Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Pożytek z wielu zaworów

Data publikacji: Autor: Andrzej Bartoszak

Fot. Maciej Pobocha: W samochodach z połowy lat 90. istniały pewne różnice w technologii między benzynowymi silnikami 8 i 16-zaworowymi. Jeżeli zależy nam na osiągach auta, lepiej wybrać silnik wielozaworowy, dla jeżdżących spokojnie, wystarczy silnik tra Czterosuwowe silniki wielozaworowe powstały po to, by uzyskać z każdego litra pojemności skokowej więcej mocy.

Kupując samochód czasami zastanawiamy się, jaki jest pożytek z nowinek technicznych. Jedną z takich zagadek są silniki, w których w każdym cylindrze może być od dwóch do nawet pięciu zaworów. Czy w tym przypadku więcej znaczy lepiej? A może tylko drożej?

 

Czterosuwowe silniki wielozaworowe, historycznie rzecz biorąc, powstały po to, by uzyskać z każdego litra pojemności skokowej więcej mocy. Były stosowane w autach sportowych już w latach 20. ubiegłego wieku i nie są nowością ostatnich lat. Fot. Maciej Pobocha: W samochodach z po³owy lat 90. istnia³y pewne ró¿nice w technologii miêdzy benzynowymi silnikami 8 i 16-zaworowymi. Je¿eli zale¿y nam na osi±gach auta, lepiej wybraæ silnik wielozaworowy, dla je¿d¿±cych spokojnie, wystarczy silnik tra

 

Po co tyle zaworów?

 

Umieściwszy w ograniczonej przestrzeni komory spalania dwa maksymalnie duże zawory – jeden dolotowy (ssący) i drugi wylotowy (wydechowy), wkrótce dochodzimy do sytuacji, gdy ich krawędzie znajdują się blisko siebie oraz blisko ścianek cylindra. Przepływ ładunku (mieszanki paliwowo-powietrznej) wokół nich zostaje zakłócony. Chcąc by przepływ ładunku był swobodniejszy (a więc opór przepływu mniejszy) konstruktor musi w tym samym miejscu zmieścić dwie pary mniejszych zaworów. W ten sposób można moc silnika podnieść o kilkanaście lub więcej procent. Dodatkowo, każdy z osobna zawór jest mniejszy, a więc i lżejszy. To pozwala na łatwe skonstruowanie układu rozrządu, który nie ulegnie uszkodzeniu przy wyższych obrotach silnika. Co więcej, dwa mniejsze zawory wydechowe można łatwiej chłodzić niż jeden duży – a zmniejszenie ich temperatury pozwala zwiększyć bezpieczny stopień sprężania silnika (oczywiście – dotyczy to jednostek benzynowych) tak, aby nie następowało spalanie stukowe. Tak więc sprawność silnika wielozaworowego może być wyższa niż dwuzaworowego.

 

Więcej mocy

 

Ta suma zalet powoduje, że jednostki o 4 zaworach w jednym cylindrze są praktycznie zawsze mocniejsze od swych dwuzaworowych odpowiedników, ale z drugiej strony, stają się bardziej wysokoobrotowe i niekoniecznie mają wyższy maksymalny moment obrotowy.

Dzisiaj praktycznie wszystkie nowe silniki benzynowe i sporo diesli to jednostki wielozaworowe, ale nie wynika to z pogoni za mocą maksymalną. Wspomniane wyżej zalety “wielozaworowości”, plus jeszcze jedna – łatwość wprowadzenia korzystnego zawirowania zassanego ładunku w komorze spalania, powodują, że aby jednostka miała rozsądną moc maksymalną i jednocześnie mieściła się w coraz ostrzejszych normach czystości spalin, nie ma alternatywy dla rozwiązania czterozaworowego – choć oczywiście jest ono droższe od dwuzaworowego, z racji użyciu większej liczby części w układzie rozrządu.

 

Który wybrać?

 

Jeżeli kupujemy samochód z połowy lat dziewięćdziesiątych lub starszy, a naszym priorytetem jest wysoka moc (a zatem i osiągi), z pewnością zdecydujemy się na silnik wielozaworowy. Ale musimy być przygotowani na mniejszą elastyczność (konieczność częstej zmiany biegów), większą głośność, często także większe zużycie paliwa. Z kolei gdy preferujemy jazdę spokojną – możemy wybrać takie samo auto ale z jednostką ośmiozaworową. Często dodatkowym bonusem będzie wyższa trwałość i mniejszy koszt napraw takiego silnika.

Jeżeli wybieramy auto sprzed zaledwie kilku lat lub nowe – wiedzmy że różnice między tymi technologiami zanikły. Rozwiązania wielozaworowe zostały dopracowane, silniki takie również pozwalają jeździć płynnie, cicho i ekonomicznie. Jeżeli ten i ów producent oferuje jeszcze jednostki dwuzaworowe, to dla ograniczenia kosztów, godząc się jednocześnie z niedostatkiem osiągów, spowodowanym przez systemy ograniczające emisję szkodliwych spalin.

 

Oferta z roku 1995

 

 

Silnik ośmiozworowy

Silnik szesnastozaworowy

Renault Clio/19

1794 cm3, 109 KM/5500 obr/min, 153 Nm/2750 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,9 – 8 l/100 km

1764 cm3, 135 KM/6500 obr/min, 158 Nm/4250 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,6 – 7,7 l/100 km

VW Golf III

1984 cm3, 115 KM/5400 obr/min, 166 Nm/3200 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,3 l/100 km.

1984 cm3, 150 KM/6000 obr/min, 180 Nm/4800 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,9 l/100 km.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • dlaczego Pan autor nie dopisal (gość)

    caly artykul dotyczy silnikow o pojemnosci powyzej 1250cm bo do tej pojemnosci korzysci plynace z jednostki 16 zaworowej sa wg inzynierow z np. takiej hondy zerowe a kto jak kto ale honda na silnikach sie zna

  • c.d (gość)

    dla przykladu ford : 1.25 Duratec 1242 cm3 4 cylindry w ukł. rzędowym / DOHC / 16 zaworów / głowica i blok cylindra ze stopu lekkiego / elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa 55 kW (75 KM) przy 6000 obr/min 110 Nm przy 4000 obr/min Honda iDSI poj. 1246cm moc 78KM/5700rpm moment 110Nm/2800rpm zazycie paliwa masto ford 8,6 / honda 6,8 rzecz jasna silnik 8 zaworowy trzeba umiec zrobic a jak ktos nie umie to robi 16 zaworowy ;)

  • c.d. (gość)

    oczywiscie iDSI hondy to 2 zawory i 2 świece zapłonowe na cylinder.

  • PanKot (gość)

    "caly artykul dotyczy silnikow o pojemnosci powyzej 1250cm bo do tej pojemnosci korzysci plynace z jednostki 16 zaworowej sa wg inzynierow z np. takiej hondy zerowe a kto jak kto ale honda na silnikach sie zna" Pierdzielicie Hipolicie : inżynierowie z Hondy zapewne się znają ale Ty to chyba nie bardzo bo co powiesz o silnikach Renault 1149 ccm - 8 zaworowe mają 60KM a 16 zaworowe 75KM, podobnie w Oplu 1200 ccm. 15KM przyrostu mocy to mało???

  • qwe (gość)

    "dla przykladu ford : 1.25 Duratec 1242 cm3 moc 75KM" ........................................... "Honda iDSI poj. 1246cm moc 78KM" to ja powiem,że kiedyś miałem Bravę i już wówczas przy 1242 cm3 pojemności miała 82KM (wersja bez klimy bo z klimą 80KM) i czym tu się podniecać z tą Hondą? A teraz mam Seata i żadna Honda (w tej samej pojemności) mi nie straszna - ot dobry samochód i tyle.

  • k (gość)

    eh a ja mam 1998cm i 269,41 PS ;)

  • SiMR PW (gość)

    Jak zwykle trzeba poskromnić mądralów. Co Wy się znacie na silnikach? Honda od dawien dawna robi najlepsze silniki na świecie. Jesteś panie qwe taki mądry? To może porównajmy silniki 1.6, albo 1.8 albo 2.0. Który niemiec, nie wspomnę już o francach osiąga z 1.6 135, a potem 160 ps? Gwarantuję, że ta Twoja śmieszna brava 3 razy się skończy zanim te silniki zaczną niedomagać. Dalej: 1.8 169 ps w civicu i 192 konie w Integrze. I co panie mądry? Na koniec 2.0: od 200 civic do 240 koni w s2000. Bez turbo i innych wspomagaczy. Idealna technika konstrukcji i użytych materiałów. Przestań więc chrzanić bo się g... znasz. Na dokładkę powiem, że awaryjność japońców jest znikoma w porównaniu do franc, włoszczyzny i szkopów. Nie wierzysz: www.hondapl.org

  • Fuzz (gość)

    Moje Renault ma silnik 1.6 o mocy 100 KM, (wersja z turbina ma 120 KM) i jezdzi juz 22 lata. Co na to honda?

  • KLOP (gość)

    u mnie na silniku tak pisze 16 zaworuw na cylinder to ekstra, mam moc dlatego tak szalejem

  • aa (gość)

    czyzby merol za 350 baniek mial ino cztery cylindry ???? no KLOPIE ...... nie opłaca się tych dziurek robić tyle ...

  • peter (gość)

    a ja mam Fabie 1.2 12V HTP po 4 zawory na cylinder. I jest git. :)

  • Łukasz (gość)

    Ja mam Renault 19 1.4 na gazniku 8 zaworow ale 75 koni. A moj znajomy 1.7 na pełnym wtrysku i 90 koni!! Ktory byscie wybrali???

  • boss (gość)

    Jak tak was czytam to co jeden to madrzejszy gdzieś cos przeczytal i pisze brednie a tak naprawde nie wie o co tu chodzi,i wychwala swoje.

  • x (gość)

    Dlaczego na ilustrację daliście jegomościa z obciętą głową?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości