Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Cayenne I (2002-2009). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi jak dobra okazja? Tylko do pierwszej wizyty w warsztacie…Fot. Porsche
Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi jak dobra okazja? Tylko do pierwszej wizyty w warsztacie…Fot. Porsche
Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi jak dobra okazja? Tylko do pierwszej wizyty w warsztacie…

Gdy w 2002 roku debiutowało Cayenne, nikt nie wróżył temu modelowi sukcesu rynkowego. Zatwardziali miłośnicy Porsche byli wręcz oburzeni, że ich ukochana marka wprowadza do oferty coś, co profanuje wizerunek producenta z Zuffenhausen. Po latach okazuje się, że Cayenne było strzałem w dziesiątkę, o czym świadczą statystyki sprzedaży. Rynek wtórny obfituje w używane egzemplarze tego dużego SUV-a. W naszym poradniku radzimy, jak nie dać się wpuścić „na minę” przy zakupie.

Porsche Cayenne I (2002-2009). Nadwozie/wnętrze

Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi
Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi jak dobra okazja? Tylko do pierwszej wizyty w warsztacie…

Fot. Porsche

Patrząc na Cayenne z zewnątrz trudno mieć wątpliwości co do pochodzenia tego SUV-a. Designerzy w zgrabny sposób wykorzystali akcenty charakterystyczne dla Porsche, a zwłaszcza dla modeli Boxster 986 i 911 996. Mowa tu o kształcie frontu auta z „łezkowatymi” lampami. Poza tym, dobrze ukryto pokrewieństwo Cayenne z Volkswagenem Touaregiem - auta dzieliły ze sobą nie tylko płytę podwoziową, ale też (częściowo) technologię i niektóre silniki.

W cyklu produkcyjnym Cayenne przeszło jeden facelifting - w 2007 roku. Zmieniono wówczas kształt przednich lamp, tylne otrzymały diody LED, zmodyfikowano też kształt zderzaków. Najważniejszą zmianą było natomiast wprowadzenie silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

W 4,8-metrowym nadwoziu wygodnie usiądzie czworo pasażerów, chociaż wyższe osoby siedzące w drugim rzędzie mogą narzekać na niewiele miejsca nad głową. Wersja siedmioosobowa nie była nigdy oferowana. Sytuacja jest jeszcze gorsza w samochodach wyposażonych w dach panoramiczny. Bagażnik ma niezłe 540 l pojemności. Na pocieszenie, dostęp do kufra ułatwia oddzielnie otwierana tylna szyba. Powierzchnia oszklona jest relatywnie duża, co przekłada się na niezłą widoczność z miejsca kierowcy. Auto jest w miarę dobrze zabezpieczone przed korozją. W pierwszej kolejności rdza atakuje dolne części przednich błotników przy ich styku z progiem. Miejsca te często są na pierwszy rzut oka niewidoczne i wymagają demontażu nadkola. Czasami utleniają się też listwy ozdobne w dolnej części drzwi.

Pewien niedosyt zostawia jakość wykonania wnętrza egzemplarzy sprzed liftingu. Nie wszystkie materiały wykończeniowe są takie, jakich oczekiwalibyśmy po Porsche. Po modernizacji sytuacja w tym względzie znacznie się poprawiła. Większość egzemplarzy jest bogato wyposażona. Użytkownicy Cayenne nie szczędzili pieniędzy na opcje, dlatego spotkanie auta z panoramicznym dachem, systemem PASM (elektronicznej kontroli siły tłumienia), nawigacją, dodatkowymi skórzanymi obszyciami nie stanowi większego problemu. Z drugiej strony, udało nam się znaleźć auto bez automatycznej klimatyzacji pochodzące z początku produkcji…

Porsche Cayenne I (2002-2009). Napęd/podwozie

Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi
Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi jak dobra okazja? Tylko do pierwszej wizyty w warsztacie…

Fot. Porsche

Do napędzania Cayenne wykorzystano benzynowe silniki V6 i V8 oraz sześciocylindrowego diesla. Na rynku wtórnym dominują „benzyniaki”, sporo z nich przerobiono na zasilanie LPG. Gamę przedliftingowego Cayenne otwierał znany z aut koncernu Volkswagena 3.2-litrowy motor V6 generujący 250 KM. Poza tym, oferowano silnik 4.5 V8 w 340-konnej wersji wolnossącej (S), i 450-konnej i 521-konnej doładowanej (odpowiednio Turbo i Turbo S).

Po lifcie najsłabszą jednostką była 3.6-litrowa V-szóstka o mocy 290 KM, a topowy motor 4.8 V8, w zależności od wariantu miał moc 385-550 KM. 3-litrowy diesel dołączył do oferty w ostatnim roku produkcji i stanowi rzadkość na rynku wtórnym. Podstawowy motor benzynowy oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w niewiele ponad 9 sekund. To akceptowalny rezultat, biorąc pod uwagę gabaryty auta. Prawdziwe emocje zaczynają się w mocniejszych odmianach - najszybsza z nich, 550-konna z poliftingowego Cayenne Turbo S katapultuje tego mastodonta do 100 km/h w 4,8 s. To osiągi do niedawna zarezerwowane dla supersamochodów. Warto wspomnieć o wspaniałym, rasowym dźwięku generowanym przez silniki V8. Wspomnienie o zużyciu paliwa to czysta formalność.

Nie jest zaskoczeniem, że najoszczędniejszy jest diesel - w jego przypadku przy oszczędnej jeździe da się zejść poniżej 10 l/100 km w trasie. Osoby z lekką stopą „wykręcą” średnio 12-13 l/100 km w Cayenne z silnikiem sześciocylindrowym. Doładowane V8 zużyje każde ilości paliwa - przy sportowej jeździe wyniki grubo powyżej 30 l/100 km nie są niczym nadzwyczajnym. Instalacje LPG dobrze współpracują z silnikami przedliftingwymi, które miały pośredni wtrysk paliwa. Zdecydowana większość Cayenne występowała z automatyczną skrzynią biegów. Manual występuje niezwykle rzadko i tylko w autach z początku produkcji. W zestawieniu z silnikiem V8 jest w tej chwili niemalże białym krukiem.

SUV Porsche był wyposażony w pneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu, reduktor i napęd na 4 koła. Oczywiście, nie maskuje to szosowego charakteru auta, ale jak twierdzą użytkownicy, samochód w terenie jest zaskakująco dzielny. Maksymalny prześwit wynoszący 27 cm, standardowa blokada centralnego mechanizmu różnicowego i opcjonalna tylnego „dyfra” pozwalają na pokonywanie nawet całkiem poważnych przeszkód. Główną przeszkodą poza asfaltem mogą być montowane standardowo, szosowe opony. Osoby często jeżdżące z przyczepą docenią dużą siłę uciągu - nawet do 3,5 tony.

Porsche Cayenne I (2002-2009). Typowe usterki

Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi
Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi jak dobra okazja? Tylko do pierwszej wizyty w warsztacie…

Fot. Porsche

Za najbardziej ryzykowną wersję Cayenne uważa się auta wyposażone w 4.5-litrowy silnik V8. Głównym problemem jednostek z początku produkcji jest pękanie czwartego cylindra, które jest efektem pęknięcia magistrali wodnej, oraz przegrzania motoru. To nie wszystko. Gładzie cylindrów wykonane z niskiej jakości materiału były podatne na zarysowania, które mogło doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Naprawa uszkodzonego motoru nie będzie tania - jej koszt  w niezależnym warsztacie może przekroczyć 30 tys. zł.

W V8 po liftingu zawodziły cewki zapłonowe oraz pompy paliwa wysokiego ciśnienia. Diesel cierpi na problemy z rozrządem, który może wymagać wymiany już w okolicach 200 tys. km. Taki lub wyższy przebieg ma zdecydowana większość egzemplarzy na rynku wtórnym. W „ropniaku” koszty może generować także osprzęt - układ wtryskowy i turbosprężarka.

Najbardziej bezproblemowym silnikiem jest przedliftingowa jednostka 3.2 VR6. Po latach ingerencji mechanika wymagać może pneumatyczne zawieszenie - miechy są dostępne także jako zamienniki, a ich cena oscyluje w okolicach 1000-2000 zł/szt, w zależności od producenta. Sportowa jazda odbija się także na trwałości skrzyni automatycznej - ta może wymagać regeneracji, której koszt bez trudu zbliży się do 10 tys. zł. Nawet prozaicznie banalna naprawa na oryginalnych częściach systemu bezkluczykowego dostępu może kosztować ponad 15 tys. zł.

Kupno zaniedbanego egzemplarza za „okazyjną” kwotę może bardzo szybko spowodować podwojenie wartości auta. Nie ma większych problemów z serwisowaniem Cayenne - w Polsce są niezależne warsztaty wyspecjalizowane w obsłudze Porsche. W ostateczności można jechać do ASO, ale wtedy podane wyżej ceny należy zwielokrotnić.

Porsche Cayenne I (2002-2009). Sytuacja rynkowa

Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi
Najtańsze egzemplarze Porsche Cayenne pierwszej generacji kosztują nawet poniżej 30 tys. zł. Duża moc, prestiż i komfort jazdy za korzystną cenę. Brzmi jak dobra okazja? Tylko do pierwszej wizyty w warsztacie…

Fot. Porsche

Cayenne pierwszej generacji to dość popularny w Polsce SUV. W chwili pisania tego tekstu, w ogłoszeniach jest ok. 150 egzemplarzy tego auta. Najtańsze za ok. 30 tys. zł lepiej od razu odrzucić. Na cokolwiek lepiej rokującego należy przeznaczyć przynajmniej 50-60 tys. zł. Najdroższe auta przekraczają barierę 80 tys. zł, ale i w ich przypadku należy zachować wzmożoną czujność przy oględzinach. Sporo samochodów przypłynęło zza oceanu - zazwyczaj mają one za sobą mniejsze lub większe wypadki. Ok. 30% ofert dotyczy aut kupionych w polskich salonach sprzedaży. Warto więcej zapłacić za egzemplarz z udokumentowanymi kosztownymi naprawami, np. zawieszenia, czy po regeneracji skrzyni biegów.

Porsche Cayenne I (2002-2009). Podsumowanie

Największą wadą Cayenne są koszty utrzymania znacznie wyższe niż samochodów konkurencyjnych. To auto dla osób, dla których nie są problemem regularne pięciocyfrowe kwoty zostawiane u mechanika oraz tych, którzy za doskonałe osiągi i logo Porsche są gotowi zapłacić więcej niż w przypadku np. Volkswagena Touarega czy Audi Q7. Dla tych osób Cayenne, mimo paru lat na karku, będzie samochodem atrakcyjnym.

ZALETY:

  • znakomite osiągi wersji V8;
  • bogate wyposażenie większości egzemplarzy;
  • jak na SUV-a niezłe zdolności terenowe.

WADY:

  • wysokie koszty utrzymania;
  • awaryjność silników 4.5 V8.

Porsche Cayenne - podstawowe dane techniczne

Model Pojemność skokowa Rodzaj konstrukcji Moc maksymalna, przy obr/min Maks. Moment obrotowy Przyspieszenie 0–100 km/h Prędkość maksymalna

Przed liftingiem
Cayenne 3189 cm³ VR6 184 kW (250 KM) przy 6000/min 310 Nm przy 2500–5500/min 9,1 s 214 km/h
Cayenne S 4511 cm³ V8 250 kW (340 KM) przy 6000/min 420 Nm przy 2500–5500/min 6,8 s 242 km/h
Cayenne Turbo 331 kW (450 KM) przy 6000/min 620 Nm przy 2250–4750/min 5,6 s 266 km/h
Cayenne Turbo S 383 kW (521 KM) przy 5500/min 720 Nm przy 2750–3750/min 5,2 s 270 km/h

Po liftingu
Cayenne Diesel 2967 cm³ V6 176 kW (240 KM) przy 4000–4400/min 550 Nm przy 2000–2250/min 8,3 s 214 km/h
Cayenne 3598 cm³ VR6 213 kW (290 KM) przy 6200/min 385 Nm przy 3000/min 8,1 s 227 km/h
Cayenne S 4806 cm³ V8 283 kW (385 KM) przy 6200/min 500 Nm przy 3500/min 6,6 s 252 km/h
Cayenne GTS 298 kW (405 KM) przy 6500/min 500 Nm przy 3500/min 6,1 s 253 km/h
Cayenne Turbo 368 kW (500 KM) przy 6000/min 700 Nm przy 4500/min 5,1 s 275 km/h

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty