Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poradnik zakupowy – używane Subaru Impreza II (2001-2007)

Bartosz Gubernat
Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów motorowych, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych pojazdów na świecie. fot. Bartosz Gubernat
Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów motorowych, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych pojazdów na świecie. fot. Bartosz Gubernat
Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów motorowych, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych pojazdów na świecie.

Historię auta, oraz mnogość jego odmian zna jednak już znacznie mniej kierowców i fanów motoryzacji. A te informacje są niezwykle ciekawe i dowodzą, że pod niepozornym nadwoziem kryje się znakomicie przemyślana, a co najważniejsze, trwała i dająca sporo frajdy z jazdy technologia.  

Model Impreza jest produkowany nieprzerwanie od 1993 roku. W gamie japońskiego producenta zastąpił wówczas Subaru Leone, które było pierwszym masowo produkowanym pojazdem z napędem na cztery koła. Do tej pory na rynek weszły cztery generacje tego auta, przy czym ostatnia jest na nim obecna od 2011 roku. My pod lupę wzięliśmy tym razem II generację, produkowaną między 2001 a 2007 rokiem.

Sedan i kombi

Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów
Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)

Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów motorowych, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych pojazdów na świecie.

fot. Bartosz Gubernat

Impreza II występuje na rynku w dwóch wersjach. Sedan jest oznaczony symbolem GDA, a kombi GDB. Wersje turbodoładowane od początku produkcji oznaczano tu jednolitym rozwinięciem – WRX. W Europie wprowadzono ponadto do sprzedaży wersję WRX STI o mocy 265 KM. Co ciekawe, w II generacji nadwozia sedan i kombi różnią się od siebie wszystkimi elementami blacharskimi z wyjątkiem maski). W poprzedniej generacji różnice zaczynały się dopiero na wysokości trzeciego słupka, a przody były identyczne. Różnic mechanicznych było znacznie mniej. Także w kombi oferowano turbodoładowanego boksera o pojemności dwóch litrów, który w połączeniu ze stałym napędem na cztery koła i nisko położonym środkiem ciężkości zapewniał prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy. Unikalne jest też brzmienie przeciwsobnych silników, które szczególnie w wersji z turbo charakterystycznie bulgoczą.

W 2003 roku auto przeszło pierwszą poważniejsza modyfikację. Moc silnika w wersji WRX podniesiono wówczas z 218 do 225 KM. Taki wynik udało się osiągnąć dzięki wymianie elektroniki sterującej praca silnika. Na zewnątrz auto dostało przede wszystkim nowe reflektory z przodu. Okrągły kształt zastąpiono łezkami, co zwolennicy marki przyjęli z entuzjazmem. Kulisty kształt świateł od początku wywoływał bowiem sporo kontrowersji.

Na kolejną modyfikację Impreza czekała trzy lata. Tym razem zmiany znowu dotknęły przednich świateł, ale jednocześnie zmieniono kształt grilla, maski i zderzaka. Dzięki tym zmianom samochód zyskał wygląd mocno zbliżony do większego Legacy. Z tyłu także zmodyfikowano reflektory oraz kształt zderzaka.

Najpoważniejsze modyfikacje zaszły jednak pod maską. Do oferty wprowadzono przede wszystkim wolnossące silniki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu. Z dwóch litrów pojemności Japończycy wycisnęli w tym przypadku 160 KM mocy. W wersji WRX oraz WRX STI od tej pory pracuje silnik 2,5-litrowy, z którym do tej pory można się było zetknąć na rynku amerykańskim. Rok później Subaru udostępniło jeszcze wersję z jednostka 1,5 105 KM. Silnik uchodzący za najbardziej ekonomiczny nie zyskał jednak zbyt dużej popularności, ze względu na mocno przeciętne osiągi. W trakcie produkcji modelu w ofercie były rozmaite wersje specjalne, oferujące przede wszystkim znacznie mocniejsze silniki. Na przykład model SE oferował aż 305 KM, a pod symbolem RB320 ukryto 320 KM mocy. Na polskim rynku największym rarytasem było auto stworzone pod szyldem Subaru Poland Rally Team. Poza kolorystyką nawiązującą do zespołu, którego twarzą był Leszek Kuzaj, samochód dostał też sportowe zawieszenie, a moc silnika podniesiono w tym przypadku do 310 KM.

Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów
Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)

Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów motorowych, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych pojazdów na świecie.

fot. Bartosz Gubernat

Na rynku wtórnym samochodów jest sporo, jednak kupienie sprawnego egzemplarza, który nie wymaga większych inwestycji nie jest łatwe. Auta w świetnym stanie, z udokumentowaną historią serwisową i doinwestowane najczęściej są własnością fanów marki, którzy zrzeszają się na tematycznych forach internetowych. W takich pojazdach zazwyczaj nie ma przypadkowych modyfikacji, części zamienne, akcesoria i dodatki są kupowane z najwyższej półki, co później znajduje odzwierciedlenie w cenie takiego auta. Dlatego nie należy być zdziwionym, gdy w portalu ogłoszeniowym trafimy na dziesięcioletnie WRX STI wycenione na 50-60 tys. zł, podczas gdy na innych aukcjach podobne z pozoru auta kosztują nawet o połowę mniej.

Znacznie łatwiej dobry egzemplarz w rozsądnej cenie upolować z silnikiem dwulitrowym bez turbiny. Co ciekawe, do codziennej jazdy ten wybór wcale nie musi być gorszy. Samochód zapewnia przyzwoite osiągi, ale zużywa przy tym znacznie mniej paliwa. Podczas gdy podczas dynamicznej jazdy w cyklu miejskim WRX potrafi połknąć nawet 18 litrów benzyny, tutaj spalanie wynosi maksymalnie 12 litrów. Instalacja LPG do tych pojazdów nie jest szczególnie polecana. Silnik w dobrym stanie co prawda nieźle znosi jazdę na tym paliwie, ale jest bardziej narażony na uszkodzenie gniazd zaworowych. Problemem jest już sama regulacja luzu - wiąże się z koniecznością demontażu silnika. Inna sprawa, że miłośnicy marki montaż butli do ponad 200-konnego sportowego wozu uważają za nieporozumienie. I trudno się z nimi w tej kwestii nie zgodzić. Kupując auto z rajdową duszą trzeba być po prostu przygotowanym na częstsze wizyty na stacji paliw. Warto wiedzieć: Popularność używanych diesli stale spada. Są awaryjne!

Źródło: TVN Turbo/x-news [page_break]

Jeśli dbasz, nie naprawiasz

Mechanicy przekonują, że w tej generacji Imprezy typowych, powtarzających się usterek nie ma. Praca napędu i silnika zależy przede wszystkim od tego, czy samochód jest należycie eksploatowany i serwisowany. Przy odpowiednim traktowaniu auta, pilnowaniu przeglądów okresowych i nie zwlekaniu z pilnymi naprawami, silniki benzynowe w Imprezach powinny bezawaryjnie przejechać kilkaset tysięcy kilometrów. Im agresywniej traktowane auto, tym przebieg do naprawy krótszy, a zakres potencjalnych problemów większy. Skalę problemów może zwiększyć tuning. Doładowane silniki dobrze reagują na próby podnoszenia mocy, ale trzeba zachować umiar. Słabym punktem WRX-a, szczególnie z pierwszych lat produkcji, były skrzynie biegów. W motorze 2.0 może dojść do obrócenia panewki, natomiast w 2.5 wypalają się uszczelki pod głowicami oraz pękają tłoki i smoki olejowe - utrata smarowania prowadzi do zatarcia motoru. 

Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów
Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)

Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów motorowych, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych pojazdów na świecie.

fot. Bartosz Gubernat

Bez względu na pojemność, silniki pracują tu na paskach rozrządu, które wymienia się maksymalnie co 105 tys. km. Np. w silniku 2.0 koszt części oryginalnych wraz z pompą wody to ok. 2400 zł netto. Markowe zamienniki - w granicach 1000 zł. Wymiana w ASO, przy uwzględnieniu rabatu wynikającego ze starszego rocznika pojazdu to ok. 550-600 zł netto. W zależności od pojemności silnika, oleju wchodzi od 4,5 do ok. 4,9 l. Serwis zaleca, aby do benzyniaków stosować olej o lepkości 5W40. Co istotne, w bagażniku warto mieć zapas na dolewkę - często te silniki zużywają olej.

W autoryzowanym serwisie podstawowe części eksploatacyjne nie są przesadnie drogie. Przednie klocki hamulcowe kosztują 360 zł netto, tylne 310 zł netto, tarcze do przodu są po 330 zł netto, a do tyłu po 300 zł netto (za sztukę).  Za przednie amortyzatory zapłacimy po 600 zł netto za sztukę. Tulejki stabilizatora są po 23-25 zł netto a sztukę, a łączniki stabilizatora po 92 zł netto na przód i 145 zł netto na tył. Dobrej jakości zamienniki można dostać za około połowę tych kwot. 

Korozja nie jest dużym problemem, ale niestety w wielu egzemplarzach się pojawia. Najczęściej występuje na rantach błotników, przy kielichach tylnych amortyzatorów, na elementach układu wydechowego. W autach japońskich to dość powszechne zjawisko, dlatego zaleca się, aby Imprezę profesjonalnie zakonserwować.

Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów
Poradnik zakupowy – Subaru Impreza II (2001-2007)

Subaru Impreza to auto, którego przedstawiać nie trzeba chyba nikomu. Ikona motoryzacji, legenda sportów motorowych, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych pojazdów na świecie.

fot. Bartosz Gubernat

Wnętrze niestety nie jest mocną stroną tego samochodu. W porównaniu z konkurentami klasy kompaktowej jest znacznie brzydsze. W wersjach z najsłabszymi silnikami dominuje smutna szarość i twarde plastiki, a stylistyka jest delikatnie mówiąc oszczędna. Nieco lepiej jest w wersjach WRX i STI, gdzie sportowe, lepiej wyprofilowane fotele poprawiają nieco efekt. Lepiej niż pod względem wizualnym, środek wypada jeśli chodzi o jakość i trwałość materiałów. Tworzywa nawet po większych przebiegach prezentują się dobrze.

Warto sprawdzić historię

Na co zwrócić uwagę kupując używaną Imprezę? Radzimy szukać przede wszystkim samochodów z pewną historią. Mając do wyboru więcej pojazdów, lepiej zapłacić nawet kilka, kilkanaście tysięcy złotych więcej, ale wybrać ten, który był pod stałą kontrolą autoryzowanej stacji obsługi, albo mechanika, który zna te markę i potrafi odpowiednio o nią zadbać. Należy także zwrócić uwagę na stan pojazdu wynikający z codziennej eksploatacji. Szczególnie wersje z mocniejszymi silnikami często nie mają łatwego życia, co z pewnością później odbija się na ich trwałości. Warto się upewnić, czy kompresja silnika jest odpowiednia, w jakim stanie jest turbina, a także zweryfikować wszelkie wycieki oleju i innych płynów. Pod spodem dokładnych oględzin wymagają także elementy stałego napędu na cztery koła. Warto zwrócić uwagę na stan podwozia i ewentualne ogniska korozji, stan mocowania elementów zawieszenia, wycieki z amortyzatorów, możliwe uszkodzenia mechaniczne układu napędowego.

Plusy
- dynamiczny silnik
- atrakcyjna sylwetka
- trwały napęd

Minusy
- wysokie zużycie paliwa
- korozja
- smutne, szare wnętrze

Subaru Impreza – dane techniczne i osiągi

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr. (Nm/obr/min)

Prędkość maks. (km/h)

 

Przysp.

0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

1.6i 16V

1597

95/5600

143/3600

169

12,8

8,2

2.0i 16V

1994

160/6400

186/3200

203

8,8

9,0

2.0i 16 V WRX

1994

225/5600

300/4000

230

6,1

9,2

2.0T 16 V WRX STI

1994

265/6000

343/4000

238

5,5

12,1

2.5T WRX

2457

230/5600

320/3600

230

6,1

10,3

 

Średnie ceny używanych egzemplarzy

Silnik/rocznik

2001

2002

2003

2004

2005

2006

1.5 / 1.6

7,5

8,5

9,9

13,0

14,2

-

2.0T 160 KM

-

-

-

-

19,0

23,9

2.0 T WRX

-

24,0

25,3

27,0

31,0

33,5

 

Subaru Impreza 2.0 i – wymiary*

Długość

4415 mm

Szerokość

1695 mm

Wysokość

1465 mm

Rozstaw osi

2525 mm

Masa własna

1330 kg

Pojemność bagażnika

353/1266 l

Pojemność baku

50

*wersja kombi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty