Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche. Koniec produkcji kultowej wersji znanego modelu

Wojciech Frelichowski
Porsche 911 50th anniversary edition. Fot. Porsche
Porsche 911 50th anniversary edition. Fot. Porsche
Porsche zakończyło produkcję modelu 911 serii 991, jak dotąd najwszechstronniej zaprojektowanej i najchętniej kupowanej generacji tego auta.

Generacja 991 trafiła na rynek w 2011 r. jako jeden z najważniejszych etapów w historii rozwoju 911. Prawie 90% wszystkich komponentów samochodu zaprojektowano na nowo lub znacznie udoskonalono. Za sprawą lekkiego nadwozia z innowacyjnego aluminiowo-stalowego kompozytu nowe 911 po raz pierwszy ważyło mniej od poprzednika.

Podwozie, które skorzystało na zwiększeniu rozstawu osi o 100 mm, mogło być wyposażone w nowy, opcjonalny system stabilizacji przechyłów – Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – i wyznaczało standardy pod względem dynamiki jazdy.

Porsche 911 Carrera Cabriolet. Fot. Porsche
Porsche 911 Carrera Cabriolet. Fot. Porsche

Wiosną 2012 r. do oferty dołączyła wersja kabriolet, a wraz z nią kolejna innowacja: po rozłożeniu poszycia dachowego lekkie magnezowe pałąki pozwalały uzyskać linię dachu zbliżoną do coupé – jak nigdy wcześniej. Ponadto sylwetka zachowywała swój kontur nawet podczas jazdy z wysoką prędkością.

Równie zjawiskowe było nowe 911 Targa, które pojawiło się pod koniec 2014 r. Podobnie jak legendarny pierwowzór, najnowszy wariant zamiast słupków B miał charakterystyczny szeroki pałąk. Po naciśnięciu przycisku jego przednią część dachu można było jednak automatycznie odsunąć i „schować” z tyłu.

Liczne innowacje miały swoją premierę w modelu 911 Turbo, który jako pierwszy w rodzinie 911 Carrera otrzymał aktywną aerodynamikę i silnik turbo zaopatrzony w filtr cząstek stałych.

Generacja 991 okazała się także idealną bazą dla modeli specjalnych oraz radykalnych aut sportowych. W 2013 r. firma Porsche świętowała 50. urodziny swojego kultowego samochodu sportowego. Z tej okazji zaprezentowano ekskluzywnie wyposażoną limitowaną edycję modelu, zbudowaną w zaledwie 1963 egzemplarzach.

W 2016 r. pojawiło się 911 R z 500-konnym wolnossącym silnikiem, przywołując wspomnienia o wyścigowym samochodzie sportowym o tej samej nazwie z 1967 r. Dwa inne purystyczne samochody sportowe nawiązujące do swoich klasycznych poprzedników zadebiutowały w 2017 r.: 911 T oraz 911 GT3 z pakietem Touring.

Z generacją 991 zbiegło się też wyprodukowanie milionowego 911. Podobnie jak pierwsze służbowe 911 Ferry'ego Porsche, pamiątkowy egzemplarz – który nie trafił do sprzedaży – został polakierowany na kolor Irish Green i mógł pochwalić się fotelami obitymi skórą oraz tkaniną o wzorze Pepita.

W tym samym roku oddział Porsche Exclusive Manufaktur zaprezentował 911 Turbo S Exclusive Series o mocy 607 KM, w efektownym złotym odcieniu Golden Yellow Metallic.

W 2017 r. zadebiutowało najszybsze i najmocniejsze produkcyjne Porsche 911 wyposażone w technikę wyścigową – 911 GT2 RS o mocy 700 KM. A kilka miesięcy później pojawił się wariant wolnossący – 911 GT3 RS z wyścigowym podwoziem oraz 4-litrowym silnikiem o mocy 520 KM, doskonale łączący walory drogowe i torowe.

Do tego pory wyprodukowano 233 540 egzemplarzy Porsche 911 serii 991. Ostatnim, który opuścił linię produkcyjną, był 911 Speedster.

Ta wersja ucieleśnia oryginalne atuty Porsche: lekkość konstrukcji, efektywność, puryzm i przyjemność z jazdy. Auto napędza 4-litrowy wolnossący silnik o mocy 510 KM.

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty