czynników wpływających
na żywotność opon. Parametry ogumienia, nośność i indeks prędkości, odnoszą
się do opon napompowanych na zimno do przewidzianego przez producenta ciśnienia.
Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powoduje szybsze zużycie się opon.

Jeżeli opony są niedopompowane to opona wcześniej się zużywa. Boczne ścianki
nie pracują tak, jak powinny, co ma wpływ na zachowanie samochodu, a przy
tym inne odkształcanie się opony powoduje nierównomierne ścieranie się
bieżnika - mocniej ściera się bieżnik przy bocznych krawędziach. Jeżeli
opona jest napompowana zbyt mocno, to szybciej ściera się środkowa część bieżnika.

IndeksDopuszczalna prędkość
Ndo 140 km/h
Pdo 150 km/h
Qdo 160 km/h
Rdo 170 km/h
Sdo 180 km/h
Tdo 190 km/h
Hdo 210 km/h
Vdo 240 km/h

Nierównomierne ścieranie bieżnika może wynikać także ze złego ustawienia
kół lub ich nieprawidłowego wyważenia. Na stan i trwałość opon wpływa także
sposób jazdy kierowcy. Ważne jest nie tylko unikanie dziur, ale także uważna
jazda w mieście, najazdy na krawężniki czy studzienki.
Indeks prędkości to zawsze ostatnia litera w umieszczonym na bocznej
ściance oznaczeniu opony. Ważny jest także współczynnik nośności opon,
który wskazuje najwyższe dopuszczalne obciążenie opony. Przekroczenie tych
indeksów grozi zniszczeniem opony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty