Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem

Ryszard M. Perczak
Porsche Macan SMacan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym światku szok. Kto to bowiem widział, żeby Porsche produkowało SUV-a? A jednak rynek, nie oglądając się na opinie ludzi z branży chwycił to. fot. Ryszard M. Perczak
Porsche Macan SMacan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym światku szok. Kto to bowiem widział, żeby Porsche produkowało SUV-a? A jednak rynek, nie oglądając się na opinie ludzi z branży chwycił to. fot. Ryszard M. Perczak
Macan, który pojawił się na rynku trzy lata temu, miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym światku szok. Kto to bowiem widział, żeby Porsche produkowało SUV-a? A jednak rynek, nie oglądając się na opinie ludzi z branży, chwycił to.

Dziś podobne samochody produkują także inne marki (w tym Jaguar), a Macan jest ostatnio najchętniej kupowanym Porsche. Dlaczego? To pytanie towarzyszyło nam podczas tygodniowych jazd tym modelem.

Stylistycznie model ten nawiązuje do swojego starszego i większego brata Cayenne. Ba, są tacy, którzy dopiero, gdy jeden stanie obok drugiego są w stanie je odróżnić. To nie jest komplement ani dla jednego ani drugiego, choć nam akurat ta konwencja stylistyczna w Porsche odpowiada. Nie trzeba patrzeć na znaczek firmowy, aby odgadnąć markę.

Porsche Macan SMacan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym
Porsche Macan S

Macan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym światku szok. Kto to bowiem widział, żeby Porsche produkowało SUV-a? A jednak rynek, nie oglądając się na opinie ludzi z branży chwycił to.

fot. Ryszard M. Perczak

Poza tym gdy spojrzymy na Macana, to odnosi się wrażenie, że czas też nie działa na jego wygląd niekorzystnie. Dwybryłowe nadwozie ma w sobie coś z hatchbacka i coupe. Ciekawe z przodu, nieco skromniejsze z tyłu, ale w całości bardzo proporcjonalne. Przydałyby się tylko nieco dłuższe na dole drzwi, a wówczas nie brudziłyby się ubrania o nieosłonięty próg. Dużym plusem jest za to ogromna uniesiona maska, która pozwala na arcyłatwy dostęp z każdej strony do silnika. Także wysoko unoszona klapa bagażnika zapewnia do niego bardzo wygodne wkładanie bądź wyjmowanie bagaży.

W tym samochodzie od pierwszej chwili poczuliśmy się dobrze. Wygodna pozycja za kierownicą, elastyczny silnik, świetne prowadzenie sprawiły, że żal się było z nim rozstawać. 340 KM do dyspozycji wcale nie przeraża. Macan S potrafi być łagodny jak baranek, choć wystarczy chwila i zamienia się w bestię. Komu za mało będzie jazdy w normalnym trybie może przełączyć na Sport, a nawet Sport Plus i wtedy silnik, zawieszenie i układ kierowniczy jak spięte ostrogami zmieniają się po to, aby samochód błyskawicznie przyspieszył, a był przy tym bezpieczny.

Porsche Macan SMacan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym
Porsche Macan S

Macan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym światku szok. Kto to bowiem widział, żeby Porsche produkowało SUV-a? A jednak rynek, nie oglądając się na opinie ludzi z branży chwycił to.

fot. Ryszard M. Perczak

W czasach, gdy obsługę pokrętłami zastępuje się dotykiem palca na ekranie tu jest jeszcze wszystko bardzo normalne. Konsola między fotelami zawiera rząd bardzo logicznie oznakowanych przycisków wydających po ich naciśnięciu gdzie trzeba odpowiednie dyspozycje.

Są tam guziki m.in. do regulowania wysokości prześwitu, sportowego brzmienia wydechu, wspomagania zjazdu ze wzniesienia, utrzymania sztywności zawieszenia oraz wyboru trybu jazdy (Sport i Sport Plus, a także Off Road). Jest również proste ustawianie kierunku nawiewu powietrza oraz podgrzewania foteli. Kiedyś normalność, a dziś wyjątek który potwierdza regułę, że proste nie znaczy nienowoczesne. Niestety w nowych modelach, jak np. Panamera Sport Turismo przyciski zastąpiono ikonkami na płaskim pulpicie.

Porsche Macan SMacan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym
Porsche Macan S

Macan, który pojawił się na rynku trzy lata temu miał o wiele więcej szczęścia niż Cayenne, który w chwili debiutu wywołał w motoryzacyjnym światku szok. Kto to bowiem widział, żeby Porsche produkowało SUV-a? A jednak rynek, nie oglądając się na opinie ludzi z branży chwycił to.

fot. Ryszard M. Perczak

Po tygodniu jazd nie dziwi nas tak duże zainteresowaniem Macanem. To auto chyba najpełniej pasuje do definicji samochodu uniwersalnego. W tym wypadku są to obecne w jednym modelu: przyzwoite, jeśli nie komfortowe warunki podróżowania, dynamika i szybkość oraz całkiem niezłe możliwości w terenie. Nie bez znaczenia jest także fakt, że to auto marki Porsche, cenionej za prestiż, wysoką jakość oraz sportowe DNA.

Do porównania wybraliśmy dwa modele, które miały zbliżone wymiary zewnętrzne oraz moc silników. Okazało się, że w sporej grupie tego rodzaju modeli Mercedes-AMG GLC 43 4Matic i nowe Volvo XC60 T6 AWD pasują najlepiej.

Dane techniczne i ceny Porsche Macan S oraz wybranych konkurentów:

Marka/modelPorsche Macan SMercedes-AMG GLC 43 4MaticVolvo XC60 T6 AWD
Cena (zł)od 291.140od 282.000od 226.400
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV/5SUV/5SUV/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4681/1923/16244656/1890/16394688/1902/1658
Rozstaw osi (mm)280728672865
Masa własna (kg)186518452162
Pojemność bagażnika (l)500550505
Pojemność zbiornika paliwa (l)656660
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)299729961969
Liczba cylindrów664
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńAutomatyczna/7Automatyczna/9Automatyczna/8
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min340/5500-6500 obr./min367/5500-6000 obr./min310/5700 obr./min
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min460/1450-5600 obr./min

520/2500-4500 obr./min400/2200-5100 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)5,44,95,9
Prędkość maksymalna (km/h)254250230
Średnie spalanie (l/100 km)9,08,77,7

 

5 000

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty