Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Powstrzymać śmierć na drogach

Data publikacji: Autor: Kazimierz Netka

Gambit Pomorski

Ograniczyć liczbę śmiertelnych wypadków o połowę - to cel, jaki postawiła sobie do zrealizowania do 2010 roku Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Sposoby jego osiągnięcia określa wykonany na zamówienie rady - Wojewódzki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego "". Program ten został opracowany przez zespół specjalistów, pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej.

Na pomorskich drogach w wypadkach ginie rocznie ok. 300 osób. Poprawa tej statystyki nie będzie łatwa, zwłaszcza, że pojazdów jest coraz więcej.

Województwo pomorskie - przyjazne, bo bezpieczne - taka jest misja programu strategicznego ograniczenia liczby i zmniejszenia następstw tragicznych skutków wypadków drogowych do 2010 roku. Gdybyśmy realizowali ten cel według obecnych możliwości, w wypadkach drogowych do 2010 roku zginęłoby w sumie nawet do 2 tysięcy osób, a rannych zostałoby ponad 70 tysięcy. Koszty usunięcia skutków tych tragicznych zdarzeń drogowych wyniosłyby ponad 21 mld złotych.

Działań w ramach programu mają doprowadzić do zmniejszenia liczby zabitych przynajmniej o 320 osób, czyli tyle, ile ginie w Pomorskiem na drogach w ciągu jednego roku. Liczba rannych ma być mniejsza o 18,5 tys. Redukcja kosztów usuwania szkód po wypadkach ma wynieść 5,4 mld złotych. Realizacja programu Gambit pochłonie 5,2 mld zł.

Zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków w Pomorskiem nastąpi po zrealizowaniu 5 priorytetowych zadań, które precyzuje program Gambit:
1. Usprawnienie systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie; 2. Modyfikacja agresywnych i niebezpiecznych zachowań uczestników ruchu; 3. Ochrona pieszych i rowerzystów; 4. Usprawnieni miejsc najbardziej niebezpiecznych; 5. Zmniejszenie ciężkości wypadków.

Priorytet pierwszy ma być osiągnięty m.in. przez edukację. Drugi dotyczy i pieszych, i kierowców. Zmniejszenie agresywnego zachowania jednych i drugich ma nastąpić poprzez zwiększenie aktywności policji na drogach, a także automatyczną rejestrację wykroczeń. Planowane jest też podniesienie poziomu szkolenia kierowców. Żeby przymusić użytkowników dróg do właściwego zachowania się, zastosowane będą tzw. drogowe środki fizyczne, w szczególności metody uspokajania ruchu - przewiduje . W tym priorytecie jest też szkolenie rodziców.

W priorytecie trzecim, ochrona pieszych i rowerzystów ma polegać m.in. na separacji ruchu pieszych, rowerzystów i samochodów. Czwarty priorytet zawiera w swym programie wyeliminowanie ewidentnych mankamentów sieci drogowej, w tym już na etapie jej projektowania. Planowana jest też budowa obwodnic, poprawa widoczności na drogach.

Piąty priorytet, dotyczący ciężkości wypadków. Przede wszystkim, służyć temu będzie kształtowanie bezpiecznego otoczenia dróg, skrócenie czasu dotarcia służb ratunkowych do wypadku, podnoszenie kwalifikacji użytkowników dróg w zakresie udzielania pomocy przedlekarskiej.

Wypadkowe drogi
Najwięcej wypadków ma miejsce w powiatach Gdańsk i Gdynia, a także na drogach krajowych nr 6 (z Trójmiasta do Szczecina), nr 22 (tzw. Berlinka), nr 1 (na odcinku Gdańsk - Toruń), na drogach wojewódzkich nr: 210 (Słupsk - Ustka), nr 214 (Lębork - Łeba), nr 226 (Pruszcz Gdański - Kościerzyna). Największą liczbę ofiar wypadków notuje się w gminach: Chojnice, Wejherowo, Pruszcz Gdański i Kartuzy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości