Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38595 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Porsche Macan 2.0. Test, wrażenia z jazdy, wady, zalety, ceny

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Porsche Macan z dwulitrowym silnikiem pod maską przy cenie wyjściowej nieco przekraczającej 250 tys. zł jest jednym z najtańszych sposobów na wejście do świata aut z Zuffenhausen. W Motofaktach testujemy aktualną odsłonę tego SUV-a.
Fot. Jakub Mielniczak Porsche Macan z dwulitrowym silnikiem pod maską przy cenie wyjściowej nieco przekraczającej 250 tys. zł jest jednym z najtańszych sposobów na wejście do świata aut z Zuffenhausen. W Motofaktach testujemy aktualną odsłonę tego SUV-a.

Sam Macan nie jest nowością. Pierwsze egzemplarze tego auta trafiły do klientów w 2013 roku. Ten „podstawowy” SUV Porsche dzieli płytę podłogową i rozwiązania techniczne z Audi Q5. W 2018 r, przeprowadzono lifting Macana. Auta po modernizacji najłatwiej rozpoznać po długim pasie świetlnym biegnącym przez całą szerokość tylnej klapy. Samochód jest produkowany w fabryce Porsche w Lipsku. W teście zderzeniowym Euro NCAP otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Macan to auto ważne dla Porsche. Nic dziwnego - to właśnie ten model klienci niemieckiej marki wybierają najchętniej.

Porsche Macan 2.0. Nadwozie/wnętrze

Porsche Macan z dwulitrowym silnikiem pod maską przy cenie wyjściowej nieco przekraczającej 250 tys. zł jest jednym z najtańszych sposobów na wejście do świata aut z Zuffenhausen. W Motofaktach testujemy aktualną odsłonę tego SUV-a.
Fot. Jakub MielniczakPolski importer Porsche do testu zaproponował nam szczodrze doposażony egzemplarz w kolorze Sapphire Blue Metallic. Trzeba przyznać, że niebieski lakier w połączeniu z przyciemnianymi szybami i przednimi lampami, wygląda efektownie. Uzupełnieniem wyglądu zewnętrznego były imponujące, 21-calowe obręcze kół. Mimo, że na polskich drogach sylwetka tego SUV-a jest już dobrze znana, widziałem kilka osób wodzących wzrokiem za „moim” Porsche przemykającym przez warszawskie ulice.

Dobre wrażenie nie mija po otwarciu drzwi. Zanim przyjrzymy się bliżej wnętrzu, dodam tylko, że auto widoczne na zdjęciach miało wyposażenie dodatkowe o wartości ok. 140 tys. zł. Za tą kwotę można kupić całkiem porządny samochód klasy średniej. Najważniejszy element - fotele. Obszyte skórą, elektrycznie regulowane w 18 kierunkach. Wyposażone w podgrzewanie i wentylację. Przejechałem Macanem jednego dnia 600-kilometrową trasę po bardzo zróżnicowanych drogach północno-wschodniej Polski. Wysiadłem z auta wypoczęty. To w dużej mierze zasługa tych siedzeń. Przy wszystkich zaletach, które oferują, niecałe 8 tys. zł, które trzeba na nie wydać nie wydaje się być kwotą wygórowaną.

Doskonałe wrażenie robią elementy wnętrza obszyte skórą. W ogóle - tradycyjnie dla Porsche - jakość wykonania auta jest świetna. Premium w tym przypadku to nie tylko logo. To zapach, to dźwięk zamykanych drzwi. To doskonała pozycja za kierownicą. Szeroki zakres regulacji tak foteli, jak i kierownicy sprawia, że za sterem auta równie dobrze odnajdzie się wątła i niska pani, jak i postawny dryblas. Ilość miejsca jest wystarczająca, chociaż otaczający kierowcę i pasażera kokpit i szeroki tunel środkowy nie wszystkim się spodobają. Mi zupełnie nie przeszkadzały. Z tyłu dwoje pasażerów o wzroście do 180 cm usiądzie wygodnie. Wyżsi będą narzekali na nieco zbyt krótkie siedzisko kanapy i ograniczoną przestrzeń nad głową.

Porsche Macan 2.0. Napęd/prowadzenie

Porsche Macan z dwulitrowym silnikiem pod maską przy cenie wyjściowej nieco przekraczającej 250 tys. zł jest jednym z najtańszych sposobów na wejście do świata aut z Zuffenhausen. W Motofaktach testujemy aktualną odsłonę tego SUV-a.
Fot. Jakub MielniczakJeździłem różnymi wersjami Macana, ale - jak do tej pory - najsłabszą nie miałem okazji. Bardzo byłem ciekaw, jak 245-konny motor z rodziny EA888 znany nie tylko z Audi Q5, ale też Skody Octavii, czy Volkswagena Golfa radzi się z tym niemałym przecież SUV-em. Osiągi na papierze wyglądają nieźle. 6,5 s do setki (z pakietem Sport Chrono), 225 km/h prędkości maksymalnej to nie są wyniki, które powinny zostawiać jakikolwiek niedosyt. Moje odczucia są jednak mieszane. Pierwszy zarzut, jaki mam dotyczy dźwięku. Z jednej strony mam szacunek do konstruktorów Porsche, że nie wykorzystali żadnego syntezatora, by sztucznie „podbić” gang silnika. Z drugiej zaś… auto jest bardzo ciche. Za ciche. Nie da się doszukać w jego brzmieniu ani krzty rasowości. I to niezależnie od trybu jazdy. Być może sytuację zmieniłby sportowy wydech (10 749 zł dopłaty), ale testówka nie była w niego wyposażona. Z miejsca auto rusza dość żwawo, ale niestety cierpi na problem, który ma wiele współczesnych aut. Otóż w podstawowym trybie jazdy reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest bardzo opóźniona. Całe szczęście, że w skład obecnego na pokładzie pakietu Sport Chrono wchodzi małe pokrętło na kierownicy, którym można włączyć tryb Sport lub Sport +. To ratuje sytuację, chociaż na dłuższą metę, do codziennej jazdy może być męczące.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

Absolutnie zachwyca natomiast obecność małego przycisku Sport Response. Jego naciśnięcie sprawia, że na 20 sekund wszystkie ustawienia auta zostają sprowadzone do najbardziej ostrych i sportowych. To doskonale sprawdza się np. w czasie wyprzedzania kolumny aut. Nie trzeba szukać odpowiedniego trybu jazdy gdzieś w systemie inforozrywki. Nie trzeba domyślać się, co nacisnąć, by szybciej wyprzedzić. Proste i jakże genialne. Siedmiobiegowa skrzynia PDK działa świetnie, chociaż przy pełzaniu w korku poszarpuje jak klasyczna dwusprzęgłówka. Nie dopłaciłbym 21259 zł (!) za 21-calowe obręcze kół. Zamontowane na przedniej osi opony o szerokości 265 mm sprawiały, że na mazurskich drogach miejscowo pełnych kolein, auto z ogromną siłą wyrywało mi kierownicę z rąk. Nie pamiętam, bym w ostatnich latach stoczył z samochodem taką walkę. Poza tym jednak, układ jezdny Macana nie ma sobie równych. Chirurgicznie precyzyjne prowadzenie w zakrętach, nieskończone pokłady przyczepności, dość twarde, ale sprężyste zawieszenie. Równa i kręta droga - to wszystko, czego potrzeba do osiągnięcia wielkiej, motoryzacyjnej przyjemności za kierownicą tego auta. Słowo o zużyciu paliwa: po mieście to 12-14 l/100 km, w zależności od natężenia ruchu, trasa 8,5-11 l/100 km. Dolna wartość to drogi krajowe, górna - autostrady.

Porsche Macan 2.0. Ceny/podsumowanie

Porsche Macan z dwulitrowym silnikiem pod maską przy cenie wyjściowej nieco przekraczającej 250 tys. zł jest jednym z najtańszych sposobów na wejście do świata aut z Zuffenhausen. W Motofaktach testujemy aktualną odsłonę tego SUV-a.
Fot. Jakub MielniczakPodstawowa wersja testowanego auta kosztuje równe 257 000 zł. Egzemplarz widoczny na zdjęciach - dokładnie 397 594 zł. W czasie kilku dni spędzonych z Porsche zadałem sobie pytanie - czy kupiłbym sobie takie auto. Rzut oka na konfigurator rozwiał wątpliwości. Od 314 000 zł dostępny jest Macan S z 354-konnym motorem sześciocylindrowym. Łatwo zrezygnowałbym z panoramicznego dachu, 21-calowych felg i kilku innych zamontowanych w testówce dodatków, by w budżecie 400 tys. zł mieć coś więcej niż cztery cylindry.

Z drugiej strony, rozumiem że dla większości klientów motor 2.0 będzie wystarczający. Wystarczająco szybki, wystarczająco oszczędny, a sam znaczek Porsche na masce sprawi, że nie odczują oni pewnego „niedostatku prestiżu” wynikającego z podstawowej jednostki napędowej. Większość klientów nie wyjedzie z salonu konfiguracją za 400 tys. zł, a pewnie o kilkadziesiąt tysięcy tańszą. Problem dwulitrowego Macana tkwi w tym, że jego doskonały układ jezdny wychwytuje i być może trochę wyolbrzymia pewne mankamenty zespołu napędowego. Ale to być może tylko moje dziennikarskie marudzenie. I tak klient wie najlepiej. Potwierdzają to statystyki sprzedaży, których dwulitrowy Macan jest prawdziwym królem.

ZALETY:

  • doskonała jakość wykonania i ergonomia obsługi;
  • perfekcyjny układ jezdny;
  • dobra funkcjonalność nadwozia.

WADY:

  • opóźniona reakcja na gaz w podstawowym trybie jazdy.

Dane techniczne Porsche Macan i jego bezpośrednich konkurentów:

 
Porsche Macan 2.0
BMW X3 xDrive30i
Mercedes GLC 300 4 Matic
Pojemność skokowa i rodzaj silnika
Turbo benzyna, R4, 1984 cm3
Turbo benzyna, R4, 1998 cm3
Turbo benzyna, R4, 1991 cm3
Moc (KM)
245
252
258
Moment obrotowy (Nm przy obr/min)
370 Nm przy 1600-4500 obr/min
350 Nm przy 1450-4800 obr/min
370 Nm przy 1800-4000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd
Automatyczna, 7-stopniowa, napęd na 4 koła
Automatyczna, 8-stopniowa, napęd na 4 koła
Automatyczna, 9-stopniowa, napęd na 4 koła
Liczba miejsc
5
5
5
Rozstaw kół: przód/tył (mm)
bd\1651
1616\1632
1536\1572
Rozstaw osi (mm)
2807
2864
2560
Pojemność bagażnika (l)
488
550
174
Pojemność zbiornika paliwa (l)
65 (75 w opcji)
65
66
Długość/szerokość/wysokość (mm)
4696\2098\1624
4708\1891\1676
4658\1890\1644
Typ nadwozia/liczba drzwi
SUV/5
SUV/5
SUV/5
Prędkość maksymalna (km/h)
225
240
240
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
6,7 (6,5 z pakietem Sport Chrono)
6,4
6,2
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
10,2
7,8
9,6-8
Emisja CO2 (g/km)
232-250
177
217-181
Masa własna (kg)
1795
1830
1805
Wynik testu zderzeniowego Euro NCAP
5 gwiazdek
5 gwiazdek
5 gwiazdek
Cena
od 257 000 zł
od 225 500 zł
od 224 000 zł

Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji

Porsche Macan z dwulitrowym silnikiem pod maską przy cenie wyjściowej nieco przekraczającej 250 tys. zł jest jednym z najtańszych sposobów na wejście do świata aut z Zuffenhausen. W Motofaktach testujemy aktualną odsłonę tego SUV-a.
Fot. Jakub Mielniczak

Porsche Macan z dwulitrowym silnikiem pod maską przy cenie wyjściowej nieco przekraczającej 250 tys. zł jest jednym z najtańszych sposobów na wejście do świata aut z Zuffenhausen. W Motofaktach testujemy aktualną odsłonę tego SUV-a.
Fot. Jakub Mielniczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • jerry (gość)

    <serce>

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Porsche Macan dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Porsche Macan Cena