Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Porozumienie GM i Daewoo

Data publikacji: Autor: Marek Wicher

Po wielu miesiącach żmudnych negocjacji Daewoo Motor Company oraz GM podpisały umowę w sprawie utworzenia nowej spółki motoryzacyjnej.

Po wielu miesiącach żmudnych negocjacji Korea Development Bank, działający w imieniu wierzycieli, Daewoo Motor Company oraz GM podpisały umowę w sprawie utworzenia nowej spółki motoryzacyjnej, o łącznych przychodach ponad 5 miliardów dolarów rocznie .

Porozumienie zostanie zrealizowane w ciągu dwóch lub trzech miesięcy, po wcześniejszym uzyskaniu aprobaty sądu oraz rządu.
- Inwestycja GM w tę nową spółkę pozwoli nam na uzyskanie udziału w liczącym się rynku południowokoreańskim - stwierdził prezes firmy, John F. Smith, Jr - i na udział w korzyściach związanych z potencjałem tego przedsiębiorstwa w zakresie prac rozwojowych nad produktami i produkcją. Przedsiębiorstwo to będzie produkować samochody nowej generacji, konkurencyjne kosztowo, które będzie można sprzedawać na rynkach całego świata.
Całość inwestycji ze strony GM pochłonie 251 milionów USD, co równać się będzie 42,1% udziałom w nowej spółce. Pozostałe akcje obejmują wierzyciele Daewoo (33%) oraz partnerzy GM (24,9%). Resztę przejmie dziewięć zagranicznych spółek handlowych zależnych (podmioty z Austrii, krajów Beneluksu, Francji, Niemiec, Włoch, Puerto Rico, Hiszpanii, Szwajcarii oraz europejska firma handlująca częściami Daewoo w Holandii), także trzy zakłady produkcyjne (Changwon i Kunsan w Korei oraz Hanoi w Wietnamie).
Zarówno w Korei, jak i w pozostałych krajach nadal będzie używana nazwa Daewoo. Produkty nowej firmy eksportowane na nowe rynki, na przykład do Meksyku, występować będą pod dobrze znanymi markami GM lub podmiotów związanych z GM.
Po rozpoczęciu działalności nowa spółka zostanie zasilona 2 miliardami dolarów kredytu obrotowego.
Wiele zagranicznych zakładów produkcyjnych Daewoo Motor Company, które nie zostaną przejęte (w tym warszawski Żerań), będzie nadal przez pewien czas otrzymywać części, komponenty i wsparcie techniczne od nowej spółki.
Wraz z korzyściami GM przejmie również obciążenia: zadłużenie na kwotę 573 mln dolarów. Za pozostałe długi - nie objęte umową - odpowiada istniejąca firma, Daewoo Motor Company.

Tak przedstawia się sytuacja koreańskiej centrali. A jak wygląda sprawa FSO? Planowane jest utworzenie nowej spółki, w której zatrudnionych zostanie od 2000 do 2500 ludzi, z ponad 3000 obecnie pracujących przy ulicy Jagiellońskiej w Warszawie. Roczna produkcja ma zostać zmniejszona do 130 tysięcy samochodów (potencjał fabryki to ponad 350 tysięcy). Szczegóły poznamy pod koniec lipca.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości