Wszystko
o samochodach

Porady / LPG Artykuł sponsorowany

Porównujemy: korzyści płynące z kupna używanego auta z instalacją LPG oraz kupna auta i montażu instalacji we własnym zakresie

Data publikacji: Autor: Materiał informacyjny

Fot. STAG Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce na koniec 2017 roku zarejestrowanych było około 2,36 mln aut zasilanych LPG.

Największy udział gazu płynnego dotyczy najstarszej grupy wiekowej - aut liczących sobie przeszło 20 lat. W najmłodszej grupie wiekowej, obejmującej auta młodsze niż czteroletnie, LPG napędzanych jest tylko 4 proc. zarejestrowanych w Polsce pojazdów.

Skutkuje to dużą dostępnością aut z rynku wtórnego. Kupno auta z zamontowaną instalacją gazową wydaje się więc być rozwiązaniem mniej problemowym, niż kupno auta bez instalacji i jej późniejszy montaż w serwisie. Przecież dostajemy gotowe rozwiązanie, które powinno odjąć nam dodatkowych czynności. Czy aby na pewno?

Kupno auta z instalacją LPG – na co zwrócić uwagę.

Korzystanie z instalacji przystosowującej pojazd do zasilania LPG (mieszaniną propan-butan), wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. W pojeździe przeznaczonym do sprzedaży instalacja gazowa jest dodatkowym atutem i kartą przetargową podczas zakupu.

Dodatkowo perspektywa generowania oszczędności na paliwie już od dnia zakupu, potencjalnie czyni taką ofertę bardziej atrakcyjną. Jednak proces dalszej eksploatacji auta z instalacją gazową, niepewnego pochodzenia lub montażu, może okazać się dużo bardziej kosztowny.

W pierwszej kolejności należy zweryfikować, jak wyglądała dotychczasowa eksploatacja samochodu z instalacją LPG. Brak wiedzy o dotychczasowej eksploatacji i serwisie instalacji LPG, wymaga zwrócenia uwagi na kilka innych kwestii.

Warto upewnić się w jakim serwisie wykonany był montaż instalacji, oraz na komponentach, którego producenta. Auto z poprawnie zamontowaną instalacją, powinno posiadać w dowodzie rejestracyjnym stosowny wpis, o dodatkowym alternatywnym źródle zasilania. Brak tego wpisu, pomimo wyposażenia auta w instalację gazową to jasny sygnał, że instalacja nie została założona zgodnie ze sztuką.

Sytuacja ta rodzi problem nie tylko w eksploatacji pojazdu, gdzie za poprawną pracę odpowiada odpowiednie wykalibrowanie instalacji przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu i wiedzy. Problemem będzie też dla nowego właściciela pierwsze badanie techniczne.

Zgodnie z najnowszymi aktami prawnymi, auto wyposażone w instalację LPG przy wcześniejszym braku wpisu w dowodzie rejestracyjnym, nie może przejść badania technicznego z wynikiem pozytywnym.

Fot. STAG Kolejną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę jest stan butli gazowej. Każda butla LPG podlega pod Urząd Dozoru Technicznego. Do nowej butli załączone jest zaświadczenie,
które gwarantuje jej bezproblemową eksploatację przez 10 lat. Bez tego zaświadczenie pojazd nie przejdzie badań technicznych.

Po tym czasie należy wymienić butlę na nową, bądź poddać starą butlę dodatkowym badaniom w UDT, przy czym pierwsza opcja jest bardziej opłacalna.


Fot. STAG Warto przyjrzeć się również całej instalacji gazowej, wypatrując przeróbek, które mogły być wykonane przez kogoś innego niż wyspecjalizowany serwis. Jednostka napędowa powinna pracować płynnie i bez szarpnięć zarówno na benzynie jak i na LPG.

Warto zwrócić uwagę na:

  • moment przełączenia się paliwa,

  • dynamikę przyspieszania

  • czy nie występuje zjawisko „falowania” obrotów na biegu jałowym, szczególnie po gwałtownym wciśnięciu i puszczeniu pedału przyspieszenia.

Różnice w pracy silnika na LPG i na benzynie, mogą świadczyć o niepoprawnej eksploatacji instalacji przez poprzedniego właściciela.

Zbyt rzadko wymieniane świece, filtr fazy ciekłej, filtr fazy gazowej czy przewody wysokiego napięcia będą generować w przyszłości dodatkowe koszty utrzymania i serwisu pojazdu.
Warto wykonać wtedy analizę spalin, która dostarczy więcej informacji o kondycji silnika.

Kupno auta bez zamontowanej instalacji daje możliwość wyboru

Fot. STAG Zupełnie inaczej ma się sytuacja z autami, które nigdy nie były wyposażone w instalację LPG. Kupno takiego pojazdu daje możliwość podjęcia decyzji o rodzaju instalacji, którą chcemy założyć oraz o miejscu montażu tego alternatywnego źródła zasilania. Warto oddać auto w ręce specjalisty z odpowiednią wiedzą i zapleczem technicznym.

Dodatkowym atutem montażu nowej instalacji jest zerowy czas jej eksploatacji, a także okres ochrony gwarancyjnej. Nie bez znaczenia jest też fakt, serwisu pogwarancyjnego, na który będziemy mieli wpływ już od pierwszych dni po montażu. Posiadając instalację od nowości mamy gwarancję poprawnego serwisu.

Skutkuje to późniejszym zmniejszeniem kosztów obsługi nie tylko samej instalacji, ale także podzespołów jednostki napędowej. Minusem tego rozwiązania jest oczywiście cena założenia instalacji LPG do pojazdu. Jest ona głównie uzależniona od rodzaju jednostki napędowej oraz jej pojemności.

W ostatnim czasie da się zauważyć spory spadek kosztów montażu instalacji z wtryskiem gazu w fazie ciekłej. Owszem, cena tego rodzaju instalacji jest wciąż wyższa, niż w przypadku montażu instalacji sekwencyjnej.

Wtrysk gazu w fazie ciekłej ma jednak wiele zalet. Wyklucza montaż dodatkowych urządzeń zabezpieczających silnik oraz ingerencję w układ chłodzenia. Dodatkowo jazda takim pojazdem odbywa się praktycznie wyłącznie na paliwie gazowym.

 

Kupno auta z zamontowaną instalacją, czy warto?

Wybierając między zakupem używanego auta z LPG, a samochodem z myślą o montażu gazu trzeba przeanalizować wiele czynników:

  • Kupno auta używanego z instalacją LPG na pierwszy rzut oka wydaje się być rozwiązaniem prostszym i dającym oszczędności już od samego początku użytkowania.

  • Brak możliwości wyboru rodzaju instalacji, brak kontroli nad serwisem i poprawną eksploatacją układu LPG bardzo często przyczynia się do zwiększenia kosztów utrzymania pojazdu zamiast ich zmniejszenia.

Fot. STAG W sytuacji, kiedy zakładamy inwestycję w samochód na wiele lat, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie kupno auta bez instalacji gazowej i jej samodzielny montaż w wyspecjalizowanym serwisie.

  • Umożliwi to dobór instalacji do naszego auta, a także zapewni ochronę gwarancyjną układu.

  • Zyskamy pełną kontrolę nad serwisem, co bezpośrednio przełoży się na stałe zmniejszenie kosztów utrzymania pojazdu przez długi czas eksploatacji.

Mimo początkowo długiej amortyzacji tego rozwiązania, w perspektywie długofalowej montaż nowej instalacji LPG da nam dużo pewniejszą kontrolę nad czynnikami, od których zależy czy jazda takim autem będzie przynosić realne oszczędności.

Zobacz artykuł o tym jaki dokonać wyboru przy zakupie: „Z benzyny na gaz? Kupić auto z gotową instalacją LPG, czy zlecić jej założenie — kiedy faktycznie oszczędzamy?”

Autorzy:
Krzysztof GARBALA, Centrum Badań i Rozwoju AC S.A.
, Instytut Inżynierii Laserowej,Bielsko Biała;

Piotr CYBULKO, Instytut Inżynierii Laserowej, Bielsko Biała;

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dobre (gość)

    Dobre i tanie w eksploatacji auta

  • jarzomb (gość)

    Według mnie jak kupować auto to w benzynie i dopiero gazować. Sam jednak mam to szczęście że jeżdżę hybrydą auris i w autach tego typu taka instalacja staje się zbędna

  • kolin (gość)

    Najlepiej to kupić nowe auto z fabryczną instalacja lpg. Dopłaciłem przy kupnie xlv z salonu za butle i mogę się cieszyć niedrogim tankowaniem

  • mirek (gość)

    kupilem za 300zł reno megane z sekwencja 230tys km polatałem po europie 8-9 l /100 rok 2000 ateista fart czy zart ?

  • Gaziarz (gość)

    Jarząb, załóż do tej hybrydy lpg to dopiero zobaczysz co to taniość. Wtedy 100km kosatuje około 10 zł. A co do odpowiedzi na pytanje w artykule. Jeśli instalacja w samochodzie ma do 5 lat to taniej jest kupić auto z lpg. Jeśli jednak instalacja ma już lat 8-9 to zaraz trzeba będzie wymieniać wszystkie podzespoły. Więc się nie opłaca. Trzeba też pamiętać o instalacjach z Niemiec czy Holandii. Auto sprowadzone już z instalacją. I klops. Np holenderska instalacja SGI. Praktycznie nie wspierana w polsce, filtr fazy ciekłej kosztuje 50zł i nikt go nie chce wymienić, nikt nie ma interfejsu i programu do niej. Albo niemiecka StarGas. W polsce są 2 serwisy. Jeden we Wrocławiu i jeden w Gdańsku. Autor tego artykułu mocno okroił informacje o LPG. To temat na kilka stron a nie kilka zdań.

  • Brus (gość)

    Ja jestem zwolennikiem zakupu auta w Pb, dogłębnego sprawdzenia i ew. napraw i następnie montażu. Bo w używanej instalacji nie wiadomo co i jak. Może wiadomo kiedy była montowana ale jak jest wystrojona i ile tak naprawdę ma na liczniku to czasami ciężko powiedzieć. A montaż nowej instalacji może okazać się dużo tańszy niż naprawy starej. Ostatnio za kompletną instalację Zavoli Winner zapłaciłem niecałe 2 tys.zł

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości