Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37265 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Porsche 911 Carrera 4

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche Ta Carrera zawsze spada na cztery łapy. Klei się do drogi i nie chce odczepić. Tym uporem przypomina sprzedawcę telefonów.

W porównaniu z modelami z tylnym napędem, Carrera 4 jest „szersza w biodrach”. Rozstaw kół jest większy, a nadkola Porsche Carrera 4, Fot: Porschebardziej rozbudowane –od razu przypominają się „przypakowane” dziewięćset jedenastki z lat 80. Jej szczęśliwa liczba to czwórka. Rodzinę 911 Carrera 4 tworzą cztery modele: coupé i kabriolet w wariancie 4 o mocy 350 KM lub 4S osiągającym 400 KM. Najważniejszy jest jednak napęd czterech kół. To on sprawia, że moment obrotowy nie ulatnia się na darmo z dymem z opon.

Konstruktorzy wsadzili pod nadwozie worek trotylu i tak go spakowali, żeby wyszedł fajerwerk, a nie samochód-pułapka. Bardziej niż moc Carrery 4, imponuje sposób w jaki przedostaje się ona kołami na asfalt. Napęd przenosi układ Porsche Traction Management (PTM). Jego sercem jest sprzęgło wielopłytkowe. Ono decyduje o rozdziale momentu obrotowego pomiędzy osie. W zwykłych warunkach napędzana jest tylna oś. W szczególnych – obie. PTM działa automatycznie i niezauważalnie. „Przerzuca napęd” z prędkością najwyżej 100 milisekund. Kierowca raczej nie poczuje działania układu. Jeśli sobie życzy, może je zobaczyć na wyświetlaczu.

Porsche Carrera 4, Fot: PorschePTM sortuje moment obrotowy posługując się informacjami z licznych czujników. Bierze pod uwagę poślizg kół, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz tendencję do nadsterowności lub podsterowności. Pomaga mu układ PTV (Porsche Torque Vectoring), seryjny w 4S i opcjonalny w Carrerze 4. Jest to blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu. W odmianie PTV Plus, dostępnej ze zautomatyzowaną skrzynią dwusprzęgłową PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) jest ona sterowana elektronicznie. W dynamicznym pokonywaniu zakrętów oprócz blokady pomaga przyhamowanie tego z tylnych kół, które znajduje się akurat po wewnętrznej stronie zakrętu.

Układ PTM wie również, kiedy zrobić sobie przerwę. W samochodach ze skrzynką zautomatyzowaną, sprzęgło wielopłytkowe rozłącza się, jeśli auto toczy się „na luzie”. Jest to jeden z programów skrzyni biegów, który pozwala oszczędzać paliwo, gdy kierowca puści pedał gazu.

Innym oszczędzaczem jest układ start/stop. Na postoju przed skrzyżowaniem Porsche milknie. Można unieść się honorem i Porsche Carrera 4, Fot: Porscheskąpym polecać elektryczne Kangoo, lecz przy jeździe po autostradach w remoncie, na jaką Porsche w żadnym wypadku nie zasługuje, Carrera 4S Cabriolet schodzi poniżej 7 l/100 km. Przynajmniej z zamkniętym dachem.

Elektryczne wspomaganie kierownicy również sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa, w porównaniu z wcześniejszym, hydraulicznym. Jest przy tym precyzyjne przy dużej i wygodne przy małej prędkości. „Usztywnia się” gdy auto przekroczy 50 km/h. Jeszcze większą pewność daje zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management) i pakiet aerodynamiczny. PASM ma dwa zakresy pracy: normalny oraz sztywnym, sportowy, a poza tym na bieżąco dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do stylu jazdy i jakości nawierzchni.

Elektroniczne bariery, kanały i zwężki poskramiają moc, jaką eksploduje sześciocylindrowy silnik. Firma pozwala je niemal Porsche Carrera 4, Fot: Porschecałkiem zdjąć tylko w jednym miejscu: na wydechu. Za przyciśnięciem guzika można podzielić się unikalnym brzmieniem Porsche ze słuchaczami w zasięgu czterech przecznic. Aby siedzący w środku nie byli poszkodowani, jednocześnie uruchamia się Sound Symposer, który kieruje melodię i „dobre wibracje” boksera do kabiny auta. Symposer można również włączyć osobno, jeśli wyrozumiale uznamy, że sąsiedzi wolą jednak słuchać Ikarusów.

Nawet mocna Carrera 4S jest bardzo posłusznym samochodem. W odmianie ze zautomatyzowaną skrzynią PDK wręcz niczego nie oczekuje od kierowcy. Chyba, że ów będzie chciał zmieniać biegi ręcznie: dźwignią lub manetkami przy kierownicy. Skrzynia manualna też „pomaga” prowadzącemu, ponieważ „siódemkę” można włączyć dopiero, gdy wcześniej była wrzucona „piątka” lub „szóstka”. Aktualnie włączony bieg jest wyświetlany na obrotomierzu.

Carrerę z napędem obu osi można prowadzić na różne sposoby. Zadowoli nowicjusza i wymagającego

Marka/model

Porsche 911
Carrera 4 Coupé

Jaguar XK Coupé

Nissan GT-R

Cena (zł)

476 156

481 500

471 100

Typ nadwozia/liczba drzwi

coupé/2

coupé/2

coupé/2

Liczba miejsc

2+2

4

4

Wymiary i masy

Długość / szerokość
/ wysokość (mm)

4491/1852/1304

4791/1892/1322

4670/1895/1370

Rozstaw kół:
przód/tył (mm)

1532/1560

1560/1596

1590/1600

Rozstaw osi (mm)

2450

2752

2780

Masa własna (kg)

1430

1660

1740

Pojemność bagażnika (l)

125+160*

330

315

Pojemność zbiornika
paliwa (l)

68

70,6

74

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

3436

5000

3799

Liczba cylindrów

6

V8

V6

Napędzana oś

4x4

tylna

4x4

Skrzynia biegów typ/
liczba przełożeń

manualna/7

automatyczna/6

zautomatyzowana/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

350/257/7400

385/283/6500

530/390/6400

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min

390/5600

515/3500

612/3200-6000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,9

5,5

3,046

Prędkość maksymalna (km/h)

285

250**

315

Średnie spalanie (l/100 km)

9,3

11,2

12

Emisja CO2 (g/km)

219

264

279

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • rtw (gość)

    Az C Z U C ze autor wcale nie jezdzil Carrera-wstyd!!!Wstydzilbym sie firmowac wlasnym nazwiskiem taki"test". Tak samo jak wstyd dla Porsche-cena ta sama a GTr dramatycznie szybszy!!!I w rzeczywistosci tanszy po doposazeniu 911tki do poziomu Nissana jej cena przekracza 550tys.

  • andżela (gość)

    aż takiej fury mi nie trzeba ;) ale jakby mi ktoś dał w prezencie to bym się nie obraziła. na poważnie u nas auta są teraz tak drogie że hej.nie wiem kto ma kasę żeby brać za gotówkę. ja nie, więc jak zmieniałam cztery kółka posłużyłam się getinem i ich kredytem gotówkowym i całkiem fajnie mi to wyszło.a samochód nowy i się nie psuje jak ten stary ezgemplarz.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Porsche 911 zdjęcia

Porsche 911 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Porsche 911 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Porsche 911 Cena