Wszystko
o samochodach

Motosport / Rajdy

Późny start sezonu

Data publikacji: Autor: Maciej Rzońca

 Wyjątkowo długo polscy kibice sportów samochodowych czekają w tym roku na rozpoczęcie sezonu 2003.

O ile początek serialu wyścigowego w kwietniu czy maju nie jest czymś niezwykłym, to tak późna inauguracja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski nie zdarzyła się co najmniej od dziesięciolecia...

Marcin Bartkowiak zapowiada ostrą walkę
o mistrzowski tytuł w Pucharze Alfa Romeo 156.

W najbliższą sobotę i niedzielę na poznańskim torze po raz pierwszy zmierzą się kierowcy wyścigowi. Pierwszego dnia odbędą się badania techniczne pojazdów oraz treningi wolne i obowiązkowe. Oficjalne otwarcie zawodów nastąpi natomiast w niedzielę o godz. 10.00, a pół godziny później rozpocznie się rywalizacja w klasach N-1150 oraz A-1150 na dystansie 10 okrążeń. W drugiej kolejności na torze pojawi się ok. 20 kierowców walczących w markowym Pucharze Alfa Romeo 156. Wyścig główny pucharu (15 okrążeń) poprzedzi - osobno punktowany - tzw. sprint (6 okrążeń), a ostrą walkę o mistrzowski tytuł w Pucharze Alfa Romeo 156 zapowiedział Marcin Bartkowiak z Katowic, który w ub. roku zajął czwartą lokatę. Po pucharowej alfie odbędą się wyścigi w kolejnych klasach. Nowością w tym sezonie będzie wyścig pojazdów w klasie Hobby Replika.

Z kolei za tydzień (2-3 maja) odbędzie się pierwsza runda RSMP - Rajd Elmot , który rozpocznie się w piątek o godz. 14.00, a zakończy w sobotę o godz. 16.00. Szczegółowy przebieg odcinków specjalnych utrzymywany jest jeszcze przez organizatorów w tajemnicy, by zapobiec nieregulaminowemu zapoznawaniu się z trasą. Niewątpliwie trzon uczestników Elmotu będą stanowiły załogi rywalizujące w rajdowym Pucharze Peugeot 206. Lista zgłoszeń powinna być opublikowana dzisiaj, ale rzeczywistą kondycję rajdów samochodowych w sezonie 2003 poznamy tuż przed początkiem rajdu, wraz z ogłoszeniem listy startowej. Nie należy spodziewać się niestety obfitości samochodów, a zwłaszcza tych najmocniejszych. Tylko dwóch kierowców anonsuje swój przyjazd samochodami WRC i obaj pochodzą z Krakowa - Leszek Kuzaj oraz Tomasz Czopik.

Warto również zapowiedzieć udział w Elmocie Sebastiana Frycza, który pojedzie wraz z Jarosławem Gierasem swoim, dobrze znanym mitsubishi lancerem. Oczywiście, trudno wymagać, by nasz kierowca nawiązał równorzędną walkę z WRC, ale gdzie dwóch się bije...

Pół roku przerwy w rajdowych mistrzostwach Polski to bardzo dużo. Wbrew pozorom wcale nie pomogło to w poszukiwaniu sponsorów i myślę, że nie jest to tylko moje odczucie. Na pewno chciałbym pogratulować kolegom, którzy w tym sezonie mają możliwość udziału w mistrzostwach świata czy Europy. Pojadę na Elmocie jak najszybciej się da, walcząc oczywiście o wygraną - powiedział Sebastian Frycz. Co będzie dalej, zobaczymy...

Regulamin techniczny Hobby Replika określa w pkt 1., że jest to pojazd 4-kołowy, napędzany silnikiem spalinowym, zbudowany w oparciu o dokumentację samochodu historycznego lub zabytkowego (zbudowany w oparciu o instrukcje montażu lub dokumentację dostarczoną przez producenta zestawu). Zgłoszony do zawodów samochód musi mieć podaną markę i typ pojazdu, na bazie którego został zbudowany. Dopuszcza się podawanie (jako drugi człon) nazwy nadanej przez właściciela podczas rejestracji, np. Alfa Romeo - Belisima.
Samochody repliki muszą odpowiadać regulaminowi technicznemu Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Najważniejsze ograniczenia techniczne, to: - maksymalna pojemność skokowa 2000 ccm,- maksymalna ilość cylindrów - 4- zasilanie gaźnikowe lub wtryskowe (jednopunktowe lub wielopunktowe) - maksymalna ilość przełożeń w skrzyni biegów: 5 (bieg wsteczny obowiązkowy) - maksymalna średnica obręczy: 15"- maksymalna szerokość obręczy: 6"- nadwozie: max dł.: 4,5 m, max szer.: 2 m i minimalna ilość miejsc 2.
Samochody startujące w klasie Hobby Replika (HR) muszą posiadać świadectwo dopuszczenia do ruchu tj. ważny dowód rejestracyjny dla samochodów SAM.
Wyścigi tego typu pojazdów cieszą się sporym zainteresowaniem na całym świecie. I tak, np. jedne z najbardziej prestiżowych wyścigów HR odbywają się w czerwcu na torze Le Mans, tuż przez słynnym 24-godzinnym wyścigiem. Repliki prowadzą słynni kierowcy sprzed lat, a także kolekcjonerzy i członkowie rodzin królewskich.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości