Pomyłka przy tankowaniu; błąd przy dolewaniu płynu do spryskiwaczy. Co zrobić?

Bartosz Gubernat
Uzupełnianie płynu do spryskiwaczy
Uzupełnianie płynu do spryskiwaczy
Po zatankowaniu złego paliwa albo pomyłce przy uzupełnianiu płynów eksploatacyjnych nie należy uruchamiać silnika. Zmniejszy to ryzyko awarii. Bez wizyty u mechanika jednak i tak się nie obejdzie.

Teoretycznie pomylenie paliwa na stacji jest bardzo trudne. Pistolety do tankowania oleju napędowego mają kolor czarny, a do benzyny zielony, dystrybutory są oznaczone wyraźnymi symbolami. Dodatkowo wlew w samochodach na benzynę ma mniejszą średnicę więc pistolet do tankowania diesli się do niego nie mieści. Ale wlanie benzyny do baku auta z silnikiem wysokoprężnym jest bardziej prawdopodobne. Zdarza się to nawet profesjonalistom.

- Niedawno mieliśmy w serwisie Accorda z silnikiem Diesla, do którego benzynę wlał pracownik stacji paliw. Tłumaczył później, że zmyliła go cicha praca jednostki napędowej – opowiada Rafał Krawiec z ASO Honda Sigma Car w Rzeszowie. Kierowca auta nie wiedział o pomyłce i uruchomił silnik, który po przejechaniu krótkiego dystansu przestał pracować. Trzeba było wyczyścić układ paliwowy oraz wymienić pompę i wtryskiwacze. Naprawa kosztowała 12 tys. zł, zapłacił za nią właściciel stacji 

W silnikach wysokoprężnych olej napędowy służy też do smarowania pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Benzyna nie ma takich właściwości i niszczy te elementy. Szczególnie w najnowszych dieslach, z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Płukanie układu paliwowego wraz z wymianą filtra paliwa kosztuje 350 zł. Nowe wtryskiwacze kosztują 1,5-2 tys. zł za sztukę a pompa wtryskowa od 3 do 5 tys. zł. Za regenerowane podzespoły trzeba zapłacić odpowiednio 500-800 zł i 800-2000 zł.

Gdy kierowca zatankuje olej napędowy do silnika benzynowego i uruchomi silnik, potrzebne będzie płukanie układu paliwowego oraz wymiana świec zapłonowych i filtra paliwa. Kosztuje to co najmniej 500 zł, zależnie od ceny świec. Jeśli zmotoryzowany zauważy pomyłkę przed uruchomieniem, wystarczy płukanie układu paliwowego i wymiana filtra. Trzeba też doliczyć koszt lawety, która przywiezie auto ze stacji benzynowej do serwisu.

Co robić, gdy pomylisz paliwo albo płyny eksploatacyjne?
Co robić, gdy pomylisz paliwo albo płyny eksploatacyjne?

Oprócz paliwa można też pomylić wlewy płynów eksploatacyjnych pod maską. Podobnie jak w przypadku paliwa i one są dobrze oznakowane, a pomyłkom najczęściej winne jest roztargnienie. Jak mówi Rafał Krawiec, w tej sytuacji trzeba wypompować nieodpowiedni płyn, wypłukać odpowiedni zbiornik i przewody oraz ponownie wlać właściwą ciecz. Bardzo niebezpieczną pomyłką, może być wlanie do zbiornika wyrównawczego układu hamulcowego płynu do spryskiwaczy. Ciecz pracująca normalnie w układzie hamulcowym stanie się bezużyteczna, co spowoduje, że hamulce przestaną działać. Temperatura wrzenia płynu hamulcowego (co najmniej 180 stopni Celsjusza) mocno się obniży. - Nie dochodzi wówczas do przekazywania odpowiedniego ciśnienia hydraulicznego i w efekcie skuteczność hamowania może mocno spaść – wyjaśnia Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Jeśli kierowca zauważył pomyłkę zanim uruchomił silnik i wcisnął pedał hamulca, wystarczy opróżnić zbiornik wyrównawczy z płynu do spryskiwaczy. Jeśli stało się inaczej, konieczne jest czyszczenie układu i wymiana płynu hamulcowego. Niezależnie od sytuacji, mechanik musi skontrolować właściwości cieczy w układzie hamulcowym. Płyn do spryskiwaczy wlany do układu wspomagania kierownicy może doprowadzić do zatarcia pompy wspomagania. Aby tak się nie stało, po zauważeniu pomyłki trzeba opróżnić i dokładnie wyczyścić układ. Zalegająca woda może bowiem doprowadzić do korozji.

Co robić, gdy pomylisz paliwo albo płyny eksploatacyjne?
Co robić, gdy pomylisz paliwo albo płyny eksploatacyjne?

Zmieszanie płynu do spryskiwaczy z cieczą chłodzącą też wymaga szybkiej interwencji. Płyn chłodzący ma wysoką temperaturę wrzenia, która obniża się po zmieszaniu z inną cieczą. Poza tym z płynu do mycia szyb, zmieszanego z chłodziwem, mogą wytrącać się osady, zatykające przewody chłodnicze.

Przegrzaniem i zatarciem jednostki napędowej może skończyć się wlanie innej cieczy zamiast oleju silnikowego. - W takiej sytuacji pozostaje jedynie wezwanie lawety i odprowadzenie samochodu do serwisu. Zanieczyszczony olej trzeba wylać, wyczyścić układ smarowania i uzupełnić silnik nowym smarowidłem – wyjaśnia Szydłowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty