Porozumienie GM i Daewoo

Marek Wicher
Po wielu miesiącach żmudnych negocjacji Daewoo Motor Company oraz GM podpisały umowę w sprawie utworzenia nowej spółki motoryzacyjnej.

Po wielu miesiącach żmudnych negocjacji Korea Development Bank, działający w imieniu wierzycieli, Daewoo Motor Company oraz GM podpisały umowę w sprawie
utworzenia nowej spółki motoryzacyjnej, o łącznych przychodach ponad 5
miliardów dolarów rocznie

.
Porozumienie zostanie zrealizowane w ciągu dwóch lub trzech miesięcy,
po wcześniejszym uzyskaniu aprobaty sądu oraz rządu.

- Inwestycja GM w tę nową spółkę pozwoli nam na uzyskanie udziału w
liczącym się rynku południowokoreańskim - stwierdził prezes firmy, John
F. Smith, Jr - i na udział w korzyściach związanych z potencjałem tego
przedsiębiorstwa w zakresie prac rozwojowych nad produktami i produkcją.
Przedsiębiorstwo to będzie produkować samochody nowej generacji, konkurencyjne
kosztowo, które będzie można sprzedawać na rynkach całego świata.

Całość inwestycji ze strony GM pochłonie 251 milionów USD, co równać
się będzie 42,1% udziałom w nowej spółce. Pozostałe akcje obejmują wierzyciele
Daewoo (33%) oraz partnerzy GM (24,9%). Resztę przejmie dziewięć zagranicznych
spółek handlowych zależnych (podmioty z Austrii, krajów Beneluksu, Francji,
Niemiec, Włoch, Puerto Rico, Hiszpanii, Szwajcarii oraz europejska firma
handlująca częściami Daewoo w Holandii), także trzy zakłady produkcyjne
(Changwon i Kunsan w Korei oraz Hanoi w Wietnamie).

Zarówno w Korei, jak i w pozostałych krajach nadal będzie używana nazwa
Daewoo. Produkty nowej firmy eksportowane na nowe rynki, na przykład do
Meksyku, występować będą pod dobrze znanymi markami GM lub podmiotów związanych
z GM.

Po rozpoczęciu działalności nowa spółka zostanie zasilona 2 miliardami
dolarów kredytu obrotowego.

Wiele zagranicznych zakładów produkcyjnych Daewoo Motor Company, które
nie zostaną przejęte (w tym warszawski Żerań), będzie nadal przez pewien
czas otrzymywać części, komponenty i wsparcie techniczne od nowej spółki.

Wraz z korzyściami GM przejmie również obciążenia: zadłużenie na kwotę
573 mln dolarów. Za pozostałe długi - nie objęte umową - odpowiada istniejąca
firma, Daewoo Motor Company.
Tak przedstawia się sytuacja koreańskiej centrali. A jak wygląda sprawa
FSO? Planowane jest utworzenie nowej spółki, w której zatrudnionych zostanie
od 2000 do 2500 ludzi, z ponad 3000 obecnie pracujących przy ulicy Jagiellońskiej
w Warszawie. Roczna produkcja ma zostać zmniejszona do 130 tysięcy samochodów
(potencjał fabryki to ponad 350 tysięcy). Szczegóły poznamy pod koniec
lipca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty