Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche 718 Cayman. Pełnoprawny członek rodziny

Ryszard M. Perczak
Porsche 718 Cayman - testNazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej generacji Porsche Boxstera, który będąc roadsterem, w roku 2006 zaistniał także w odmianie coupe. fot. Ryszard M. Perczak
Porsche 718 Cayman - testNazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej generacji Porsche Boxstera, który będąc roadsterem, w roku 2006 zaistniał także w odmianie coupe. fot. Ryszard M. Perczak
Nazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej generacji Porsche Boxstera, który będąc roadsterem, w 2005 r. zaistniał także w odmianie coupe.

Pierwszy Cayman (Typ 987c) był produkowany do 2013 r.. Potem pojawiła się druga generacja, którą produkowano do ubiegłego roku (Typ 981c) i właśnie wtedy wyjechał na drogi model 718 Cayman (Typ 982). Przy tej okazji postanowiono ujednolicić nazewnictwo. Coupe to teraz 718 Cayman, a roadster - 718 Boxster.

Porsche 718 Cayman - testNazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej
Porsche 718 Cayman - test

Nazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej generacji Porsche Boxstera, który będąc roadsterem, w roku 2006 zaistniał także w odmianie coupe.

fot. Ryszard M. Perczak

Obecna trzecia, choć tak naprawdę to druga zmodernizowana generacja tego auta, ma już oznaczenie liczbowe - 718. Liczba jest ukłonem w stronę historii marki, gdyż nawiązuje do sportowego modelu 718, który na przełomie lat 50. i 60. odnosił sukcesy w wyścigach długodystansowych.

Początkowo Cayman był odbierany trochę nieufnie. Fani marki Porsche uznawali bowiem tylko 911. Cenowo jednak oba modele różniły się kwotą przynajmniej kilkunastu tysięcy euro i to było atutem Caymana. Ponadto z czasem okazało się, że to dwumiejscowe coupe ma w sobie wszystko to co może mieć prawdziwe Porsche. Dziś już jako 718 jest pełnoprawnym członkiem wspaniałej rodziny Porsche. Nawet w podstawowej wersji jest rasowym sportowcem.

W małej kabinie...

Porsche 718 Cayman - testNazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej
Porsche 718 Cayman - test

Nazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej generacji Porsche Boxstera, który będąc roadsterem, w roku 2006 zaistniał także w odmianie coupe.

fot. Ryszard M. Perczak

Sylwetka 718 może służyć za wzorzec auta typu coupe. Znakomite proporcje, brak efekciarskich detali oraz ciekawy kolor nadwozia tworzą jednolitą całość. Pełna klasyka, gdyż nawet skrzydło z tyłu przy jeździe do 100 km/h pozostaje niewidoczne. Duże, boczne wloty powietrza zdradzają centralne miejsce lokalizacji jednostki napędowej. Nawet kierowca nic o niej nie wie, gdyż ma dostęp jedynie do wlewu płynu w spryskiwaczach. Reszta należy do serwisu.

W ciasnym, dwumiejscowym wnętrzu od razu poczujemy się dobrze. Na tablicy zegarów tylko trzy wskaźniki. Od lewej prędkościomierz, pośrodku obrotomierz i po prawej zegar ze wskaźnikami ciśnienia doładowania, temperatury płynu w chłodnicy oraz oleju. Na tym samym zegarze pokazywane są zamiennie także mapy nawigacji. Przełącznik startera oczywiście z lewej strony kierownicy. Obsługa przycisków na konsoli centralnej i tunelu między fotelami wymaga nieco przyzwyczajenia. W środkowym miejscu podszybia naturalnie stoper z zegarem. Dobrze leżąca w dłoni dźwignia zmiany biegów ma krótkie przełożenia.

Nie ma nad czym rozpaczać

Porsche 718 Cayman - testNazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej
Porsche 718 Cayman - test

Nazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej generacji Porsche Boxstera, który będąc roadsterem, w roku 2006 zaistniał także w odmianie coupe.

fot. Ryszard M. Perczak

Do niedawna wszystkie silniki napędzające Caymany były jednostkami nie tylko sześciocylindrowymi, ale również wolnossącymi. W 718, które testowaliśmy centralnie był wstawiony czterocylindrowy motor turbo. Jest to podstawowy, dwulitrowy silnik typu bokser, generujący 300 KM. Od razu dodajmy, że mocniejsza wersja S, daje kierowcy do dyspozycji 350 KM, z 2,5-litrowej jednostki z turbodoładowaniem. W testowanym egzemplarzu mieliśmy 6-biegową skrzynię manualną.

Mimo „tylko” czterech cylindrów relatywnie lekki Cayman jest bardzo dynamiczny i zwrotny. Już z daleka daje o sobie znać charakterystycznym odgłosem pracy silnika, który nawiasem mówiąc można elektronicznie „podkręcić”. Przy jeździe miejskiej średnie spalanie oscyluje wokół 8 l/100 km. Na autostradzie jadąc średnio 110-130 km/h jest wyższe o około litr. Mocno dociskany Cayman potrafi „wziąć” także 14 l/100 km. Te ostatnie wartości podczas jazdy w trybie Sport+. W tym modelu jest bowiem wybór kilku trybów. Poza tym są jeszcze Sport. Normal i Individual.


Porsche 718 Cayman - testNazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej
Porsche 718 Cayman - test

Nazywany obecnie Porsche 718 Cayman w poprzedniej generacji był znany jako po prostu Cayman. Jego korzenie wywodzą się z drugiej generacji Porsche Boxstera, który będąc roadsterem, w roku 2006 zaistniał także w odmianie coupe.

fot. Ryszard M. Perczak

Drogi, chociaż tani

Kwota 230 tysięcy złotych na typowym kierowcy musi robić wrażenie. Jednak kiedy spojrzymy na cennik innych modeli Porsche, to 718 okaże się bardzo tanim autem. Dlatego uważamy, że cena tego modelu, podobnie jak jego zachowanie się na drodze są jego dużymi atutami. Przeciętnego zjadacza chleba ten samochód mocno rozczaruje. Nie dość, że jest ciasny, głośny i sztywny, to jeszcze ma bardzo twarde sprzęgło. Jazda nim w ruchu miejskim nie będzie pasmem uciech. 718 Cayman najlepiej czuje się na równym asfalcie, gdzie może pokazać naprawdę co potrafi. Wtedy nie będą mu przeszkadzały ani strome podjazdy ani zakręty. Daje wszystko to, co dają prawdziwe Porsche.

Wybrane dane techniczne Porsche 718 Cayman i konkurenta

Marka/model

Porsche 718 CaymanAudi TT S

Cena (zł)

od 231.930

od 217.700
Typ nadwozia/liczba drzwi

coupe/2

coupe/2

Liczba miejsc

24
                                                   Wymiary i masy

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4379/1801/1295

4180/1830/1340

Rozstaw osi (mm)

24752510

Masa własna (kg)

13351365
Pojemność bagażnika (l)

275 (tył)/150 (przód)305
Pojemność zbiornika paliwa (l)

5455
Układ napędowy

 

 

Rodzaj paliwa

BenzynaBenzyna

Pojemność (cm3)

19881984

Liczba cylindrów

44
Napędzana oś

tylna4x4
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

manualna/6manualna/6

                                                          Osiągi

 

 

Moc (KM) przy obr./min

300/6500

310/5800-6200

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

380/1950-4500

380/1800-5700

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,14,9
Prędkość maksymalna (km/h)

275

250
Średnie spalanie (l/100 km)

7,47,5
Emisja CO2 (g/km)

168164
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty