Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Macan 2.0 Turbo 252 KM. Wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny

Motofakty.pl
Porsche Macan 2.0 - testPorsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM), Macan Turbo 3.6 V6 (400 KM) oraz Macan S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. kompaktowy SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?fot. A.K., R.D.
Porsche Macan 2.0 - testPorsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM), Macan Turbo 3.6 V6 (400 KM) oraz Macan S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. kompaktowy SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?fot. A.K., R.D.
Gdy debiutował pierwszy SUV ze stajni Porsche, wielu ze zdumieniem przecierało oczy. Kontrowersje wzbudziło też wprowadzenie silników Diesla, napędów hybrydowych czy Macana - pierwszego kompaktowego SUV-a Porsche. Wszystkie decyzje marki okazały się trafne z wizerunkowego i biznesowego punktu widzenia.

W ofercie Porsche pojawiły się bowiem różnorodne modele. Klienci mogli dopasować auto do własnych preferencji czy coraz częściej narzucanych w przypadku aut firmowych regulacji dotyczących ilości emitowanego przez nie dwutlenku węgla. 

Porsche Macan 2.0 - testPorsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM),
Porsche Macan 2.0 - test

Porsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM), Macan Turbo 3.6 V6 (400 KM) oraz Macan S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. kompaktowy SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?

fot. A.K., R.D.

Kompaktowy Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje S (3.0 V6, 340 KM), GTS (3.0 V6, 360 KM), Turbo (3.6 V6, 400 KM) oraz S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?

Jak najbardziej. Za sprawą turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku paliwa i systemu VarioCam, który odpowiada za regulację faz rozrządu po stronie dolotu i wydechu, oferuje 252 KM przy 5000–6800 obr./min oraz 370 Nm w zakresie 1600-4500 obr./min. W kombinacji z napędem na cztery koła, siedmiobiegową skrzynią PDK i dosyć niską masą własną (1770 kg) wystarczy to do zapewnienia ponadprzeciętnych osiągów. Dość powiedzieć, że sprint do 100 km/h trwa 6,7 s, a w Macanie z pakietem Sport Chrono - który posiada wyostrzający reakcję na gaz tryb jazdy Sport Plus oraz procedurę startową Launch Control - zaledwie 6,5 s. Powodów do narzekania nie daje również sięgająca 229 km/h prędkość maksymalna.

Porsche Macan 2.0 - testPorsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM),
Porsche Macan 2.0 - test

Porsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM), Macan Turbo 3.6 V6 (400 KM) oraz Macan S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. kompaktowy SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?

fot. A.K., R.D.

Deklarowane przez producenta zużycie paliwa wynosi 7,4 l/100km. Rzeczywiste jest wyższe, ale system start-stop i dwusprzęgłowa skrzynia, która podczas spokojnej jazdy wcześnie wrzuca wyższe przełożenia, potrafią utrzymać spalanie na poziomie 9-11 l/100km. Korzystając z dynamiki trzeba przygotować się na 13-15 l/100km. Wspomniana przekładnia PDK błyskawicznie zmienia biegi. Kiedy zachodzi konieczność gwałtownego przyspieszenia, nie szuka właściwego przełożenia, ani nie redukuje ich po kolei - z ostatniego, siódmego biegu potrafi przeskoczyć na "czwórkę".

Inżynierowie Porsche zadbali, by korzystanie z osiągów było możliwie bezpieczne. Macan otrzymał sztywne zawieszenie, duże hamulce (przednie tarcze o średnicy 350 mm współpracują z czterotłoczkowymi zaciskami) i wyrafinowany układ przeniesienia napędu. Ten ostatni, by zapewnić możliwie neutralne prowadzenie, wysyła większą ilość momentu obrotowego na tylne koła. Rozdział sił napędowych może ulec zmianie w ułamku sekundy, by uzyskać optymalną trakcję po pojawieniu się problemów z przyczepnością czy zdecydowanym wciśnięciu gazu przez kierującego np. na łuku drogi czy podczas ostrego startu.

Porsche Macan 2.0 - testPorsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM),
Porsche Macan 2.0 - test

Porsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM), Macan Turbo 3.6 V6 (400 KM) oraz Macan S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. kompaktowy SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?

fot. A.K., R.D.

Bez względu na rodzaj nawierzchni Macan zachowuje stoicki spokój i skrupulatnie wykonuje polecenia kierującego. Wysokie położenie środka ciężkości jest nieodczuwalne. W kwestii rezerw przyczepności, precyzji prowadzenia czy możliwych do osiągnięcia przeciążeń na zakrętach jest niekwestionowanym liderem w segmencie. Wrażenie robi nawet bazowa wersja, która możliwościami zawstydza większość usportowionych kompaktów i SUV-ów, w tym cenione za precyzję prowadzenia Porsche Cayenne. Na serpentynach dwulitrowy silnik jest wręcz atutem Macana - zmniejsza obciążenie przedniej osi, co dodaje autu zwinności.

Kokpit otacza kierowcę, dzięki czemu może on poczuć się zespolony z Macanem. Ilość miejsca z tyłu jest przyzwoita, ale mogłoby być też lepiej - BMW X3 oferuje większą przestrzeń na wysokości kolan. Złego słowa nie sposób natomiast powiedzieć o 500-litrowym bagażniku, który po złożeniu tylnej kanapy jest w stanie pomieścić trzykrotnie więcej. Porsche nie zapomniało o uchwytach do mocowania ładunku, siatkach i podwójnej podłodze. Z kolei transport długich ładunków ułatwia asymetrycznie dzielone oparcie.

Kabinę urządzono jak w pozostałych modelach Porsche. Nie zabrakło więc świetnej jakości materiałów wykończeniowych, doskonałego spasowania, panelu wskaźników z centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz konsoli środkowej z dużą liczbą przycisków do regulacji wentylacji, włączania podgrzewania foteli, wybierania trybów jazdy Sport i Sport Plus, przestawiania opcjonalnego wydechu w sportowy tryb pracy i zmiany sztywności zawieszenia. SUV otrzymał też włącznik trybu Offroad. Zmienia on nastawy kontroli trakcji, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu, a w egzemplarzach z pneumatycznym zawieszeniem zwiększa prześwit o 4 cm. Wszystko to pozwala Macanowi na wjechanie w znacznie trudniejszy teren, niż będzie od niego oczekiwał właściciel.

Porsche Macan 2.0 - testPorsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM),
Porsche Macan 2.0 - test

Porsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM), Macan Turbo 3.6 V6 (400 KM) oraz Macan S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. kompaktowy SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?

fot. A.K., R.D.

Techniczne koligacje Macana z pierwszą generacją Audi Q5 są nieodczuwalne. Ograniczają się bowiem do płyty podwoziowej i wybranych podzespołów - w tym dwulitrowego silnika. Blisko 70% podzespołów Porsche opracowało własnym sumptem, zmieniając nawet układ przeniesienia napędu. Nadwozie Macana czerpie pełnymi garściami z linii znanych z Cayenne. Podobieństwa są widoczne szczególnie w pasach przednich. Wizualnie bazowy model Macana odbiega od mocniejszych „braci” jedynie detalami. Z zewnątrz wyróżniają go czarne obramowania bocznych szyb czy zaciski hamulcowe w tym samym kolorze. Wiele elementów wyposażenia odpowiada tym z modelu S – przykładowo, Macan otrzymuje komfortowe fotele z 8-kierunkową regulacją po stronie kierowcy, środkowe panele siedzeń z alcantary, najnowszą generację systemu multimedialnego Porsche Communication Management, system kontroli utrzymania pasa ruchu oraz elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika.

Porsche Macan 2.0 - testPorsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM),
Porsche Macan 2.0 - test

Porsche Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje Macan S (3.0 V6, 340 KM), Macan GTS (3.0 V6, 360 KM), Macan Turbo 3.6 V6 (400 KM) oraz Macan S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. kompaktowy SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?

fot. A.K., R.D.

Porsche Macan znalazło swoje miejsce w nasyconym już segmencie SUV-ów klasy premium. To spore osiągnięcie. Przypomnijmy, że o klienta walczą tu tak dobrze postrzegane modele, jak Audi Q5, BMW X3 i X4, Mercedes GLC i GLC Coupe, Range Rover Evoque czy Land Rover Discovery Sport. Wyjściową cenę - 232 320 zł - należy traktować jedynie orientacyjnie. Z jednej strony wszystko, co niezbędne, jest standardem - nie trzeba dopłacać za trójstrefową klimatyzację, tempomat, komputer pokładowy, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika czy system multimedialny Porsche Communication Management z zestawem głośnomówiącym i ośmioma głośnikami. Z drugiej jednak trudno oprzeć się pokusie wybrania kilku dodatków z długiej listy opcji. Każdy kierowca znajdzie tu coś dla siebie. Porsche oferuje opcje wpływające na wygląd samochodu (specjalne lakiery, felgi, pakiet SportDesign czy wykonane z aluminium, drewna bądź karbonu listwy dekoracyjne w kabinie), jak również na wrażenia z jazdy (adaptacyjne zawieszenie, sportowy układ wydechowy, ceramiczne hamulce czy system Porsche Torque Vectoring Plus, który poprzez hamowanie wybranych kół optymalizuje rozkład sił napędowych i minimalizuje podsterowność). Niestety już kilka z nich potrafi wywindować cenę auta o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Tylko drobnym pocieszeniem jest, że polityka innych marek premium jest dokładnie taka sama.

Kultowe 911, supersportowe 918 Spyder, Boxster i Cayman są wizytówkami Porsche. Firma zarabia jednak krocie na SUV-ach. W 2016 r. Porsche dostarczyło klientom 237 778 samochodów. Macan z wynikiem 95 642 sprzedanych egzemplarzy sięgnął po tytuł najpopularniejszego modelu marki. To najlepszy dowód, jak potrzebny był w ofercie. Wprowadzenie relatywnie małego silnika wyszło Macanowi na dobre. Kto nie potrzebuje osiągów czy brzmienia 340-konnego Macana S, może zaoszczędzić przy zakupie aż 59 tys. zł i przeznaczyć te pieniądze np. na wyposażenie dodatkowe.

źródło: Gazetawroclawska.pl / x-news

Dane techniczne Porsche Macan 2.0 i wybranych konkurentów:

Marka/model

Porsche Macan

BMW X3 xDrive28i

Audi Q5 quattro

Cena (zł)

232 320

204 300

199 000

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4697/2098/1624

4657/2098/1678

4629/2089/1614

Rozstaw kół: przód/tył (mm)


1655/1651

1616/1632

1616/1609

Rozstaw osi (mm)

2807

2810

2819

Masa własna (kg)

1770

1720

1795

Pojemność bagażnika (l)

500

550

550

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

67

70

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1984

1997

1984

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/8

automatyczna/7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

252/5000-6800

245/5000

252/5000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

370/1500-4500

350/1250-4800

370/1600-4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,7

6,5

6,3

Prędkość maksymalna (km/h)

229

230

237

Średnie spalanie (l/100 km)

7,2

7,0

6,8

Emisja CO2 (g/km)

167

162

162

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty