Prawo jazdy 2018. Warto się pospieszyć, aby nie utknąć w kolejce

Kamila Nawotnik
Fot. Karolina Misztal
Fot. Karolina Misztal
Jeśli nie chcesz, aby zielony liść przyklejony na tylnej szybie twojego samochodu przykuwał uwagę innych kierowców, pospiesz się. To jest bowiem jedna z długo wyczekiwanych zmian w przepisach drogowych, które początkujących kierowców obejmą specjalnym nadzorem.

Od 4 czerwca 2018 roku zacznie obowiązywać reforma, ustanawiająca nowe reguły obchodzenia się z osobami, które po raz pierwszy odebrały prawo jazdy kategorii B lub utraciły je w następstwie złamania przepisów drogowych. Podstawową zmianą jest dwuletni okres próbny dla świeżo upieczonych kierowców. Za początek jego obowiązywania przyjmuje się dzień odebrania dokumentu prawa jazdy, bez znaczenia, w jakim wieku jest dana osoba. W ciągu tych dwóch lat, będzie ona zobowiązana do odbycia kursu doszkalającego na temat. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Młodych stażem kierowców będzie czekało także szkolenie praktyczne, dotyczące zagrożeń na drodze.

Elementem identyfikującym początkujących kierowców będzie okrągła naklejka z zielonym liściem klonowym, umieszczonym na białym tle. Każda osoba podlegająca okresowi próbnemu zobowiązana jest do umieszczenia jej na przedniej i tylnej części samochodu na pierwsze 8 miesięcy od momentu wydania prawa jazdy. Jest to obowiązek niezależny od faktu, czy osoba ta porusza się własnym, czy pożyczonym autem.

Ten zabieg ma umożliwić pozostałym uczestnikom ruchu drogowego identyfikację młodych kierowców, na których należy zwrócić większą uwagę i zachować szczególną ostrożność oraz wyrozumiałość. Ma to wywołać podobny efekt, co „L-ka” umieszczona na pojazdach służących do nauki jazdy. To także ważna informacja dla policji, bowiem świeżych kierujących obowiązują inne limity prędkości niż pozostałe osoby. Ciekawy jest fakt, że przepisy wprowadzone z ustawą z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami, pomimo nałożenia obowiązku naklejenia zielonego liścia na samochodzie, nie przewidują kary za niedostosowanie się do tego nakazu. W przypadku przyłapania młodego kierowcy na braku nalepki, policja nie może zatem ukarać kierującego mandatem. Przepisy kodeksu wykroczeń odnoszą się bowiem do ustawy Prawo o ruchu drogowym, a nie do ustawy o kierujących pojazdami.

Fot. Mikołaj Suchan
Fot. Mikołaj Suchan

Zgodnie z reformą, w okresie próbnym, przed upływem 8 miesiąca, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy, kierującemu pojazdem zabrania się:

1) przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;

2) kierowania pojazdem nieoznakowanym zielonym liściem;

3) podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B;

4) osobistego wykonywania działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B.

Ograniczenia prędkości mają pomóc młodym kierowcom na dostosowanie stylu jazdy do umiejętności i zapewnić więcej czasu potrzebnego na reakcję w przypadku zdarzeń prowadzących do wypadku lub kolizji. Natomiast, ponieważ ustawa zakazuje początkującym osobom pracy o charakterze zarobkowym w roli kierowcy, nie będą oni mogli pracować jako dostawcy pizzy lub kurierzy, chyba że będą poruszali się pojazdem przewidzianym dla kategorii A1.

Starosta może zadecydować o wydłużeniu okresu próbnego w dwóch przypadkach:

1) o kolejne 2 lata, jeżeli w trakcie jego trwania kierowca popełnił dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji stwierdzone w tym okresie mandatem karnym, prawomocnym wyrokiem sądu lub orzeczeniem organu orzekającego w sprawie o naruszenie w postępowaniu dyscyplinarnym;

2) o czas zatrzymania prawa jazdy, m.in. w przypadku, gdy osoba posiadająca prawo jazdy nie przedstawiła w wymaganym terminie zaświadczenia o ukończeniu kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym lub kursów reedukacyjnych, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym lub gdy kierujący pojazdem silnikowym przewozi osoby w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym.

Kierowca rajdowy Klaudia Podkalicka o zmianach:

 Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

[page_break]

Fot. Marzena Bugała-Azarko
Fot. Marzena Bugała-Azarko

Omawiane w punkcie pierwszym dwa wykroczenia zostały szczegółowo określone. Rozumie się przez nie czyny opisane w:

1) art. 86 par. 1 lub 2 kodeksu wykroczeń – spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, np. kolizji, także w stanie po spożyciu alkoholu

2) art. 87 par. 1 k.w. – prowadzenie pojazdu w stanie po spożyciu alkoholu czyli przy posiadaniu od 0,1 do 0,25 mg alkoholu w 1 dcm3 wydychanego powietrza lub od 0,2 do 0,5 promila we krwi.

3) art. 92a k.w. – przekroczenie dozwolonej prędkości

4) art. 98 k.w. – niezachowanie ostrożności podczas korzystania z dróg wewnętrznych

5) art. 90 k.w. – tamowanie lub utrudnianie ruchu

6) art. 92 par. 1 lub 2 k.w. – niezastosowanie się do znaku, sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem drogowym lub kontroli drogowej

7) art. 97 k.w. – naruszenie przepisów o bezpieczeństwie lub porządku w ruchu drogowym, w związku z niezastosowaniem się do przepisów:

a) art. 24 ust. 5,7 lub 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym – nieprawidłowe wyprzedzanie pojazdu sygnalizującego zamiar skrętu w lewo, wyprzedzanie przed wzniesieniem, na oznakowanym zakręcie i skrzyżowaniu, wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na terenie zabudowanym lub niedostosowanie się do znaków drogowych zabraniających wyprzedzania;

b) art. 25 ust. 1-3 ustawy – niezachowanie ostrożności i nieustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniu równorzędnym lub niedostosowanie się do znaków drogowych regulujących pierwszeństwo przejazdu, sygnałów świetlnych zakazujących wjazdu za sygnalizator lub poleceń i sygnałów, dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli lub

c) art. 26 ust. 1-3 i 7 ustawy – nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i osobie niepełnosprawnej, jazda po chodniku lub wyprzedzanie na przejściu dla pierwszych.

d) art. 27 ust. 1, 1a i 4 ustawy – nieustąpienie pierwszeństwa rowerzyście, wyprzedzanie na przejeździe dla rowerzystów.

Kursy doszkalające z zakresu bezpieczeństwa na drogach będą prowadzone przez WORD-y, w formie 2-godzinnych zajęć teoretycznych, a ich koszt wyniesie 100 złotych. Praktyczne szkolenia będą odbywały się z kolei w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy w cenie 200 złotych. W czasie godzinnych zajęć kierowca pozna niebezpieczeństwa spowodowane nadmierną prędkością lub niedostosowaną do warunków na drodze. Kurs i szkolenie należy zaliczyć między 4., a 8. miesiącem okresu próbnego. Następnie uczestnik musi przekazać do starostwa zaświadczenie wydane przez WORD. Jeśli termin zostanie przekroczony, starosta wydaje oświadczenie o zatrzymaniu prawa jazdy, które zostanie zwrócone kierowcy dopiero po zaliczeniu kursów i uiszczeniu opłaty ewidencyjnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty