Późny start sezonu

Maciej Rzońca
Wyjątkowo długo polscy kibice sportów samochodowych czekają w tym roku na rozpoczęcie sezonu 2003.

O ile początek serialu wyścigowego w kwietniu
czy maju nie jest czymś niezwykłym, to tak późna inauguracja Rajdowych
Samochodowych Mistrzostw Polski nie zdarzyła się co najmniej od dziesięciolecia...


Późny start sezonu

Marcin Bartkowiak zapowiada ostrą walkę
o mistrzowski tytuł w Pucharze Alfa Romeo 156.

W najbliższą sobotę i niedzielę na poznańskim torze po raz pierwszy
zmierzą się kierowcy wyścigowi. Pierwszego dnia odbędą się badania techniczne
pojazdów oraz treningi wolne i obowiązkowe. Oficjalne otwarcie zawodów
nastąpi natomiast w niedzielę o godz. 10.00, a pół godziny później rozpocznie
się rywalizacja w klasach N-1150 oraz A-1150 na dystansie 10 okrążeń. W
drugiej kolejności na torze pojawi się ok. 20 kierowców walczących w markowym
Pucharze Alfa Romeo 156. Wyścig główny pucharu (15 okrążeń) poprzedzi -
osobno punktowany - tzw. sprint (6 okrążeń), a ostrą walkę o mistrzowski
tytuł w Pucharze Alfa Romeo 156 zapowiedział Marcin Bartkowiak z Katowic,
który w ub. roku zajął czwartą lokatę. Po pucharowej alfie odbędą się wyścigi
w kolejnych klasach. Nowością w tym sezonie będzie wyścig pojazdów w klasie
Hobby Replika.
Z kolei za tydzień (2-3 maja) odbędzie się pierwsza runda RSMP - Rajd
Elmot

, który rozpocznie się w piątek o godz. 14.00, a zakończy w sobotę
o godz. 16.00. Szczegółowy przebieg odcinków specjalnych utrzymywany jest
jeszcze przez organizatorów w tajemnicy, by zapobiec nieregulaminowemu
zapoznawaniu się z trasą. Niewątpliwie trzon uczestników Elmotu będą stanowiły
załogi rywalizujące w rajdowym Pucharze Peugeot 206. Lista zgłoszeń powinna
być opublikowana dzisiaj, ale rzeczywistą kondycję rajdów samochodowych
w sezonie 2003 poznamy tuż przed początkiem rajdu, wraz z ogłoszeniem listy
startowej. Nie należy spodziewać się niestety obfitości samochodów, a zwłaszcza
tych najmocniejszych. Tylko dwóch kierowców anonsuje swój przyjazd samochodami
WRC i obaj pochodzą z Krakowa - Leszek Kuzaj oraz Tomasz Czopik.
Warto również zapowiedzieć udział w Elmocie Sebastiana Frycza, który
pojedzie wraz z Jarosławem Gierasem swoim, dobrze znanym mitsubishi lancerem.
Oczywiście, trudno wymagać, by nasz kierowca nawiązał równorzędną walkę
z WRC, ale gdzie dwóch się bije...
Pół roku przerwy w rajdowych mistrzostwach Polski to bardzo dużo. Wbrew
pozorom wcale nie pomogło to w poszukiwaniu sponsorów i myślę, że nie jest
to tylko moje odczucie. Na pewno chciałbym pogratulować kolegom, którzy
w tym sezonie mają możliwość udziału w mistrzostwach świata czy Europy.
Pojadę na Elmocie jak najszybciej się da, walcząc oczywiście o wygraną
- powiedział Sebastian Frycz. Co będzie dalej, zobaczymy...
Regulamin techniczny Hobby Replika
określa w pkt 1., że jest
to pojazd 4-kołowy, napędzany silnikiem spalinowym, zbudowany w oparciu
o dokumentację samochodu historycznego lub zabytkowego (zbudowany w oparciu
o instrukcje montażu lub dokumentację dostarczoną przez producenta zestawu).
Zgłoszony do zawodów samochód musi mieć podaną markę i typ pojazdu, na
bazie którego został zbudowany. Dopuszcza się podawanie (jako drugi człon)
nazwy nadanej przez właściciela podczas rejestracji, np. Alfa Romeo - Belisima.

Samochody repliki muszą odpowiadać regulaminowi technicznemu Górskich
Samochodowych Mistrzostw Polski. Najważniejsze ograniczenia techniczne,
to: - maksymalna pojemność skokowa 2000 ccm,- maksymalna ilość cylindrów
- 4- zasilanie gaźnikowe lub wtryskowe (jednopunktowe lub wielopunktowe)
- maksymalna ilość przełożeń w skrzyni biegów: 5 (bieg wsteczny obowiązkowy)
- maksymalna średnica obręczy: 15"- maksymalna szerokość obręczy: 6"- nadwozie:
max dł.: 4,5 m, max szer.: 2 m i minimalna ilość miejsc 2.

Samochody startujące w klasie Hobby Replika (HR) muszą posiadać
świadectwo dopuszczenia do ruchu tj. ważny dowód rejestracyjny dla samochodów
SAM.

Wyścigi tego typu pojazdów cieszą się sporym zainteresowaniem na
całym świecie. I tak, np. jedne z najbardziej prestiżowych wyścigów HR
odbywają się w czerwcu na torze Le Mans, tuż przez słynnym 24-godzinnym
wyścigiem. Repliki prowadzą słynni kierowcy sprzed lat, a także kolekcjonerzy
i członkowie rodzin królewskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty