Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Będą zmiany w egzaminie na kategorię AM

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat (AIP)

Fot. Archiwum Polska Press Kategoria AM dotyczy osób które ukończyły 14 lat i chcą jeździć motorowerem o pojemności silnika do 50 ccm lub lekkim czterokołowcem, którego masa nie przekracza 350 kg. Jakie zmiany są planowane?

Fot. Archiwum Polska Press Rozmowa z Robertem Drozdem, egzaminatorem nadzorującym w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Rzeszowie.

Gotowy jest już ministerialny projekt zmian w egzaminach na prawo jazdy kategorii AM. Co ma się zmienić?

- Ta kategoria jest skierowana do osób, które ukończyły 14 lat i chcą jeździć motorowerem o pojemności silnika do 50 ccm lub lekkim czterokołowcem, którego masa nie przekracza 350 kg. W obu przypadkach prędkość maksymalna nie może być wyższa niż 45 km/h. Chcąc zdobyć takie prawo jazdy trzeba założyć w starostwie profil kierowcy, przejść badania lekarskie i odbyć kurs w ośrodku szkolenia kierowców.

Teorii można się także nauczyć samodzielnie. Potem ustala się termin egzaminu w WORD. Test zdaje się przy komputerze, jak na inne kategorie. Zasadnicza różnica widoczna jest w egzaminie praktycznym. Podczas gdy na pozostałe kategorie prawa jazdy to egzaminator wybiera trasę przejazdu, tutaj jest ona z góry znana. Nowość zaproponowana przez ministra dotyczy właśnie praktyki, którą będzie można zdawać już nie tylko w WORD, ale także w innych miastach na prawach powiatu.

Redakcja poleca: Szukamy drogowych nonsensów. Zgłoś się w plebiscycie i wygraj tablet!

Jak ma wyglądać nowy egzamin?

- Jeśli w takim mieście zbierze się grupa osób chętnych na egzamin, egzaminatorzy WORD pojadą do nich. Będą wyposażeni w komputery z systemem egzaminacyjnym, a jeśli to konieczne, zabiorą także nasz motorower. Zarówno test, jak i jazda na placu w takiej sytuacji odbędzie się w przystosowanym do tego ośrodku szkolenia kierowców. Z kolei w ruchu miejskim czas egzaminu skróci się z minimum 25 minut do minimum 10 minut. Osoba zdająca egzamin będzie miała do wykonania mniej obowiązkowych manewrów.

Czy ten kierunek jest słuszny?

- Dla nas to pewne utrudnienie. Przede wszystkim trzeba będzie kupić dodatkowy sprzęt i zadbać o logistykę. Ale dla kursantów to dobra zmiana. W mieście, które znają, będzie im łatwiej zdać. W mniejszym ruchu będzie to także bezpieczniejsze. Liczę, że to wpłynie korzystnie na popularność tej kategorii prawa jazdy. Do tej pory wielu rodziców rezygnowało ze szkolenia swoich dzieci, kiedy dowiadywali się, jak wygląda cała procedura.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Krakus (gość)

    Najlepiej niech egzamin trwa 1 minutę w domu u kursanta..... Do czego Wy chcecie doprowadzić? Chyba żeby częściej ginęli młodzi..... no tak , uzupełni się ich imigrantami!

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    W tym wypadku plusy przeważaja nad minusami. Duża ilość motorowerów, zwłaszcza 4kołowców lekkich skutecznie uspokoi ruch zmuszając szybkowściekłych insektów do zwolnienia. Może więc być wiecej drobnych stłuczek ale mniej cieżkich wypadków

  • O. Świecony (gość)

    Lektyki i furmanki na ulicach uspokoiłyby ruch jeszcze skuteczniej.

  • GREGOR (gość)

    1. jak liczna grupa? 2. jeśli nie zda 5/5? czy to się opłaci WORDom - im musi się opłacić!! 3. samo się nasuwa ile za egzamin a ile za dojazd??? LUUUUDZIE NIE MACIE CO ROBIĆ W TEJ WARSZAWIE???

  • Adzik (gość)

    1. Posiadacz PJ AM powinien mieć możliwość zdawania na A1, A2 czy A bez egzaminu teoretycznego 2. AM np. po 2 latach od uzyskania uprawnień powinno pozwalać na jazdę do 60km/h i na poj.do 80cm3 - tak wiem, AM stawałoby się wówczas kategorią (mikro)motocyklową, ale obecnie w praktyce 95% ludzi (na AM czy DO) jeździ nielegalnie i może ich nie chronić OC !!! 3. Obecnie PJ AM jest trudne a przede wszystkim za drogie dla większości chętnych. Więc, albo uprościć lub obniżyć ceny choćby na egzaminy albo dać większe uprawnienia posiadaczom AM. WORD niechby chociaż wyposażyły się w automaty a nie tylko biegówki

  • Adzik (gość)

    Dodam, że prawo unijne w przypadku AM wymaga jedynie egzaminu teoretycznego! Na placyku warto chyba zlikwidować slalom szybki >30km/h - to nie uczy bezpiecznej jazdy. Poza tym nie każdy OSK ma sprzęt do pomiarów tej prędkości. Kiedy przepisy wchodzą w życie? Kiedy WORDy opracują nowe 10min. trasy egzaminacyjne?

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    Wszelkie zachęty dla robienia PJ aM i używania takich pojeździków są ze wszech miar pożądane . Po primo ze wzgledu na to co żem pisał wyżej że oni będą spowalniać piratów, a po drugo że wiele osób zachęconych łatwiejszościa zdobycia takiego uprawnienia zaniechałaby "dorosłego" PJ i jeżdziłoby 4kołowcami lekkimi zamiast obecnymi blachosmrodami. Mniemam iż nie trzeba przypominać że strefy 30 to kierunek bezalternatywny i to by doskonale współgrało ze zmianą struktury zbioru pojazdów miejskich. ( O.Świeconemu zalecam poszerzenie horyzonta w temacie świadomej polytyki transportowej )

  • Justyna (gość)

    Według mnie nie potrzebnie zmniejszono poziom tego egzaminu na kategorię AM, bo w ten sposób przyszły kierowca mniej będzie umiał jak przejedzie krócej i to łatwiejszą trasą. Chciano zwiększyć popularność tego egzaminu poprzez to rozwiązanie, a nie koniecznie jest ono najlepsze. Powinno pozostać zdawanie tego egzaminu w miastach wojewódzkich, w WORD-ach, a nie przeniesienie go do miast na prawach powiatu. Ilość manewrów powinna być taka sama. Czasu egzaminu nie powinno się skracać, tym bardziej, że jest znana z góry trasa przejazdu. Plusem tego jest tylko to, że niepełnoletni przyszły kierowca bezpieczniej przejedzie dany odcinek drogi i będzie mniejsza obawa rodziców o dane dziecko.

  • Adzik (gość)

    Poziom to zwiększono niewyobrażalnie w porównaniu z dawną kartą motorowerową i jazdą na dowód osobisty. Wręcz mam wrażenie dyskryminacji i segregacji ludzi na dorosłych przed wejściem ustawy i po. Mam nadzieję, że ze skróceniem jazdy po mieście zmniejszeniu ulegnie również cena za egzamin praktyczny na AM.

  • Idiota to pisal artukuł (gość)

    zajmijcie sie kto uklada idiotyczene pytania bez sensu i nie potrzebne i okrada ludzi tym o to sposobem bo ludzie musza zdawac kilka razy a mam pytanie jakiej wielkosci jest znaczek audi i TDI ?????

  • fasola (gość)

    Pierwsza jaskółka do likwidacji WORD. To dobre - rozgonić koryciarzy z ZSL-u pousadzanych w WORD-ach !!!

  • Łukasz (gość)

    To dlaczego jak wypiles na motorowerze to zabieraja kat B BE. Ktos mi to wytłumaczy. Jeśli jechalem na motorowerze o poj 49. Szescienej. Prawo Polskie jest chore.

  • Kamil (gość)

    To jest polska boże człowiek który ma lat 13 nie może jeździć albo za rok zrobić może prawo jazdy które kosztuje dla dużo ludzi bardzo dużo a człowiek który ma lat 80 i może jeździć co tam ze wzrok i już wszystko nie takie ale to jest ta logika i trzeba nad tym pomyśleć a nie robić coś żeby,się zwrócilo

  • MARS (gość)

    Nauka Jazdy MARS Szczecin . Prawo jazdy kat. A , A2 , A1 , AM - Specjalizujemy się w szkoleniu motocyklistów i motorowerzystów. Unikatowym elementem szkolenia i egzaminowania jest fakt, że podstawiamy pojazdy szkoleniowe na egzaminy do szczecińskiego WORD-u . Czyli nasi kursanci zdają egzamin państwowy na tym samym motocyklu, na którym odbywali szkolenie. Dodatkowo w trakcie każdego egzaminu z udziałem naszego motocykla, kursantowi towarzyszy na egzaminie nasz instruktor, wspierając kursanta mentalnie i duchowo co niweluje "stres egzaminacyjny".

  • lilith (gość)

    Po co wogule osoby pełnoletnie maja miec jakies tam prawo jazdy am na skuterka ktory nie przekracza predkosci 45km/h? No heloł! To wszystko to tylko wyciąganie kasy od biednych ludzi którzy nie chcą przepłacac za oc i inne pierdoly zeby raz w tygodniu do sklepu oddalonego o 6 kilometrów pojechac.No ale dopuki pieniadz rzadzi swiatem to tak bedzie :(

  • lilith (gość)

    A i jeszcze jedno:posiadanie prawa jazdy nigdy nie zniweluje wypadków wrecz przeciwnie,bo to zalezy od pszychiki i wieku czlowieka a nie od kawałka plastiku,który i tak kazdy ma w nosie.Bo mysli ze jak zdal i ma prawko to juz go nic nie obowiazuje.I dlaczego poprostu nie robic tylko badan (w tym psychiatrycznych)?I tylko sprawdzic czy przyszly kierowca skutera ma pojecue o przepisach i znakach.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości