Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Cayenne

pim
Najnowszy samochód firmy Porsche, ma nie tylko potrafić szybko jeździć po drogach, ale też skutecznie obywać się bez nich.

Najnowszy samochód firmy Porsche, cayenne, ma nie tylko potrafić szybko jeździć po drogach, ale też skutecznie obywać się bez nich. To pierwsze wejście tej marki w segment samochodów SUV.

Porsche Cayenne

Powodzenie segmentu samochodów rekreacyjnych typu SUV spowodowało, że wszyscy chcą je produkować. Swoją wersję takiego auta wprowadziły na rynek nawet takie firmy jak BMW i Volvo, dotąd znane tylko z produkcji limuzyn. Teraz do grona posiadaczy takich modeli dołączy także Porsche. Mając jednak bogatą tradycję w produkcji samochodów sportowych, trzeba trzymać pewne standardy. Tworząc samochody do jazdy w terenie, konstruktorzy centrum badawczo - rozwojowego Porsche w Weissach musieli starać się połączyć umiejętność pokonywania bezdroży, ze sportową charakterystyką prowadzenia podczas dynamicznej jazdy. Połączenie takich cech jest możliwe tylko przy wielkim udziale elektroniki.
W porsche cayenne seryjnie będzie montowany system Porsche Traction Management, zapewniający stały napęd na 4 koła. Dzieli on napęd między obie osie w stosunku 62 proc. na tylną oś i 38 proc. na przednią. W razie potrzeby jednak cała siła napędowa może być przekazana tylko na jedną oś. Pozwala to na pokonywanie terenu o średnim stopniu trudności. W trudnym terenie Porsche Traction System włącza reduktor terenowy. Przełącznik w konsoli środkowej przestawia zawieszenie w poziom terenowy i wprowadza odpowiednie dla jazdy w trudnym terenie sposoby pracy systemów PTM, PSM, ABS i ABD.
W wersji turbo cayenne jest wyposażone w pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające dostosowanie prześwitu do drogi i prędkości jazdy. W normalnych warunkach prześwit wynosi 217 mm. Kiedy samochód stoi, wysokość zawieszenia można obniżyć do 157 mm, aby ułatwić załadunek. Niższe od normalnego są dwa poziomy wykorzystywane podczas jazdy po asfaltowych drogach. Pierwszy poziom ma wysokość porównywalną z samochodami sportowymi, niższą o 27 mm od normalnego. Samochód przyjmuje ten poziom automatycznie po przekroczeniu prędkości 125 km/h, żeby poprawić stabilność podczas jazdy. Ale kiedy prędkość wzrośnie powyżej 210 km/h, zawieszenie obniża się o kolejne 11 mm. Podczas jazdy w terenie można natomiast podnieść zawieszenie o 26 mm, trzeba jednak wówczas utrzymywać prędkość do 80 km/h., jadąc w bardzo trudnym terenie z prędkością do 30 km/h można korzystać z najwyższego poziomu, 273 mm.

Porsche Cayenne

Przednie i tylne zawieszenie zamontowano na specjalnych wózkach jezdnych, zamocowanych do nadwozia za pośrednictwem dużych, tłumionych hydraulicznie łożysk gumowych. Układ kinetyki osi zmniejsza pochylanie się nadwozia w przód i w tył, podczas przyspieszania czy hamowania, a specjalne stabilizatory osi, włączane przyciskiem w desce rozdzielczej zmniejszają przechyły boczne.
Pneumatyczne zawieszenie można także uzupełnić systemem tłumienia PASM, pozwalającym regulować tłumienie w zależności od stanu drogi i sposobu jazdy.
Patrząc na te wszystkie elektroniczne cuda aż boję się pomyśleć ile będzie kosztowało cayenne, zwłaszcza, że samochody Porsche nigdy nie należały do tanich.
Dane techniczne

WersjaSturbo
Silnik4,5 l V84,5 l V8
Moc silnika (KM)340450
Prędkość maksymalna (km/h)242266
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)7,25,6
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty