Wszystko
o samochodach

Porady / LPG

Porównanie instalacji gazowych. Jaki system LPG wybrać?

Data publikacji: Autor: Dominik Sosnowski

Montaż instalacji gazowej Instalacje LPG, tak jak silniki, które zasilają, stają się coraz bardziej skomplikowane. Przedstawiamy zasady działania układów od I do V generacji. Porównujemy je i radzimy, w jakich samochodach je zastosować, by przeróbka na gaz była opłacalna.

LPG już od kilkunastu lat jest w Polsce popularną i znacznie tańszą alternatywą dla benzyny. Silniki z biegiem lat stawały się coraz bardziej zaawansowane: od zasilania gaźnikowego, przez wtrysk jednopunktowy, wielopunktowy, aż po, najbardziej nowoczesny, wtrysk bezpośredni. Nic dziwnego, że ewoluowały też instalacje gazowe. Przyjrzyjmy się, jak to wyglądało na przestrzeni lat.

Instalacje gazowe I generacji

Jest to najstarszy i zarazem najprostszy typ instalacji LPG, z powodzeniem stosowany w samochodach z silnikami o zasilaniu gaźnikowym, nieposiadającymi katalizatora i sondy lambda. Instalacja gazowa I generacji pozbawiona jest elementów elektronicznych, opiera się więc wyłącznie na prawach fizyki i mechaniki.

Układ I generacji wykorzystuje zmienne podciśnienie panujące w kolektorze dolotowym. Gaz w fazie ciekłej uwalniany jest ze zbiornika przez wielozawór i przewodami trafia do reduktora-parownika, zamontowanego pod maską. Zimny silnik uruchamiany jest na benzynie i musi pracować na niej tak długo, aż gorąca ciecz chłodząca nie ogrzeje reduktora-parownika, tak aby ten był w stanie przemienić gaz z fazy ciekłej w lotną i dostosować ciśnienie gazu do wartości optymalnej dla silnika.

Ciśnienie gazu obniżane jest w komorze redukcyjnej urządzenia, do osiągnięcia wartości 0,45-0,65 bara (w zależności od typu reduktora). Dopływem gazu do reduktora-parownika steruje elektrozawór. W nim też znajduje się filtr ciekłego gazu, który zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do dalszych elementów układu. Gaz w fazie lotnej trafia następnie do mieszalnika, którego zadaniem jest tworzenie mieszanki gazowo - powietrznej. Element ten montowany jest przed przepustnicą. Tak przygotowana mieszanka dostaje się do kolektora dolotowego i dalej, do komór spalania.

Zobacz też: Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie 

Koszt instalacji gazowej I generacji wraz z montażem wynosi 1000-1200 zł. System znajduje zastosowanie w samochodach, których konstrukcja sięga lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, np. w Ładzie Samarze, Fiacie Uno, Volkswagenie Golfie, Oplu Kadecie czy Polonezie.

Główną wadą tego systemu jest brak możliwości dynamicznej regulacji składu mieszanki w zależności od obciążenia silnika. Podejmując decyzję o kupnie leciwego samochodu, z zamiarem przerobienia go na zasilanie LPG, lepiej zdecydować się na model wyposażony już we wtrysk paliwa, tak aby możliwym było zamontowanie nowocześniejszej instalacji gazowej. Warto bowiem wiedzieć, że instalacja LPG pierwszej generacji powoduje zazwyczaj znaczny spadek mocy i osiągów auta (nawet o jedną czwartą), zwiększając jednocześnie spalanie gazu, względem spalania benzyny (wzrost o 20-30 proc.). Wymaga też częstszej regulacji.

Instalacje gazowe II generacji

Ten typ instalacji gazowej, podobnie jak wcześniejszy, wykorzystuje zmienne warunki podciśnieniowe, pozwala już jednak na regulację składu mieszanki. Instalacja ta przeznaczona jest dla starszej generacji silników, ale wyposażonych we wtrysk benzyny (jedno- lub wielopunktowy) i posiadających sondę lambda. W odróżnieniu od poprzedniej generacji, opisywaną instalację można montować w samochodach, wyposażonych w katalizator.

Zasada działania instalacji LPG II generacji jest podobna, jak poprzedniczki, z tą jednak różnicą, że zawiera ona moduł elektroniczny, sterujący składem dawkowanej mieszanki gazowo-powietrznej. Odbiera on i analizuje sygnały wysyłane przez sondę lambda, czujnik położenia przepustnicy i czujnik prędkości obrotowej wału korbowego i na tej podstawie wzbogaca, bądź zubaża mieszankę.

Instalacja II generacji wymaga zastosowania emulatora wtryskiwaczy benzyny, który odcina ich zasilanie w momencie przełączenia paliwa na gazowe, niejako oszukując silnik, jakoby wtryskiwacze wciąż pracowały. Dalej jest to jednak instalacja mieszalnikowa, przez co niezalecana dla nowoczesnych silników, zwłaszcza tych, wyposażonych w plastikowy kolektor dolotowy. Istnieje bowiem ryzyko powrotu płomienia z komory spalania i wybuchu gazu w kolektorze. Tak zwane strzały w kolektor mogą się zakończyć całkowitym zniszczeniem kolektora, wykonanego z tworzyw sztucznych.

Zobacz też: Instalacja gazowa - koszt montażu i czas zwrotu dla przykładowych aut

Koszt montażu instalacji LPG II generacji wynosi 1500-2000 zł. Taka instalacja gazowa najlepiej sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa, wyprodukowanych na początku lat dziewięćdziesiątych, np. w Peugeocie 205, Volkswagenie Golfie III, Oplu Astrze F czy Fiacie Punto.

Użytkownicy Toyoty Cariny i pierwszego modelu Avensis (sprzed liftingu) chwalą sobie instalację II generacji, pomimo zastosowania w ich silnikach wtrysków wielopunktowych. Ale posiadacze tych aut powinni zasięgnąć opinii, jak motor w ich samochodzie będzie sprawował się we współpracy z tym nieskomplikowanym systemem. Wadą w stosunku do nowocześniejszej instalacji sekwencyjnej jest większy spadek osiągów (do 15 proc. w stosunku silnika benzynowego).

Instalacje gazowe III generacji

Najmniej popularny typ instalacji LPG, będący niejako pośrednim pomiędzy II a IV generacją. Trudno obecnie spotkać nowe takie zestawy, gdyż rynek zdominowały systemy sekwencyjne.

W instalacji gazowej III generacji wyeliminowano mieszalnik, zastępując go specjalnym dozatorem. Wykorzystując silnik krokowy, podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora, a ten z kolei przekazuje gaz do kolektora ssącego, skąd ten zasysany jest wraz z powietrzem do komór spalania. Do wad systemu niewątpliwie zaliczyć należy jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo-powietrznej. Oznacza to, że każdy cylinder otrzymuje taką samą ilość mieszanki w tym samym czasie.

Zobacz też: Instalacja gazowa - jak przystosować auto do jazdy na LPG. Poradnik

Instalacje LPG III generacji znalazły zastosowanie w silnikach wyposażonych w wielopunktowe wtryski paliwa oraz kolektor dolotowy wykonany z tworzyw sztucznych, jednak z uwagi na ryzyko powrotu płomienia, nie są optymalnym wyborem. Koszt takiej instalacji wraz z montażem wynosi 1600-2300 zł.

Instalacje gazowe IV generacji – tzw. sekwencyjne

Obecnie jest to najczęściej montowany typ układów zasilania LPG, tak zwana instalacja sekwencyjna. Niewiele droższa od dwóch poprzednich, bo kompletna wraz z montażem kosztuje co najmniej 1800 zł; warto wydać jednak trochę więcej: 2200-2500 zł, inwestując w komponenty najbardziej uznanych producentów. Pozornie większy wydatek zwróci się z nawiązką w czasie bezawaryjnej i przyjaznej dla silnika eksploatacji.

Podstawową cechą odróżniającą „sekwencję" od instalacji LPG III generacji jest zastosowanie tylu wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów posiada silnik. Są one montowane w kolektorze dolotowym. Tak samo jak przy zasilaniu benzynowym, momenty otwarcia wtryskiwacza oraz czasy jego pracy określane są osobno dla każdego cylindra. Dawkowaniem gazu za pośrednictwem centralki instalacji LPG steruje oryginalny komputer silnika, przez co nie ma konieczności stosowania emulatorów, a parametry pracy jednostki napędowej są bardzo zbliżone do zasilania benzynowego.

Za cały proces odpowiada osobna listwa wtryskiwaczy gazu, posiadająca dodatkowo czujniki ciśnienia i temperatury gazu. Dzięki tak precyzyjnemu sterowaniu, pogorszenie osiągów samochodu i wzrost spalania na gazie, są praktycznie niezauważalne. Jeśli występują, nie przekraczają zazwyczaj 10 proc. wartości osiąganych na benzynie.

Warunkiem dobrego działania jest jednak prawidłowy montaż i właściwa regulacja takiej instalacji. Do bezawaryjnej pracy systemu wtryskowego niezbędne jest paliwo o najwyższej czystości, dlatego też, instalacje gazowe IV generacji zaopatrzone są w filtr gazu w fazie lotnej.

Reduktor-parownik jest wyposażony w czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Dzięki temu silnik, po osiągnięciu właściwej temperatury przełącza się samoczynnie na zasilanie gazem. Systemy sekwencyjne zalecane są do większości nowoczesnych silników benzynowych, wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa, kilka sond lambda oraz katalizator. Są bezpieczne dla silnika i eliminują ryzyko cofania się płomienia.

Nieco inaczej sytuacja ma się w przypadku silników, wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. Wtryskiwacze benzynowe wkręcone bezpośrednio do komór spalania narażone są na bardzo wysoką temperaturę. Aby nie uległy przegrzaniu, muszą być chłodzone. Odbywa się to poprzez cykliczny dotrysk benzyny, co oczywiście oznacza jej zużycie (średnio około 3 litrów na każde przejechane 100 kilometrów). Poddaje to w wątpliwość sens montażu tego typu instalacji gazowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, gdyż koszty eksploatacji mogą być zbliżone do tych, ponoszonych przy jeździe na samej benzynie.

Zobacz też: Montaż instalacji gazowej - o czym pamiętać, by zyskać na LPG

Warto wspomnieć o systemach lubryfikacji, czyli układach dozujących środki, mające za zadanie ochronę gniazd zaworowych w silniku. Spalanie gazu wytwarza wyższą temperaturę niż spalanie benzyny i w niektórych modelach pojazdów (np. w niektórych Fordach i Hondach) powstaje konieczność dodatkowego zabezpieczenia gniazd przed wypaleniem. Najbardziej wydajnym systemem lubryfikacji jest podciśnieniowy aplikator płynu, który dozuje środek w sposób automatyczny, w ilości około 1 litra na 10 tysięcy kilometrów. Koszt montażu systemu to 300-400 zł, a za litr płynu zapłacimy 60-100 zł.

Instalacje gazowe V generacji

Te instalacje LPG pozwalają na wtrysk gazu w fazie ciekłej do kolektora dolotowego (konieczność nawiercenia kolektora i montażu w nim wtryskiwaczy gazowych), bądź bezpośrednio do komór spalania za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych (silniki FSI i TSI).

Układy takie wprowadziła holenderska firma Vialle, obecnie wytwarzają je też inni producenci. System LPi (Liquid Propane Injection) oferowany przez Vialle obejmuje ponad 600 rodzajów instalacji, dostosowanych do konkretnych silników.

Rozszerzeniem systemu V generacji jest instalacja gazowa VI generacji (określenie nieformalne). Zapewnia ona podawanie gazu w sposób najbardziej zbliżony do podawania benzyny i jest optymalnym systemem do zastosowania w silnikach z wtryskiem bezpośrednim. Gaz podawany jest w fazie ciekłej bezpośrednio przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe. Likwiduje to istotny problem ich chłodzenia.

Zalety instalacji LPG V generacji są następujące:

  • za sterowanie silnikiem (podobnie jak w poprzedniej generacji) odpowiedzialny pozostaje oryginalny komputer benzynowy,
  • w prawidłowo zamontowanym i wyregulowanym układzie nie występują straty mocy ani wzrost spalania,
  • wyeliminowano konieczność użycia reduktora-parownika, nie zachodzi więc potrzeba ingerencji w układ chłodzenia silnika,
  • niewrażliwość układu na czynniki atmosferyczne,
    redukcja emisji CO2.

Pomimo szeregu zalet, instalacja V generacji ma również swoje wady. Najbardziej newralgicznym elementem tej instalacji jest pompa gazu ciekłego, umiejscowiona w butli. Filtr gazu znajduje się za nią, w obudowie zaworów zbiornika. Siłą rzeczy, wszelkie obecne w paliwie zanieczyszczenia przepływają przez pompę, powodując powolne jej niszczenie. W nowszych układach problem rozwiązano, dzięki zastosowaniu pompy łopatkowej ze zintegrowanym wkładem filtrującym.

Zobacz też: Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca?

Pompa jest również wrażliwa na wodę, która wypłukuje z niej olej. W przypadku tankowania kiepskiej jakości gazu, dochodzi do stopniowego zacierania się pompy, co skutkuje obniżeniem ciśnienia gazu w układzie paliwowym. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola i ewentualna wymiana oleju w pompie. Istotną barierą dla potencjalnego nabywcy może być wysoki koszt instalacji, wynoszący minimum 4000 zł.

Prawidłowy montaż instalacji LPG okiem fachowca:

Janusz Walczak z serwisu Auto-Gaz w Radomiu:
- Podejmując decyzję o montażu instalacji gazowej podstawową sprawą powinna być ogólna kondycja silnika. Kontrolę zaczynamy od podpięcia auta do komputera i sprawdzenia oraz wykasowania ewentualnych błędów sterownika. Bardzo ważny jest stan sond lambda, świec i przewodów zapłonowych oraz poprawność ustawienia luzów zaworowych. Jeśli silnik pracuje poprawnie na benzynie, powinien równie dobrze pracować na gazie. Oczywiście pod warunkiem prawidłowego, starannego montażu. Istotny jest sposób rozłożenia przewodów, właściwe (względem układu chłodzenia) umiejscowienie reduktora oraz kalibracja instalacji z układem sterującym silnika. Kluczową kwestią jest dobór odpowiedniego rodzaju instalacji i jej poszczególnych komponentów do konkretnego modelu i silnika. Lepiej wydać kilkaset złotych więcej na podzespoły uznanych producentów, niż pozornie zaoszczędzić, a potem borykać się z usterkami i problemami, wynikającymi z wadliwej pracy urządzeń kiepskiej jakości.


Montaż instalacji gazowej

Montaż instalacji gazowej

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jaro (gość)

    Mitów wokół LPG narosło wiele, a tymczasem dzisiaj gazuje się nawet takie fury: http://www.wykop.pl/link/2007688/530-konny-dodge-charger-na-lpg-obalamy-mity/

  • Sants (gość)

    Obecnie zagazować można każde auto tylko nie każdy potrafi. Dla mnie z instalacji najlepiej sprawdza się BRC, mam już trzecie auto z tą instalacją (obecnie Mitsubishi ASX 1.6 z BRC SQ 32). Tylko podstawową kwestią jest dobry zakład. Na montażu się nie oszczędza.

  • Janusz (gość)

    Panie "Sants". Z tego co mi wiadomo instalacja BRC jest bardzo dobra, ale droga w serwisowania. Jeżeli ktoś ma kasę lub pojeździ trochę i auto sprzeda to BRC polecam. W przeciwnym razie odradzam. Nie polecam innej instalacji by mnie nie posądzono, że jestem "podstawiony", jednak zmuszonym do oszczędzania (jestem jednym z nich) polecam polski produkt. Podobno jest niezły i niedrogi. Nie trzeba przepłacać. Super fachowych informacji uzyskałem od podobno speca montażu instalacji z Dzieżgowic.

  • Sants (gość)

    Nie zgodzę się z Panem. Z własnego doświadczenia wiem, że oszczędza się na jakości a nie na tym żeby było taniej przy zakupie (montażu). Z prostej przyczyny - przegląd instalacji robię co 15 tys km, a nie co 10 tys. km jak w przypadku innych producentów. W poprzednim aucie (Audi A6, instalacja BRC P&D) zrobiłem przeszło 120 tys.km i nic się nie wydarzyło, ale starałem się pamiętać o takich szczegółach jak przeglądy, wymiana filtrów, czyszczenie wtrysków, regulacja zaworów. Ja zrobiłem bezawaryjnie spory przebieg, podczas gdy znajomy w podobnym aucie tylko, że właśnie zakładający niedrogą instalację co chwilę miał problemy.

  • Kociu (gość)

    Właśnie zakładam gaz do mercedesa w210 2,0 e-klasa,zanim podjąłłem decyzje o założeniu gazu,popytałem kolegów i wszyscy odradzali mi instalacje brc,nie chodzi o to czy jest droga czy tania,chodzi o to że nikt nie chce jej serwisować,najbliższy warsztat mam 25 km od miejsca zamieszkania,u mnie w mieście jest kilkanaście warsztatów i nikt nie montuje brc ani nie serwisuje,

  • Zambi (gość)

    Widać ilu właścicieli tyle opinii. Panowie każdy ma własne doświadczenia którymi się dzieli. Ja np posiadam instalację od BRC i mechanik sam mi ją zaproponował. Według mnie BRC jest dość mocno postawione na naszym rynku i nie powinno być problemu z serwisowaniem tej instalacji.

  • Gość 33 (gość)

    Opisujesz bzdury, spadki mocy itp. Ja tam mam w lagunie 1.8 podstawową i jest super żadne spadki mocy i jakieś wymyślone przez Ciebie nad normatywne spalanie. Pomyśl za czym coś napiszesz.

  • Domiiinik (gość)

    Mi dobrze doradzili w Ramarex. Do dnia dzisiejszego jeżdżę na tym samym gazie i nie mam z nim żadnych problemów.

  • Tomasz (gość)

    Lpg tylko z Ramarex Rybnik :) Polecam, samochód na gaz to same plusy.

  • Andrzej (gość)

    Witam, czy ktoś mógłby mi polecić warsztat który instaluje lpi? Do Focusa silnik ecoboost 2.0? Z góry dziękuję za pomoc

  • Maćko (gość)

    A jakie okolicę Cię interesują ? i jakiej firmy lpg byś chciał ? Ja zakładałem instalację BRC w Czakram Tarnów, bardzo dobrze robotę wykonali. W przypadku brc masz wszystkie serwisy wypisane na ich stronie http://www.lpg-brc.pl/index.php/siec-serwisow

  • Andrzej (gość)

    Dzięki, moje pytanie nie było precyzyjne, idealne byłoby woj. lubelskie/okolice Lublina, jednak po krótkim rozeznaniu okazuje się że lpi najbliżej instalują w Warszawie - ale może mam błędne dane. Interesuje mnie instalacja V czy raczej VI generacji, gdzie gaz jest wtryskiwany w postaci ciekłej do kolektora dolotowego silnika.

  • Maćko (gość)

    Jeżeli chodzi o Warszawe to z taki najlepszych serwisów od instalacji jest tam Energy Gaz Polska. Maja ciekawy kanał na yt w większości montują tam chyba brc. Sprawdź sobie

  • Kryspin (gość)

    Andrzej: jeśli chodzi o Lublin to też możesz znaleźć dobrych gazowników ze strony lub z polecenia. Ja znam Piekarza z Lublina, ul. Łęczyńska. Przykłada się do montażu, kasy dużo nie zdziera. Mi montowali Zavoli, tańsza wersja Brc ale również dobrze się spisuje. Możesz przedzwonić...

  • Darqs (gość)

    witam, ja użytkuję Koltec Niecam astra 1,4 05' 240 tys. filtry co 15 tys.reg. co 50 tys. Nigdy nie bylo i nadal ne ma problemu z instalacją jak i z silnikiem. Co prawda jedyny problem to Serwis, muszę z Katowic jeździć do Krakowa. Jak do tej pry przez 11 lat byłem 5 razy. koszt diagnstyki około 250 zl. spalanie nie przekaracza 8 litrów, prowadze statystykę od 100.000 pozdr.gazownikow :-)

  • paweł (gość)

    Koledzy a co powiecie o instalacji v generacji planuje złorzeczyć ją do audi a4 1600 2004 rok prosił bym jakieś opinie

  • :mmm (gość)

    A ja mam w bmw e36 316 instalację Elpigaz Stella! Zrobiłem na niej 170 tys.km i zadnych problemów! Także polskie też dobre!

  • Jurek (gość)

    Moim zdaniem istalacja gazowa w aucie jest bardzo fajna. Ja mam już trzeci rok dzięki Ramarex Rybnik. To oni doradzili mi jaki system LPG wybrać, sam bym nie potrafił :)

  • Rafał (gość)

    Witam, właśnie kupiłem Seata Cordobe 1.4 16V 75KM z 2003 roku (ma przejechane 186tyś silnik pięknie pracuje bo był regularnie serwisowany) mieszkam w okolicach Warszawy ( Grójec, Radzymin ) czy ktoś mógłby mi polecić dobry zakład do założenia sekwencyjnej instalacji gazowej IV generacji z tego co czytałem ludzie polecają STAG 300 - plus (tylko wiem że ten producent nie robi wszystkich elementów wiec ważne są jeszcze inne składniki instalacji).

  • Zbynek (gość)

    Panowie 10 rok użytkuję swoją cytrynę xantię 2.0 i, 1997r. na instalacji PLG, zamontowana intalacja m-ki. STAG III, przejechane 200 000 tys km, bieżąca obsługa ogranicza się do wymiany filtrów co 15 tyś km. Dotychczas po 200 000 tyś motogodzin wymieniona została lista wtryskowa, oraz raz do serwisu , 2 lata temu przekazany był komputer pościły tak zwane zimne luty. Planuję kupno nowego auta z silnikiem benzynowym Berlingo 1,6 VTI, oczywiście zostanie "" zagazowany". Pozdrawiam.

  • Moro (gość)

    Jeździłem bardzo dużo na gazie miałem dwa auta zagazowane zarówno corse C 1.2 jak i yarisa II 1.3 W obu autach montowałem BRC w corsie miałem sq24 a w yaris wstawiałem już sq32. Teraz przesiadłem się na disla i o był mój błąd. Auta bardzo dobrze mi jeździły na gazie nie miałem nigdy problemów z instalacją dlatego też trzymam się już tylko jednej firmy i pewnie też bym wstawiał brc do kolejnego auta.

  • Radek (gość)

    Bardzo cenie gaz w aucie, dlatego, że mniej wydaje na paliwo,więcej jeźdżę i osobiście mnie się to opłaca. Gaz zamontowałem 3 lata temu w Alfa Serwis Ruda Śląska. Od tamtej pory nie miałem jeszcze okazji niczego w instalacji gazowej naprawiać.

  • montaz-lpg.pl (gość)

    Mogę polecić serwis montujący lpg w Warszawie na ulicy Minerskiej http://montaz-lpg.pl

  • alex (gość)

    Tak jak swetra nie da się przerobić na marynarkę ,tak i dobrego auta na kuchenkę gazową...Nawet te lepsze zapalniczki są na benzynę!

  • kubuś (gość)

    Nie zawsze musi być nawiercony kolektor dolotowy

  • kubuś (gość)

    Nie ma trzegoś takiego jak roszerzona V generacja czyli wtrysk bezpośrednio do komór spalania przez wstryskiwacze gzaowe jest to VI generacja

  • PanBoczek (gość)

    Nie ma trzegoś takiego jak trzegość, jest czegoś

  • pawel (gość)

    Od lat jeżdżę na lpg i nie ma co gdybać oszczędności są ogromne. Wg. mnie instalacje BRC są najlepsze i gwarancja jest bez limitu kilometrów.

  • pablo (gość)

    krol jest jeden Prins ale drogi

  • Strachu (gość)

    Chyba nadal największy popyt na rynku jest na instalacje IV genu. Jakby nie patrzeć one cieszą się największą liczbą pozytywnych opinii są całkiem nieźle dopracowane. Sam decydowałem się nie tak dawno na montaż BRC sq32. Poza tym większość producentów ma je dopracowane bo montują ich najwięcej.

  • Zaba (gość)

    Kupiłem tucsona 2017 1,6 wiem że chce nim długo pojeździć i chciałbym zainwestować w instalację gazową proszę o radę bo nigdy nie jeździłem na gazie

  • Znawca (gość)

    Na gazie to można ziemniaki ugotować.

  • Wiktor (gość)

    Polecam Instal Auto Gaz, korzystałem z ich usług przy montażu instalacji i jestem bardzo zadowolony. Instalacja spisuje się na medal.

  • Aga (gość)

    Mam auto na gaz, duża oszczędność, nie wiem skąd ta częsta nie chęć. Jak kogoś stać na benzynie jeździć dziennie po 80km to się nie wtrącam. :)

  • Clive_992 (gość)

    Instalując LPG przyczyniamy się do wyeliminowania ze spalin szkodliwego benzenu, związków ołowiu i siarczanów. A to jak najbardziej idzie na plus, zgadza się? Do tego dodam, że inwestycja w taką instalacje szybko się zwraca. Instalacja instalacji nie równa, więc odsyłam na stronę firmy www.optimagas.com. Posiada bardzo dobre instalacje gazowe LPG, które sam osobiście mam w naszych autach. Pod adresem https://optimagas.com/znajdz-najblizszy-warsztat znajdziecie najbliższy warsztat, który wam tą instalacje zamontuje.

  • Maryś (gość)

    Ja polecam 2 generację ale nie na mixerze tylko blosie każda sekwencja się myje do tego jak to działa i co naj ważniejsze startuje z lpg a paliwa to dolewam za 30 zł na 6 miesięcy tylko jak skończy mi się lpg. wielki plus tych instalacji to prostota i pewność że to będzie działa mimo nie do końca sprawnego silnika. Miałem 5 aut na sekwencji w większości drogie przybajerowne instalacje a problemy były nie żadko nie działało to jak miało zawsze było jakieś ale tylko trzeba było latać po gazownikach i zostawiać minimum 160 zł za wizytę. Całokształt sekwencji wbrew pozorom wypada drogo i faktycznej oszczędności jest może 30 procent tego co było przed montażem.

  • mienio (gość)

    Panowie ja założyłem zewnetrzna pompę na główny przewód zasilający z butli a drugi koniec do listwy wtryskowej i gaz idzie sobie bezpośrednio z butli do fabrycznych wtryskiwaczy brak jakiejkolwiek elektryki i tak już ponad 180000km. Benzyny wogule nie leje.

  • gazik (gość)

    Ja to praktycznie mam tak juz prosto przerobione ze wrzucam do bagaznika butle od kuchni gazowej z reduktorem podkreconym i gaz przewodem bezposrednio do wtryskiwaczy .Jak mi gazu zabraknie to odkrecam od kuchni a swoja pusta z bagaznika jade wymienic i przykrecam do kuchni .

  • darek (gość)

    ja u siebie mam zestaw optima z optimagas.com z wtryskiwaczami barracuda i filtrami odśrodkowymi ultra 360. U mnie działa rewelacyjnie, zresztą wystarczy poczytać opinie innych użytkowników na temat tej instalacji - zdecydowana większość jest na tak. Instalacja przełącza się płynnie bez żadnych stuków czy szarpania.

  • Wojciu (gość)

    A szwagier mojej ciotki że strony wuja to przerobiłem lopla na wodę, dwa wiadra na dzień, chyba że upał, to jeszcze butla gazowanej i śmiga...

  • Wojtas (gość)

    Fiat Grande Punto 1.4 8v 2011, BRC seq.24 zamontowana przy zakupie. Eksploatowana po przebiegu 5tys, Obecny przebieg 468tys. wymiana reduktora po 272tys. Listwa nie wymieniana. Wymiana filtrów gazu i oleju w silniku oraz przeglad instalacji co 25tys.- robię to sam. Rozpoczynam i kończę jazdę na benzynie ok.15 litrów na miesiąc. Przebieg miesieczny ok.8000 tys. No i narazie wszystko śmiga jak powinno. i oby tak dalej!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości