Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche. Modele Taycan 4S, Macan Turbo i 99X Electric debiutują na targach w Los Angeles

Wojciech Frelichowski
Porsche Taycan 4S. Fot. Porsche
Porsche Taycan 4S. Fot. Porsche
Podczas salonu samochodowego w Los Angeles swoją północnoamerykańską premierę świętuje elektryczny model Taycan, nowy wariant modelu Macan Turbo oraz wyczynowy 99X Electric.
Porsche Taycan 4S. Fot. Porsche
Porsche Taycan 4S. Fot. Porsche

Głównym „bohaterem” stoiska Porsche w Los Angeles jest nowy Taycan 4S, który staje się teraz bazowym wariantem tej serii modelowej, dotąd obejmującej odmiany Taycan Turbo i Taycan Turbo S. Taycan 4S jest oferowany z dwoma rozmiarami akumulatora: wersja z akumulatorem Performance generuje do 390 kW (530 KM), a Performance Plus – do 420 kW (571 KM) mocy w trybie overboost.

Oba warianty przyspieszają od 0 do 100 km/h w ciągu 4,0 s i rozwijają maksymalną prędkość 250 km/h. Zasięg wynosi do 407 km z akumulatorem Performance i do 463 km z Performance Plus. Maksymalna (szczytowa) moc ładowania to 225 kW (akumulator Performance) lub 270 kW (Performance Plus).

Wszystkie warianty łączy zbliżona architektura napędu, na którą składają się dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, po jednym na przedniej i tylnej osi, napędzające wszystkie koła pojazdu, a także dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi. To samo odnosi się do inteligentnego zarządzania ładowaniem oraz imponującej aerodynamiki, która – ze współczynnikiem oporu powietrza Cd o wartości od 0,22 – znacząco przyczynia się do niskiego zużycia energii, a więc i do uzyskania dużego zasięgu.

Porsche Macan. Fot. Porsche
Porsche Macan. Fot. Porsche

Podwozie Porsche Taycan korzysta z centralnie połączonego, zintegrowanego systemu sterowania Porsche 4D Chassis Control, który analizuje i synchronizuje wszystkie układy podwozia w czasie rzeczywistym. Standardowo Taycan 4S jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trzykomorowej, włącznie z elektronicznie sterowaną kontrolą tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management). Jest też seryjnie wyposażony w lakierowane na czerwono, sześciotłoczkowe, aluminiowe stałe zaciski hamulcowe przy przedniej osi i czterotłoczkowe, aluminiowe zaciski przy osi tylnej oraz wewnętrznie wentylowane żeliwne tarcze – o średnicy 360 mm z przodu i 358 mm z tyłu.

Oprócz modelu Taycan producent wybrał salon samochodowy w Los Angeles także jako miejsce premiery nowego wariantu Macan Turbo, który z silnikiem V6 2.9 biturbo o mocy 440 KM bierze na siebie rolę flagowego samochodu w gamie kompaktowych SUV-ów Porsche.

Porsche 99X Electric. Fot. Porsche
Porsche 99X Electric. Fot. Porsche

Z opcjonalnym pakietem Sport Chrono samochód może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,3 s, czyli w czasie o 0,3 s krótszym niż wcześniej. Maksymalna prędkość wynosi 270 km/h (plus 4 km/h). Lepsze są również hamulce. Wizytówką udoskonalonego podwozia jest wysokowydajny układ hamulcowy Porsche Surface Coated Brake (PSCB), który należy do seryjnej specyfikacji. Dzięki powłoce tarcz z węglika wolframu generuje nawet o 90% mniej pyłu hamulcowego niż w przypadku tradycyjnych tarcz żeliwnych.

Na targach w Los Angeles prezentowany jest także Porsche 99X Electric – pierwszy elektryczny samochód wyścigowy tego producenta. Tym samym Porsche rozpoczyna starty fabrycznej ekipy w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA 2019/2020.

Porsche 99X Electric będzie służyć także jako platforma rozwojowa dla przyszłych seryjnych aut sportowych na prąd. Sercem tego w pełni elektrycznego bolidu jest zespół napędowy Porsche E-Performance Powertrain, którego rozwój odgrywa główną rolę od samego początku projektu. Przepisy Formuły E określają standardowe podwozie oraz akumulator, natomiast technika napędu zostaje już opracowana przez producenta.

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty