Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Będą spore utrudnienia dla nowych kierowców? To może ich czekać

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Krzysztof Kapica Kolejne zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” będą dotyczyć nowych kierowców, którzy dopiero co otrzymają prawo jazdy kategorii B.

Prawo jazdy. Zmieniły się zasady dla kursantów

Wraz z biegiem lat zmieniło się kilka ważnych zasad, które obowiązują chętnych do zrobienia uprawnień do kierowania pojazdem. Przede wszystkim muszą wyrobić numer PKK – Profil Kandydata na Kierowcę, o który muszą wnioskować u starosty. Zanim jednak to zrobią, muszą przejść badania lekarskie, których koszt wynosi 200 zł. Stawka jest taka sama u każdego lekarza.

Zmianom uległy również koszty, choćby samego kursu. Ośrodki szkolenia kierowców pobierają opłaty za cały kurs prawa jazdy kat. B w kwocie około. 2300 zł – 3000 zł. Oczywiście można płacić w systemie ratalnym.

Sam egzamin państwowy kosztuje łącznie 170 zł, część teoretyczna 30 zł, z kolei praktyczna 140 zł. W przypadku nieudanego pierwszego podejścia, kursanci są skazani na znacznie większe opłaty. A jak wiadomo, stres potrafi skutecznie pokrzyżować plany, nawet najbardziej opanowanym kursantom.

Prawo jazdy. Coraz trudniej zdać prawo jazdy?

Kursantów prawa jazdy kategorii B czeka wiele wyzwań, zanim otrzymają upragnione uprawnienia. Muszą ukończyć kurs teoretyczny oraz pierwszej pomocy, wyjeździć 30 godzin, zdać egzaminy wewnętrzne, a następnie państwowe z teorii oraz praktyki.

Zdawalność egzaminów na prawo jazdy kat. B w Polsce nie jest na wysokim poziomie. W 2021 roku w Poznaniu na 26 498 egzaminów teoretycznych zdało 58,37% (13 960) kursantów, a praktycznych już tylko 36,32% (12 414) na 35 380 egzaminów.

W Warszawie, w dzielnicy Bemowo, w drugim tygodniu kwietnia odnotowano 53,60% zdanych egzaminów teoretycznych, 30,20% praktycznych. Z kolei w Radarowej teorię zdało 47,30%, a praktykę 28,40%. W Olsztynie, w pierwszym półroczu 2021 roku, egzamin teoretyczny na kat. B zdało 56,81%, a praktyczny 32,99%.

Największą zdawalność egzaminów teoretycznych w 2021 roku odnotowano w Lublinie (65,60%), Rzeszowie (64,05%), Bielsko-Białej (63,57%) czy w Słupsku (52,58%). Natomiast egzamin praktyczny najlepiej zdawany był w Ostrołęce (53,03%), Kaliszu (51,67%) oraz w Suwałkach (47,33%).

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu

- Kursanci prawa jazdy kategorii B w 2021 roku musieli zmierzyć się z szeregiem zmienionych przepisów, a Ci którzy podjęli się zdawania już w 2022 roku także musieli odświeżyć swoją wiedzę z zakresu wykroczeń drogowych oraz kar. Obecna baza pytań, która wynosi ponad 2 000 stanowi niemały test wiedzy nawet dla doświadczonych kierowców – komentuje Julia Langa, Yanosik A to jeszcze nie koniec zmian, z którymi będą musieli się borykać nowi kierowcy. Wciąż czekamy na informacje dotyczące wprowadzenia „Okresu próbnego”, który narzuci im inne zasady, niż te które obowiązują doświadczonych kierowców – dodaje.

Prawo jazdy. Będzie „Okres próbny” dla nowych kierowców

W zmienionej ustawie „Prawo o ruchu drogowym” znajdziemy w rozdziale 14, art. 91 informacje o “Okresie próbnym” dla osoby, która po raz pierwszy uzyskała prawo jazdy kategorii B. „Okres próbny” będzie obowiązywał od dnia, w którym zostało odebrane prawo jazdy.

W tym czasie, świeżo upieczony kierowca będzie zobowiązany do:

  • Odbycia pomiędzy 4 a 8 miesiącem, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

  • Przedstawienia staroście zaświadczenia o ukończonych szkoleniu i kursie, przed upływem 8 miesiąca, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy.

  • Kierowania wyłącznie pojazdem samochodowym, który będzie oznakowany z tylu i przodu okrągłą nalepką barwy białej z zielonym symbolem liścia klonowego przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego.

Dodatkowe (obowiązkowe) kursy dla kierowców

Kursy będą organizowane przez WORD odpłatnie, będą trwały 2 godziny, a w ich trakcie kierowcy dowiedzą się więcej o:

  • Czynnikach mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego

  • Problematyce wypadków drogowych

  • Psychologicznych aspektach kierowania pojazdem oraz uczestnictwie w ruchu drogowym.

Wysokość opłaty za szkolenie teoretyczne nie będzie mogła przekroczyć 100 zł.

Z kolei praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym przeprowadzone będzie przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy, również odpłatnie. Zajęcia będą trwały 1 godzinę, a kierowcy dowiedzą się więcej o:

  • Niebezpieczeństwach wynikających z nadmiernej i niedostosowanej do warunków ruchu prędkości,

  • Postawie defensywnej.

Wysokość opłaty za praktyczne szkolenie nie będzie mogła przekroczyć 200 zł.

- Wciąż niestety docierają do nas wiadomości, że nowi kierowcy, w wyniku przekroczenia prędkości jazdy lub niedostosowania jej do aktualnych warunków na trasie, doprowadzili do wypadku. Nierzadko ze skutkiem śmiertelnym. Takie szkolenia mogą podnieść świadomość świeżych kierowców i uzmysłowić im, jak łatwo można stracić panowanie nad kierownicą, zwłaszcza gdy na drodze są niesprzyjające warunki – komentuje Julia Langa, Yanosik

Tego zabroni się świeżym kierowcom!

Nowi kierowcy, przed upływem 8 miesiąca, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy, będą mieli zakaz:

  • przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym,

  • przekraczania prędkości 80 km/h poza obszarem zabudowanym

  • przekraczania prędkości 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;

  • kierowania pojazdem nieoznakowanym wyżej wspomnianym zielonym listkiem klonowym

  • podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B,

  • osobistego wykonywania działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B.

- Nowy kierowca, który jeszcze nie zdążył nabrać doświadczenia za kółkiem może nie poradzić sobie w sytuacjach jazdy z wysoką prędkością. Zważywszy na to, że wciąż najwięcej godzin nauki praktycznej spędza się w mieście, gdzie ograniczenia prędkości są zwykle do 50 km/h, jazda autostradą lub drogą ekspresową z prędkością 120 km/h może być ogromnym wyzwaniem dla nowego kierowcy, a nawet powodować nadmierny stres, co może doprowadzić do kolizji lub wypadku – mówi Julia Langa, Yanosik

Prawo jazdy. Okres próbny obowiązuje również w innych państwach

Otrzymanie prawa jazdy na tzw. okres próbny jest popularne w kilku państwach na świecie. Ci kierowcy, którzy popełnią w jego czasie poważniejsze wykroczenia drogowe, będą mogli utracić niedawno zdobyte prawo jazdy. Gdzie obowiązuje okres próbny?

  • W Austrii, trwa 3 lata

  • W Francji, trwa 2 lub 3 lata, w zależności od wybranej opcji kursu

  • W Norwegii trwa 2 lata

  • W Niemczech trwa 2 lata

  • W Ukrainie trwa 2 lata

  • W Brazylii trwa rok

Ponadto – w Austrii, nowi kierowcy muszą ukończyć 4 sesje treningowe po 50 minut, na temat doskonalenia warsztatu jazdy oraz jednodniowe szkolenie (8,5h) z zakresu bezpieczeństwa. W Chinach muszą uczestniczyć w teoretycznym kursie uzupełniającym, który dotyczy bezpiecznego poruszania się po drodze.

Wciąż nie wiadomo od kiedy ma obowiązywać „Okres próbny” dla nowych kierowców. Informacje zawarte w zmienionej ustawie mówią wyłącznie, że minister właściwy do spraw informatyzacji ogłosi we własnym dzienniku urzędowym komunikat określający termin wdrożenia rozwiązań technicznych, które umożliwią przekazywanie danych.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Autor (gość)

    Znowu biednego Polaka będą gnębić i jeszcze bedzie musiał za to płacić.

  • Polak (gość)

    Najlepiej nie wydawać nowych praw jazdy,tym którzy już mają za najmniejsze nawet drobniutkie wykroczenia dożywotnio odebrać uprawnienia .wtedy zniknie problem z kierowcami,dróg nie trzeba będzie budować,środowisko nie będzie zatruwane,..

  • Polak (gość)

    Prawo jazdy tylko w Czechach 800 pytań brak placu manewrowego i całej reszty tych bzdur

  • E (gość)

    Złodzieje ! Inaczej tego nazwać się nie da . Ludzie zdają po 14 razy oblewają na rzeczach małoistotnych . 140 zł za każdy egzamin dodaj do tego miesiąc czekania by nie stracić umiejętności dodatkowe gidziny xo najmiej 3 razy po dwie godzina 100zł . Panowie instruktorzy nie uczą jeździć . Jazda z rodziną zabroniona tak jak w innych krajach gdzie każą wracać wlasnie na doszkalanie . Rączka rączkę myje . I jeszcze każą wrócić do tego koszmaru . Proponuję by po tym dodatkowym kursie jeszcze był egzamin za 1000 i zdawalność na poziomie 12 procent jak do 8 miechów nie zdasz to tracisz prawojazdy i cały kurs musisz robić od początku lepiej zarobicie . Zastanawiam się czy ludzie się wkurzą i zatrybią że chodzi o kasę a nie o bezpieczeństwo wystarczy wyjść na ulicę i zobaczyć jak Ci z Prawkiem jeżdżą.

  • Ftr (gość)

    Dla mnie współczesne wymagania są za wysokie. Zdawalnosc będzie jeszcze niższa, zgadzam się że chodzi tylko i wyłącznie o kasę. Na egzaminie powinna być sprawdzana wiedzą i umiejętności te najważniejsze. Prawdziwe doświadczenie i umiejętności zdobywa się jeżdżąc i tyle.

  • sisi (gość)

    Wykopcie tych pisiorów, bo wszystko zniszczą!

  • Głos Rozsądku (gość)

    Ktoś siadł źle na kiblu i go posrało. To ja jednak zrezygnuje z robienia prawka już na finiszu i kupię sobię to nowe Gran Turismo 7. Mam nadzieję że w końcu nasz kraj upadnie bo jak widać nie ma przyszłości w żadnej dziedzinie.

  • Woki (gość)

    Od 30 lat mam prawo jazdy kat. B. Od 20 lat jestem handlowcem, robię 50-70 km tys. rocznie służbowym autem. Od 4 lat poruszam się również motocyklem o pojemności 125. Właśnie staram się zdać na kategorię A. Jestem po drugim, oblanym egzaminie teoretycznym. Po przerobieniu uczciwie całego kursu e-learningowego dwa razy oraz zrobieniu 20 razy egzaminu testowego (bez błędu) a także przerobieniu wszystkich kilkuset pytań zawartych w e learningu stwierdzam że: EGZAMIN TEORETYCZNY TO FARSA! Pytania zawierają sytuacje dwuznaczne: w jednym pytaniu jest pieszy wchodzący na pasy tuż przed twoje auto podczas jazdy a w drugim pytaniu pieszy wychodzący zza autobusu który omijasz, obie sytuacje w terenie zabudowanym, pytanie brzmi tak samo: czy masz prawo klaksonu by ostrzec pieszego o niebezpieczeństwie? odpowiedź w pierwszym przypadku brzmi NIE w drugim TAK. Od takich pytań się roi. Pomijam fakt, że cały test wygląda jakby układał pytania prezes Jarosław który jak wiadomo prawa jazdy nie posiada

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości