Porsche 911 Carrera 4

Michał Kij
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Ta Carrera zawsze spada na cztery łapy. Klei się do drogi i nie chce odczepić. Tym uporem przypomina sprzedawcę telefonów.

W porównaniu z modelami z tylnym napędem, Carrera 4 jest „szersza w biodrach”. Rozstaw kół jest większy, a nadkola

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

bardziej rozbudowane –od razu przypominają się „przypakowane” dziewięćset jedenastki z lat 80. Jej szczęśliwa liczba to czwórka. Rodzinę 911 Carrera 4 tworzą cztery modele: coupé i kabriolet w wariancie 4 o mocy 350 KM lub 4S osiągającym 400 KM. Najważniejszy jest jednak napęd czterech kół. To on sprawia, że moment obrotowy nie ulatnia się na darmo z dymem z opon.

Konstruktorzy wsadzili pod nadwozie worek trotylu i tak go spakowali, żeby wyszedł fajerwerk, a nie samochód-pułapka. Bardziej niż moc Carrery 4, imponuje sposób w jaki przedostaje się ona kołami na asfalt. Napęd przenosi układ Porsche Traction Management (PTM). Jego sercem jest sprzęgło wielopłytkowe. Ono decyduje o rozdziale momentu obrotowego pomiędzy osie. W zwykłych warunkach napędzana jest tylna oś. W szczególnych – obie. PTM działa automatycznie i niezauważalnie. „Przerzuca napęd” z prędkością najwyżej 100 milisekund. Kierowca raczej nie poczuje działania układu. Jeśli sobie życzy, może je zobaczyć na wyświetlaczu.

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

PTM sortuje moment obrotowy posługując się informacjami z licznych czujników. Bierze pod uwagę poślizg kół, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz tendencję do nadsterowności lub podsterowności. Pomaga mu układ PTV (Porsche Torque Vectoring), seryjny w 4S i opcjonalny w Carrerze 4. Jest to blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu. W odmianie PTV Plus, dostępnej ze zautomatyzowaną skrzynią dwusprzęgłową PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) jest ona sterowana elektronicznie. W dynamicznym pokonywaniu zakrętów oprócz blokady pomaga przyhamowanie tego z tylnych kół, które znajduje się akurat po wewnętrznej stronie zakrętu.

Układ PTM wie również, kiedy zrobić sobie przerwę. W samochodach ze skrzynką zautomatyzowaną, sprzęgło wielopłytkowe rozłącza się, jeśli auto toczy się „na luzie”. Jest to jeden z programów skrzyni biegów, który pozwala oszczędzać paliwo, gdy kierowca puści pedał gazu.

Innym oszczędzaczem jest układ start/stop. Na postoju przed skrzyżowaniem Porsche milknie. Można unieść się honorem i

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

skąpym polecać elektryczne Kangoo, lecz przy jeździe po autostradach w remoncie, na jaką Porsche w żadnym wypadku nie zasługuje, Carrera 4S Cabriolet schodzi poniżej 7 l/100 km. Przynajmniej z zamkniętym dachem.

Elektryczne wspomaganie kierownicy również sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa, w porównaniu z wcześniejszym, hydraulicznym. Jest przy tym precyzyjne przy dużej i wygodne przy małej prędkości. „Usztywnia się” gdy auto przekroczy 50 km/h. Jeszcze większą pewność daje zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management) i pakiet aerodynamiczny. PASM ma dwa zakresy pracy: normalny oraz sztywnym, sportowy, a poza tym na bieżąco dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do stylu jazdy i jakości nawierzchni.

Elektroniczne bariery, kanały i zwężki poskramiają moc, jaką eksploduje sześciocylindrowy silnik. Firma pozwala je niemal

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

całkiem zdjąć tylko w jednym miejscu: na wydechu. Za przyciśnięciem guzika można podzielić się unikalnym brzmieniem Porsche ze słuchaczami w zasięgu czterech przecznic. Aby siedzący w środku nie byli poszkodowani, jednocześnie uruchamia się Sound Symposer, który kieruje melodię i „dobre wibracje” boksera do kabiny auta. Symposer można również włączyć osobno, jeśli wyrozumiale uznamy, że sąsiedzi wolą jednak słuchać Ikarusów.

Nawet mocna Carrera 4S jest bardzo posłusznym samochodem. W odmianie ze zautomatyzowaną skrzynią PDK wręcz niczego nie oczekuje od kierowcy. Chyba, że ów będzie chciał zmieniać biegi ręcznie: dźwignią lub manetkami przy kierownicy. Skrzynia manualna też „pomaga” prowadzącemu, ponieważ „siódemkę” można włączyć dopiero, gdy wcześniej była wrzucona „piątka” lub „szóstka”. Aktualnie włączony bieg jest wyświetlany na obrotomierzu.

Carrerę z napędem obu osi można prowadzić na różne sposoby. Zadowoli nowicjusza i wymagającego

Marka/model

Porsche 911
Carrera 4 Coupé

Jaguar XK Coupé

Nissan GT-R

Cena (zł)

476 156

481 500

471 100

Typ nadwozia/liczba drzwi

coupé/2

coupé/2

coupé/2

Liczba miejsc

2+2

4

4

Wymiary i masy

Długość / szerokość
/ wysokość (mm)

4491/1852/1304

4791/1892/1322

4670/1895/1370

Rozstaw kół:
przód/tył (mm)

1532/1560

1560/1596

1590/1600

Rozstaw osi (mm)

2450

2752

2780

Masa własna (kg)

1430

1660

1740

Pojemność bagażnika (l)

125+160*

330

315

Pojemność zbiornika
paliwa (l)

68

70,6

74

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

3436

5000

3799

Liczba cylindrów

6

V8

V6

Napędzana oś

4x4

tylna

4x4

Skrzynia biegów typ/
liczba przełożeń

manualna/7

automatyczna/6

zautomatyzowana/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

350/257/7400

385/283/6500

530/390/6400

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min

390/5600

515/3500

612/3200-6000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,9

5,5

3,046

Prędkość maksymalna (km/h)

285

250**

315

Średnie spalanie (l/100 km)

9,3

11,2

12

Emisja CO2 (g/km)

219

264

279

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty