Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche – historia marki

Mariusz Michalak
Logo Porsche / Fot. Porsche
Logo Porsche / Fot. Porsche
Porsche to niemiecka marka, która znana jest głównie z produkcji sportowych samochodów. Na rynku istnieje od 1931 roku, ale dopiero kilkanaście lat po jej założeniu powstało pierwsze auto.
Logo Porsche / Fot. Porsche
Logo Porsche / Fot. Porsche

Nazwa marki pochodzi od jej założyciela – Ferdynanda Porsche. Niemiecki inżynier doświadczenie w konstruowaniu samochodów zdobywał pracując da marki Daimler. Skonstruował m.in. Mercedesa Compressor Sports, który w 1923 roku zwyciężył w prestiżowym wówczas wyścigu Targa Florio.

Porsche 356 / Fot. Porsche
Porsche 356 / Fot. Porsche

W 1947 roku przedsiębiorstwem zaczyna zarządzać syn Ferdynanda – Ferry, ale ojciec nadal odpowiada za jego rozwój. Ważną datą w początkowym okresie działalności jest rok 1948, gdyż wtedy zostaje zaprezentowany pierwszy seryjny pojazd. To Porsche 356, które współdzieliło części z Volkswagenem Garbusem. Miało te same elementy zawieszenia, a za jego napęd odpowiadał 4-cylindrowy silnik boxer chłodzony powietrzem. Miał on pojemność 1,1 litra i moc 40 KM. Warto dodać, że samochód w późniejszym czasie był wielokrotnie modernizowany, a jego ostatnie wersje miały silniki konstrukcji Porsche. Pojazd produkowano do 1965 roku, a jego nazwa nawiązuje do tego, że był to 356 projekt Ferdynanda Porsche. Kiedy założyciel marki umiera w 1951 roku, zmodyfikowany model 356 zdobywa pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w swojej klasie.    

Po śmierci Ferdynanda Porsche, firma nadal stara się budować sportowe auta zgodnie z jego filozofią i wytyczonymi przez niego założeniami. W 1953 roku swoją premierę ma Porsche 550 Spyder. Model napędzany był mocnym czterocylindrowym silnikiem rozwijającym moc od 100 do 135 KM i z sukcesami startował w wielu międzynarodowych wyścigach. Kilka lat później pojawiła się zmodyfikowana wersja modelu 356 – 356 Carrera 1600, o pojemności silnika 1,6 litra.

Porsche 911 2.0 LS Rally 901 / Fot. Porsche
Porsche 911 2.0 LS Rally 901 / Fot. Porsche

W 25. rocznicę istnienia firmy halę montażową opuszcza 10-tysięczny egzemplarz modelu Porsche 356. Warto też odnotować, że do tej pory pojazdy Porsche odniosły 400 zwycięstw w wyścigach.

Ważnym rokiem dla historii marki był rok 1963. Wtedy swój debiut ma Porsche 911 – flagowy model niemieckiej firmy zaprojektowany przez Ferry’ego Porsche. Za jego napęd odpowiadał chłodzony powietrzem 6-cylindtowy silnik własnej konstrukcji, który produkował 130 KM mocy i współpracował z 4- lub 5-biegową manualną skrzynią biegów. Warto dodać, że początkowo pojazd produkowany był pod oznaczeniem 901, a nazwa na 911 została zmieniona po protestach Peugeota. Pojazd stale jest unowocześniany, a na swoim koncie ma wiele sukcesów w rajdach i wyścigach. Wraz z rosnącą mocą silników pojawiła się nazwa Carrera, która miała podkreślać, że ta wersja 911 ma już większy silnik. W 1974 roku zadebiutował model 911 Turbo 3,0. Doładowany silnik rozwijał moc 260 KM przy 5500 obrotach na minutę. Trzy lata później debiutuje natomiast 911 Super Carrera, a jego silnik ma pojemność trzech litrów i moc 180 KM.

Bardzo dobrymi osiągami mógł także pochwalić się zaprezentowany również w 1963 roku model 904 Carrera GTS, który również przyciągał wzrok swoją stylistyką. Potem pojawiają się modele 912 i 914. Ten ostatni powstał we współpracy z Volkswagenem i przez wielu nie był uznawany za prawdziwy pojazd Porsche. Z tego względu często nazywany był Volks-Porsche. Należy też dodać, że niewiele egzemplarzy miało zamontowany oryginalny, dwulitrowy, sześciocylindrowy silnik produkcji Porsche. 

Porsche 928 coupe / Fot. Porsche
Porsche 928 coupe / Fot. Porsche

W latach 70. XX wieku postanowiono stworzyć podział na małe modele czterocylindrowe, średnie sześciocylindrowe i duże z silnikiem o ośmiu cylindrach. W 1975 roku debiutuje Porsche 924, a następnie większy model 928. Pierwsze auto miało silnik umieszczony z przodu, skrzynię biegów z tyłu i szybko okazało się hitem na rynku. Taki układ nazwany został transaxle. W ciągu 10 lat produkcji powstało około 120 000 egzemplarzy pojazdu. Drugie z przywołanych aut produkowane było do 1995 roku i otrzymało tytuł „Samochodu Roku”.

W 1986 roku debiutuje Porsche 959, które posiada napęd na cztery koła i zwycięża rywalizację w Rajdzie Paryż-Dakar. W 1996 roku odbywa się premiera pierwszej generacji Porsche Boxstera. To roadster z centralnie umieszczonym sześciocylindrowy silnikiem o pojemności 2,5 l. Jego nazwa to połączenie słów „boxer” oznaczającego silnik o przeciwległych cylindrach, a także roadster, odnoszącego się do typu nadwozia.

Warto dodać, że od 1991 roku do samochodów zaczęto seryjnie montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Porsche Carrera GT / Fot. Porsche
Porsche Carrera GT / Fot. Porsche

W 1997 roku Porsche zaprezentowało w modelu 911 pierwszy 6-cylindrowy silnik chłodzony cieczą, umieszczony horyzontalnie. Pod koniec stulecia rozpoczęły się prace nad terenowym Cayenne. Średniej wielkości SUV debiutuje w 2002 roku,  a jego bliźniaczą wersją jest Volkswagen Touareg. Obecnie na rynku dostępna jest druga generacja auta.

W 2004 roku pojawia się model Carrera GT, który produkowany był do 2006 roku. Pod jego maską pracował silnik V10, który produkował 612 KM. Następnie koncern wprowadza model Panamera. Oznaczenie pochodzi od nazwy legendarnego wyścigu La Carrera Panamericana. Najmocniejsza wersja Turbo S napędzana jest silnikiem 4.8 V8 o mocy 570 KM. Auto rozpędza się do 100 km/h w 3,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną 310 km/h.

Jednym z najnowszych pojazdów niemieckiej marki jest model Macan. Jego nazwa z języka indonezyjskiego oznacza tygrysa, a pojazd został pokazany w 2013 roku podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles. Macan S posiada 3.0-litrowy silnik biturbo V6 o mocy 340 KM, a dzięki niemu pojazd przyspiesza do 100 km/h w 5,4 sekundy. Drugim wariantem jest Macan S Diesel, któremu motor o mocy 258 KM pozwala maksymalnie rozpędzić się do 230 km/h. Najwyższą moc posiada Macan Turbo. Silnik V6 biturbo o pojemności 3,6 litra produkuje moc 400 KM, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4,8 sekundy.

Porsche Macan S / Fot. Porsche
Porsche Macan S / Fot. Porsche

Pierwsze Centrum Porsche otwarto w Polsce w 2006 roku w Warszawie.

Najważniejsze wybrane daty z historii marki

1931 – Ferdynand Porsche zakłada własne przedsiębiorstwo

1948 – Porsche 356

1953 – Porsche 550 Spyder

1963 – Porsche 911

1963 – Porsche Carrera GTS

1965 – Porsche 912

1969 – Porsche 914

1974 – pierwsze auta z turbodoładowaniem

1976 – Porsche 924

1977 – Porsche 928

1977 – Porsche 911 Super Carrera

1986 – Porsche 959

1996 – Porsche Boxter

2002 – Porsche Cayenne

2004 – Porsche Carrera GT

2009 – Porsche Panamera

2013 – Porsche Macan

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty