Wszystko
o samochodach

Motosport / Wyścigi

Porsche 911 RSR w serii IMSA na torze Laguna Seca

Data publikacji: Autor: (TSz/ip)

Fot. Porsche Po ulicznym wyścigu w portowej dzielnicy Long Beach północnoamerykańskie mistrzostwa samochodów sportowych IMSA powracają na klasyczny, zamknięty obiekt. Czwarta runda tej serii odbędzie się 1 maja na torze Laguna Seca, pośród wydm w okolicach Monterey w Kalifornii. W klasie GTLM ekipa Porsche North America wystawi dwa egzemplarze modelu 911 RSR, bazującego na siódmej generacji kultowego samochodu sportowego Porsche. Właśnie ta klasa cieszy się największym aplauzem kibiców – rywalizują w niej samochody pięciu producentów.

Fot. Porsche Wizytówką tego liczącego 3,6 km długości obiektu jest legendarny „korkociąg” – niebywale wymagający zakręt, biegnący stromo w dół od najwyższego punktu toru. Laguna Seca leży na wzgórzach na wschód od Monterey, oddalonego o 2 godziny drogi od San Francisco. John Steinbeck uwiecznił to portowe miasto w słynnej powieści „Ulica Nadbrzeżna” z 1945 roku.

Kierowcy Porsche

W wyścigu wystartuje czterech fabrycznych kierowców Porsche, którzy na zmianę poprowadzą dwie „911” RSR. Kokpit samochodu z numerem 911 podzielą aktualny mistrz IMSA GT Patrick Pilet (Francja) oraz zeszłoroczny zwycięzca Le Mans Nick Tandy (Wielka Brytania) – duet, który podczas ostatniego wyścigu IMSA na Long Beach zaliczył swoją pierwszą wygraną w sezonie. Za kierownicę wozu z numerem 912 wsiądzie kolejny zwycięzca Le Mans, Earl Bamber (Nowa Zelandia) na zmianę z Frédérikiem Makowieckim (Francja). Ta dwójka ma na koncie trzecie miejsca w pierwszych dwóch tegorocznych wyścigach IMSA – na torach Daytona i Sebring. Piąty kierowca fabryczny, Jörg Bergmeister (Niemcy), będzie rywalizować w barwach zespołu klientów Porsche – Park Place Motorsports.

Samochody Porsche

Porsche 911 RSR na rok 2016 przeszło szereg modyfikacji aerodynamicznych, dostosowujących je do nowych przepisów. Tylne skrzydło zostało dodatkowo przesunięte do tyłu, a tylny dyfuzor jest teraz znacznie większy. Co więcej, 470-konny sportowiec z Weissach zyskał nowe fabryczne barwy.

Najnowsze 911 GT3 R, które swój wyścigowy debiut świętowało na torze Daytona, otrzymało ultranowoczesny, 6-cylindrowy, zasilany bezpośrednim wtryskiem paliwa silnik typu bokser o pojemności 4 litrów. Model powstał na potrzeby udziału w seriach wyścigów GT3 na całym świecie w oparciu o seryjny samochód sportowy 911 GT3 RS.

Harmonogram

Rywalizacja w klasach GTLM i P rozpoczyna się w niedzielę, 1 maja, o 11:15 czasu lokalnego (20:15 CEST). Klasy GTD oraz PC startują o 15:45 czasu lokalnego. Każdy z wyścigów potrwa ponad 2 godziny i będzie transmitowany na żywo na stronie www.imsa.com.

Wypowiedzi przed wyścigiem

Dr Frank-Steffen Walliser, szef Porsche Motorsport: „Nasze pierwsze w tym sezonie zwycięstwo na Long Beach to zasługa perfekcyjnego zgrania wielu czynników – osiągów Porsche 911 RSR i naszych kierowców, a także sprawnie przeprowadzonych wizyt w boksie. W ubiegłym roku przed objęciem pozycji lidera »rozgrzewaliśmy się« nieco dłużej, w tym sezonie zaliczyliśmy pierwsze zwycięstwo już w trzecim wyścigu w USA. Nasze przygotowania przed występem na torze Laguna Seca są bardzo intensywne – zrobimy wszystko, co się da, żeby dodatkową motywację i energię po ostatnim zwycięstwie zamienić w kolejny najlepszy wynik”.

Marco Ujhasi, główny kierownik projektu GT Works Motorsport: „Ten wyścig jest krótszy niż zeszłoroczny, dlatego jeszcze ważniejsze będzie opracowanie skutecznej strategii i eliminacja jakichkolwiek błędów. Główną atrakcją toru bez wątpienia jest »korkociąg«. To zakręt unikalny na światową skalę. Między innymi z myślą o tym odcinku zmodyfikujemy niektóre ustawienia naszych samochodów”.

Patrick Pilet (911 RSR #911): „To jeden z najprzyjemniejszych wyścigów w sezonie. Tor znajduje się w pięknej okolicy i jest bardzo wymagający – niczym rollercoaster. Opony są tu poddawane ekstremalnym obciążeniom. Kluczowe jest znalezienie dobrego kompromisu pomiędzy ustawieniami samochodu a wyborem ogumienia. W zeszłym roku na Laguna Seca wdrożyliśmy naszą strategię »nadrabiania«, która ostatecznie doprowadziła nas do zdobycia tytułu. Mam nadzieję, że to dobry znak”.

Nick Tandy (911 RSR #911): „Z Laguna Seca mam dobre wspomnienia. W 2013 roku zdobyłem tu swoje pierwsze zwycięstwo w USA, w klasie GTC. Ponieważ wiatr nieustannie nawiewa piasek na drogę, warunki mogą zmieniać się z okrążenia na okrążenie. To sprawia, że wyścig jest trudny, ale jednocześnie... jeszcze ciekawszy”.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!


Fot. Porsche Earl Bamber (911 RSR #912): „W zasadzie nigdy nie ścigałem się na Laguna Seca. Wiem jednak, że to wspaniałe miejsce – znam je z ubiegłorocznego zlotu Porsche Rennsport Reunion. Miałem okazję zrobić tam kilka demonstracyjnych okrążeń za kierownicą tak niesamowitych maszyn jak 919 Hybrid i GT1. Ten tor ma w sobie coś magicznego. Z niecierpliwością czekam na wyścig”.

Frédéric Makowiecki (911 RSR #912): „Ja też podczas zeszłorocznego zlotu Porsche Rennsport Reunion pokonałem kilka demonstracyjnych okrążeń na tym wspaniałym torze, prowadząc 911 RSR. Teraz będę się tu ścigać razem z Earlem. Jestem bardzo podekscytowany na myśl o tym, jakie wrażenia wywołuje szybki przejazd »korkociągiem«”.

Jörg Bergmeister (911 RSR #73): „Wyścigi na Laguna Seca dostarczają mnóstwa frajdy, chociaż słynny »korkociąg« faktycznie stanowi nie lada wyzwanie. Zbliżasz się do niego na piątym biegu, mając na liczniku jakieś 210 km/h, i nagle widzisz niebo. Za punkty orientacyjne służy tu jedynie kilka drzew. Niełatwo jest więc obrać tu idealny tor jazdy”.

Mistrzostwa Samochodów Sportowych IMSA

Mistrzostwa Samochodów Sportowych IMSA to seria wyścigów samochodowych rozgrywanych na terenie USA i Kanady, po raz pierwszy zorganizowana w 2014 roku. Powstała z połączenia serii American Le Mans oraz Grand-Am. Prototypy i samochody sportowe startują w czterech różnych klasach: GTLM (GT Le Mans), GTD (GT Daytona), P (Prototype) oraz PC (Prototype Challenge). Porsche 911 RSR rywalizuje w klasie GTLM, a nowe Porsche 911 GT3 R – w klasie GTD.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości