Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Pomyłka przy tankowaniu

Data publikacji: Autor: Maciej Fabijański

Fot. Krzysztof Kapica Wlanie przez przypadek nieodpowiedniego paliwa do baku nie zawsze, ale bardzo często może mieć kosztowne konsekwencje.

Fot. Krzysztof KapicaPomyłki przy tankowaniu zdarzają się i to wcale nierzadko, bo w samej tylko Wielkiej Brytanii rocznie notowanych jest około 150 tysięcy przypadków wlania do zbiornika niewłaściwego paliwa. Przyczyn takich zachowań kierowców jest wiele. Najłatwiej wlać benzynę do zbiornika oleju napędowego, ponieważ końcówka „pistoletu benzynowego” bez trudu mieści się w otworze wlewowym diesla. Natomiast nalać ropy do benzyny z dystrybutora jest już o wiele trudniej , ale i takie rzeczy się zdarzają.

Poza tym pomyłki przy tankowaniu nie mają miejsca tylko na stacjach paliwowych. Niewłaściwe paliwo do zbiornika trafić może na przykład z zapasowego kanistra. Najbardziej szkodliwe w skutkach jest wlanie benzyny do oleju napędowego. Czarny scenariusz na szczęście nie zawsze się spełnia. Wiele zależy od ilości nieodpowiedniej domieszki i od momentu, w którym kierowca zorientował się o swojej pomyłce. Nie bez znaczenia jest także konstrukcja silnika, szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Warto również poznać czynniki, które sprzyjają pomyłkom przy tankowaniu, żeby ich unikać.

Benzyna – postrach nowoczesnych diesli

Pompy paliwa w silnikach wysokoprężnych odznaczają się bardzo wysoką dokładnością wykonania, wytwarzają duże ciśnienie ( nawet do około 2000 atmosfer) i są smarowane przez zasysane i tłoczone paliwo. Benzyna w oleju napędowym zachowuje się jak rozpuszczalnik, który ogranicza smarowanie, co może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych w wyniku tarcia metalu o metal. Z kolei cząsteczki ścieranego w tym procesie metalu tłoczone razem z paliwem mogą powodować uszkodzenia w dalszych partiach sytemu paliwowego. Obecność benzyny w oleju napędowym źle wpływa również na niektóre uszczelnienia.

Im dłużej nowoczesny diesel pracował na paliwie z domieszką benzyny, tym uszkodzenia mogą być większe i tym samym koszty naprawy.

Benzyna w ropie – jak sobie radzić

Specjaliści nie pozostawiają złudzeń i zalecają, aby nawet najmniejsza ilość benzyny, która trafi do oleju napędowego została usunięta, a cały układ paliwowy został oczyszczony i napełniony prawidłowym paliwem przed ponownym uruchomieniem silnika.

Stąd niezwykle istotnego znaczenia nabiera sam moment, w którym kierowca odkrywa, że zatankował złe paliwo. Jeśli zaraz przy dystrybutorze, to należy pamiętać, aby nie włączać zapłonu a tym bardziej uruchamiać silnika. Auto należy  odholować do warsztatu celem spuszczenie ze zbiornika doprawionego oleju napędowego benzyną.  Wyjdzie na pewno dużo taniej niż czyszczenie całego układu paliwowego, które należy przeprowadzić nawet po krótkotrwałym uruchomieniu silnika.

Ropa w benzynie też szkodzi

W  odróżnieniu od oleju napędowego, który aby się zapalić musi zostać odpowiednio sprężony w silniku, mieszanka benzyny z powietrzem zapala się od iskry wytwarzanej przez świecę zapłonową. Uruchomienie silnika benzynowego na domieszce ropy objawia się przeważnie pogorszeniem pracy ( wypadanie zapłonów) oraz dymieniem. Ostatecznie motor przestaje działać i nie daje się ponownie uruchomić. Niekiedy niemal od razu po zatankowaniu złego paliwa nie można go odpalić. Po usunięciu zanieczyszczonej ropą benzyny silnik powinien dać się bez problemu uruchomić.

Specjaliści wskazują jednak, że zatankowanie ropy w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny może być szkodliwe dla ich systemu paliwowego. W niektórych autach po wlaniu ropy może wystąpić podwyższona emisja toksycznych związków w spalinach(sygnalizowana w ramach samodiagnostyki systemu OBDII/EOBD). W takim przypadku należy niezwłocznie zgłosić się do warsztatu. Ponadto długotrwała jazda na benzynie z domieszką oleju napędowego może uszkodzić katalizator.

Ropa w benzynie – jak sobie radzić

Generalnie zaleca się, aby oczyścić układ paliwowy z każdej ilości wlanej przez pomyłkę ropy. Jednak w przypadku starszych konstrukcyjnie silników benzynowych, na dodatek jeszcze bez katalizatora i gdy objętość złej domieszki oleju napędowego jest mniejsza niż 5 proc objętości całego zbiornika, wystarczy zatankować do pełna bak odpowiednią benzyną.

Jeśli ilość wlanej ropy przekracza pięcioprocentową objętość zbiornika benzyny i swój błąd odkryłeś natychmiast, nie włączaj silnika, ani nawet zapłonu. W tym przypadku, żeby było wszystko w porządku zbiornik należy opróżnić i zalać właściwym paliwem. 

Jeżeli jednak silnik został uruchomiony cały układ paliwowy trzeba opróżnić i przepłukać świeżym paliwem. W sytuacji, gdy pomyłka została odkryta dopiero podczas jazdy należy ją przerwać tak szybko jak można to zrobić w bezpieczny sposób. Zaleca się, aby podobnie jak w poprzednim przypadku układ paliwowy został opróżniony i przepłukany świeżym paliwem. Dodatkowo, kilka dni po incydencie, należy wymienić filtr paliwa.

Powyższe wskazówki są ogólne i za każdym razem należy przed wykonaniem określonych czynności skonsultować je z warsztatem.

Czynniki podwyższonego ryzyka

O pomyłkę przy tankowaniu łatwiej jeśli:
- w pracy jeździsz samochodem zasilanym innym paliwem niż twoje domowe auto i możesz o tym zapomnieć;
-wypożyczyłeś samochód, który jeździ na innym paliwie niż twój własny;
-kupiłeś nowy samochód, którego silnik zasilany jest innym paliwem, niż ten w twoim starym aucie;
-coś w tym czasie zakłóca twoją uwagę (np. rozmowa z inną osobą, jakieś zdarzenie, które ma miejsce itp.)
-się spieszysz.

Starszym dieslom benzyna nie aż tak straszna

Przez wiele lat dodatek benzyny do oleju napędowego ułatwiał pracę silnika wysokoprężnego zimową porą. Zalecali to sami producenci. Przykładem może być zapis w fabrycznej instrukcji obsługi BMW E30 324d/td z lat dziewięćdziesiątych. Wynika z niego, że w nagłych przypadkach można, aby zapobiec wytrąceniu się parafiny z powodu niskich temperatur dolać do zbiornika do 30 procent objętości (paliwa w zbiorniku)  benzyny normalnej lub bezołowiowej w samochodach z katalizatorem.

Uwaga na biopaliwa

E85 – zatankowanie tego paliwa do auta, które nie jest do niego przystosowane  prowadzi do korozji układu paliwowego i wylotowego, poważnych zaburzeń w pracy silnika oraz zwiększonej emisji spalin. Etanol może także uszkadzać inne materiały. 

Biodiesel – w silnikach wysokoprężnych nie przystosowanych do zasilania nim nie spowoduje natychmiastowych szkód, ale po pewnym czasie pojawią się nieprawidłowości w pracy układów sterowania dawką paliwa oraz kontroli emisji spalin. Biodiesel ponadto pogarsza smarowanie, tworzy osady wywołując różne dysfunkcje układu wtryskowego.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości