Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Poprawkowe egzaminy na prawo jazdy to świetny biznes dla WORD-ów (WIDEO)

Data publikacji: Autor: maciej.mitula

Jak WORD-y utrudniają życie Polakom (WIDEO) Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego osiągają coraz wyższe przychody dzięki temu, że coraz więcej osób ma kłopoty ze zdaniem egzaminu na prawo jazdy. Jak czytamy w raporcie Forum Obywatelskiego Rozwoju, polscy egzaminatorzy oblewają przyszłych kierowców częściej niż ich koledzy z innych państw.

Według FOR umożliwia to prawo, które ośrodkom egzaminacyjnym dało monopol na egzaminowanie. Przepisy określają, że całe wpływy z egzaminów, w tym egzaminów poprawkowych, stanowią środki do własnej dyspozycji ośrodków egzaminacyjnych. Ponadto prawo pozwala również samodzielnie decydować ośrodkom o sposobie wykorzystania tych pieniędzy. WORD-y są jednostkami samorządów wojewódzkich.

Zobacz też: Egzaminacyjna jazda w szkolnym aucie? 

W Polsce zdawalność egzaminów na prawo jazdy jest niska, prawie o połowę niższa niż w innych państwach, takich jak Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja czy Niemcy.

Na przykład w Wielkiej Brytanii ośrodki egzaminacyjne (Driving Standards Agency) są częścią Departamentu Transportu oraz podlegają ministrowi transportu, który może ingerować w finanse ośrodków, jeśli tylko „uzna, że rezerwy finansowe przewyższają przewidywane potrzeby” (Government Trading Funds Act)2 oraz może transferować nadwyżki do innych funduszy.

Średnia zdawalność egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B w Polsce, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwecji i Niemczech. 

WORD-y prawie całe przychody czerpią z egzaminów na prawo jazdy. Przy czym ok. 90 proc. tych pieniędzy stanowią przychody z egzaminów na kategorię B. Przy czym większość wpływów pochodzi z egzaminów poprawkowych.

Zobacz też: Testy na prawo jazdy - będzie jedna baza pytań egzaminacyjnych 

Udział przychodów z tytułu poprawkowych egzaminów praktycznych na kat. B w całkowitych przychodach z egzaminów praktycznych na kat. B w latach 2007 - 2012. 


Ośrodki mają dużą dowolność w dysponowaniu przychodami z egzaminów. Na podstawie prawa o ruchu drogowym WORD-y prowadzą samodzielną gospodarkę finansową. Na co mogą być przeznaczane te środki? Na przykład na wynagrodzenia.

Sposób wynagradzania egzaminatorów zatrudnionych w WORD-ach określa rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów przeprowadzających egzaminy kandydatów na kierowców. Podstawowymi składnikami wynagrodzenia egzaminatorów są wynagrodzenie zasadnicze i dodatek zadaniowy, których stawki są zawarte w załącznikach do rozporządzenia.

Zobacz też:

NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY


Jednak egzaminatorzy mogą otrzymywać również inne rodzaje świadczeń, np. premie. Warto więc zwrócić uwagę na § 9 ust. 2 rozporządzenia o wynagradzaniu, który stanowi, że: „w ramach środków na wynagrodzenia Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego może utworzyć fundusz na premie dla egzaminatorów". Przepis ten daje bardzo dużą dowolność dyrektorom WORD-ów w premiowaniu egzaminatorów. Im większe przychody ma ośrodek egzaminacyjny, tym wyższe środki na wynagrodzenia, które mogą być przeznaczone na premie.

Szacunkowy koszt uzyskania prawa jazdy w Polsce i innych państwach, zakładając zdanie w pierwszym podejściu. 


Jak kształtują się wynagrodzenia egzaminatorów? Z odpowiedzi uzyskanych od 27 ośrodków wynika, że przeciętne wynagrodzenie egzaminatorów w latach 2007-2012 wyniosło 5871 zł brutto miesięcznie (w analogicznym okresie średnia płaca w gospodarce narodowej wg GUS stanowiła 3147 zł). 

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie FOR

(MMI)

Jak WORD-y utrudniają życie Polakom (WIDEO)

Jak WORD-y utrudniają życie Polakom (WIDEO)

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości