W ofercie Porsche pojawiły się bowiem różnorodne modele. Klienci mogli dopasować auto do własnych preferencji czy coraz częściej narzucanych w przypadku aut firmowych regulacji dotyczących ilości emitowanego przez nie dwutlenku węgla.
Kompaktowy Macan wszedł na rynek w 2014 r. Klienci otrzymali do wyboru wersje S (3.0 V6, 340 KM), GTS (3.0 V6, 360 KM), Turbo (3.6 V6, 400 KM) oraz S Diesel (3.0 V6, 258 KM). W połowie 2016 r. SUV doczekał się bazowej wersji z czterocylindrowym motorem o pojemności dwóch litrów. Czy relatywnie mały, jak na Porsche silnik, jest w stanie zapewnić osiągi, jakich spodziewamy się po aucie legendarnej marki?
Jak najbardziej. Za sprawą turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku paliwa i systemu VarioCam, który odpowiada za regulację faz rozrządu po stronie dolotu i wydechu, oferuje 252 KM przy 5000–6800 obr./min oraz 370 Nm w zakresie 1600-4500 obr./min. W kombinacji z napędem na cztery koła, siedmiobiegową skrzynią PDK i dosyć niską masą własną (1770 kg) wystarczy to do zapewnienia ponadprzeciętnych osiągów. Dość powiedzieć, że sprint do 100 km/h trwa 6,7 s, a w Macanie z pakietem Sport Chrono - który posiada wyostrzający reakcję na gaz tryb jazdy Sport Plus oraz procedurę startową Launch Control - zaledwie 6,5 s. Powodów do narzekania nie daje również sięgająca 229 km/h prędkość maksymalna.
Deklarowane przez producenta zużycie paliwa wynosi 7,4 l/100km. Rzeczywiste jest wyższe, ale system start-stop i dwusprzęgłowa skrzynia, która podczas spokojnej jazdy wcześnie wrzuca wyższe przełożenia, potrafią utrzymać spalanie na poziomie 9-11 l/100km. Korzystając z dynamiki trzeba przygotować się na 13-15 l/100km. Wspomniana przekładnia PDK błyskawicznie zmienia biegi. Kiedy zachodzi konieczność gwałtownego przyspieszenia, nie szuka właściwego przełożenia, ani nie redukuje ich po kolei - z ostatniego, siódmego biegu potrafi przeskoczyć na "czwórkę".
Inżynierowie Porsche zadbali, by korzystanie z osiągów było możliwie bezpieczne. Macan otrzymał sztywne zawieszenie, duże hamulce (przednie tarcze o średnicy 350 mm współpracują z czterotłoczkowymi zaciskami) i wyrafinowany układ przeniesienia napędu. Ten ostatni, by zapewnić możliwie neutralne prowadzenie, wysyła większą ilość momentu obrotowego na tylne koła. Rozdział sił napędowych może ulec zmianie w ułamku sekundy, by uzyskać optymalną trakcję po pojawieniu się problemów z przyczepnością czy zdecydowanym wciśnięciu gazu przez kierującego np. na łuku drogi czy podczas ostrego startu.
Bez względu na rodzaj nawierzchni Macan zachowuje stoicki spokój i skrupulatnie wykonuje polecenia kierującego. Wysokie położenie środka ciężkości jest nieodczuwalne. W kwestii rezerw przyczepności, precyzji prowadzenia czy możliwych do osiągnięcia przeciążeń na zakrętach jest niekwestionowanym liderem w segmencie. Wrażenie robi nawet bazowa wersja, która możliwościami zawstydza większość usportowionych kompaktów i SUV-ów, w tym cenione za precyzję prowadzenia Porsche Cayenne. Na serpentynach dwulitrowy silnik jest wręcz atutem Macana - zmniejsza obciążenie przedniej osi, co dodaje autu zwinności.
Kokpit otacza kierowcę, dzięki czemu może on poczuć się zespolony z Macanem. Ilość miejsca z tyłu jest przyzwoita, ale mogłoby być też lepiej - BMW X3 oferuje większą przestrzeń na wysokości kolan. Złego słowa nie sposób natomiast powiedzieć o 500-litrowym bagażniku, który po złożeniu tylnej kanapy jest w stanie pomieścić trzykrotnie więcej. Porsche nie zapomniało o uchwytach do mocowania ładunku, siatkach i podwójnej podłodze. Z kolei transport długich ładunków ułatwia asymetrycznie dzielone oparcie.
Kabinę urządzono jak w pozostałych modelach Porsche. Nie zabrakło więc świetnej jakości materiałów wykończeniowych, doskonałego spasowania, panelu wskaźników z centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz konsoli środkowej z dużą liczbą przycisków do regulacji wentylacji, włączania podgrzewania foteli, wybierania trybów jazdy Sport i Sport Plus, przestawiania opcjonalnego wydechu w sportowy tryb pracy i zmiany sztywności zawieszenia. SUV otrzymał też włącznik trybu Offroad. Zmienia on nastawy kontroli trakcji, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu, a w egzemplarzach z pneumatycznym zawieszeniem zwiększa prześwit o 4 cm. Wszystko to pozwala Macanowi na wjechanie w znacznie trudniejszy teren, niż będzie od niego oczekiwał właściciel.
Techniczne koligacje Macana z pierwszą generacją Audi Q5 są nieodczuwalne. Ograniczają się bowiem do płyty podwoziowej i wybranych podzespołów - w tym dwulitrowego silnika. Blisko 70% podzespołów Porsche opracowało własnym sumptem, zmieniając nawet układ przeniesienia napędu. Nadwozie Macana czerpie pełnymi garściami z linii znanych z Cayenne. Podobieństwa są widoczne szczególnie w pasach przednich. Wizualnie bazowy model Macana odbiega od mocniejszych „braci” jedynie detalami. Z zewnątrz wyróżniają go czarne obramowania bocznych szyb czy zaciski hamulcowe w tym samym kolorze. Wiele elementów wyposażenia odpowiada tym z modelu S – przykładowo, Macan otrzymuje komfortowe fotele z 8-kierunkową regulacją po stronie kierowcy, środkowe panele siedzeń z alcantary, najnowszą generację systemu multimedialnego Porsche Communication Management, system kontroli utrzymania pasa ruchu oraz elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika.
Porsche Macan znalazło swoje miejsce w nasyconym już segmencie SUV-ów klasy premium. To spore osiągnięcie. Przypomnijmy, że o klienta walczą tu tak dobrze postrzegane modele, jak Audi Q5, BMW X3 i X4, Mercedes GLC i GLC Coupe, Range Rover Evoque czy Land Rover Discovery Sport. Wyjściową cenę - 232 320 zł - należy traktować jedynie orientacyjnie. Z jednej strony wszystko, co niezbędne, jest standardem - nie trzeba dopłacać za trójstrefową klimatyzację, tempomat, komputer pokładowy, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika czy system multimedialny Porsche Communication Management z zestawem głośnomówiącym i ośmioma głośnikami. Z drugiej jednak trudno oprzeć się pokusie wybrania kilku dodatków z długiej listy opcji. Każdy kierowca znajdzie tu coś dla siebie. Porsche oferuje opcje wpływające na wygląd samochodu (specjalne lakiery, felgi, pakiet SportDesign czy wykonane z aluminium, drewna bądź karbonu listwy dekoracyjne w kabinie), jak również na wrażenia z jazdy (adaptacyjne zawieszenie, sportowy układ wydechowy, ceramiczne hamulce czy system Porsche Torque Vectoring Plus, który poprzez hamowanie wybranych kół optymalizuje rozkład sił napędowych i minimalizuje podsterowność). Niestety już kilka z nich potrafi wywindować cenę auta o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Tylko drobnym pocieszeniem jest, że polityka innych marek premium jest dokładnie taka sama.
Kultowe 911, supersportowe 918 Spyder, Boxster i Cayman są wizytówkami Porsche. Firma zarabia jednak krocie na SUV-ach. W 2016 r. Porsche dostarczyło klientom 237 778 samochodów. Macan z wynikiem 95 642 sprzedanych egzemplarzy sięgnął po tytuł najpopularniejszego modelu marki. To najlepszy dowód, jak potrzebny był w ofercie. Wprowadzenie relatywnie małego silnika wyszło Macanowi na dobre. Kto nie potrzebuje osiągów czy brzmienia 340-konnego Macana S, może zaoszczędzić przy zakupie aż 59 tys. zł i przeznaczyć te pieniądze np. na wyposażenie dodatkowe.
źródło: Gazetawroclawska.pl / x-news
Dane techniczne Porsche Macan 2.0 i wybranych konkurentów:
Marka/model | Porsche Macan | BMW X3 xDrive28i | Audi Q5 quattro | |||
Cena (zł) | 232 320 | 204 300 | 199 000 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4697/2098/1624 | 4657/2098/1678 | 4629/2089/1614 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1655/1651 | 1616/1632 | 1616/1609 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2807 | 2810 | 2819 | |||
Masa własna (kg) | 1770 | 1720 | 1795 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 500 | 550 | 550 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 65 | 67 | 70 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | |||
Pojemność (cm3) | 1984 | 1997 | 1984 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/8 | automatyczna/7 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 252/5000-6800 | 245/5000 | 252/5000 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 370/1500-4500 | 350/1250-4800 | 370/1600-4500 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,7 | 6,5 | 6,3 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 229 | 230 | 237 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,2 | 7,0 | 6,8 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 167 | 162 | 162 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?