Prawo jazdy kat. A - jak zdać egzamin na motocyklu? Fotoporadnik

Karol Biela
Prawo jazdy kat. A - jak zdać egzamin na motocyklu? Fotoporadnik
Prawo jazdy kat. A - jak zdać egzamin na motocyklu? Fotoporadnik
Najpierw szkoła jazdy, potem zapisy i oczekiwanie na sam egzamin. Co zrobić, aby zdać go za pierwszym razem? Przeczytaj nasz poradnik.
Prawo jazdy kat. A - jak zdać egzamin na motocyklu? Fotoporadnik
Prawo jazdy kat. A - jak zdać egzamin na motocyklu? Fotoporadnik

Motocyklowe prawo jazdy. Czasami to pierwszy krok, który wprost prowadzi do spełnienia młodzieńczych marzeń. Wielu z nas zaczynało jeździć na motorynkach czy skuterach nie myśląc o tym, że kiedykolwiek znajdą się wolne fundusze na zakup swojego pierwszego „prawdziwego” motocykla.

Nie brakuje też takich, którzy posiadają prawo jazdy kategorii B i uważają, że kurs w szkole jazdy i zdawanie egzaminu na prawo jazdy kategorii A to strata czasu. Mylą się, poza tym prawo jazdy kat. B nie upoważania do prowadzenia motocykla.

Zobacz także: Egzamin na prawo jazdy kat. A - zdjęcia

Owszem kurs przygotowuje głównie do egzaminu na prawo jazdy, a nie reakcji na zagrożenia na drodze, ale radzimy przejść cały cykl szkoleń i przystąpić do egzaminu.

Wybór szkoły nauki jazdy

Najlepszy sposób, żeby wybrać dobrą szkołę jazdy, to nadal rozmowa ze znajomymi. To, czy ktoś poleca nam szkołę, powinno być ważniejsze niż cena kursu, czy łatwy dojazd do ośrodka szkoleniowego.

To jak na razie jedyny sposób, żeby nie zmarnować czasu i wykorzystać kurs w stu procentach na naukę i wyćwiczenie w sobie podstawowych umiejętności w jeździe na dwóch kółkach, jak przeciwskręt czy międzygaz.

Zajęcia bardzo teoretyczne

Nierzadko jest tak, że zajęcia teoretyczne prowadzone są razem z osobami zdającymi na prawo jazdy kategorii B – bo takich kursantów jest najwięcej w szkołach jazdy.

Przez 30 godzin uczestnicy kursu na prawo jazdy kategorii A1 (od 16 lat) i A (od 18 lat) uczą się m.in. znaków drogowych czy zasad ustępowania pierwszeństwa na skrzyżowaniach.

Chociaż cztery godziny powinny być poświęcone tematyce udzielania pierwszej pomocy, to rzadko kiedy jest to coś więcej niż tylko pokaz filmu instruktażowego, nie mówiąc już o zajęciach z fantomami – manekinami pozwalającymi na naukę przywracania akcji serca.

Zajęcia praktyczne

Po zakończonej teorii rozpoczyna się przygoda na placu szkoły jazdy. To okazja, by kursant zaznajomił się z motocyklem.

Niektóre szkoły tak mocno dbają o swoje mienie, że początkowo adept musi przejeździć kilka godzin na jakimś chińskim wynalazku.

Szkolenie praktyczne ma trwać co najmniej 20 godzin. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, kiedy ktoś ma już prawo jazdy kategorii A1 - wtedy powinien przejeździć minimum 10 godzin.

Tyle teorii o praktyce. Rzeczywistość wygląda często tak, że instruktorami na motocykl są osoby, które kiedyś zrobiły potrzebne uprawnienia i poza tym z dwoma kółkami nie miały nic wspólnego. No chyba, żeby liczyć rower.

Dlatego, jeśli to możliwe, przed zapisaniem się do konkretnej szkoły wypadałoby się upewnić czy tamtejsi instruktorzy to mocni w gębie teoretycy, czy praktykujący fanatycy dwóch kółek.

Z wielu historii zasłyszanych od motocyklistów, wyłania się smutny obraz zajęć praktycznych.

Często instruktor – słowem człowiek, który powinien być autorytetem, trenerem, po prostu starym motocyklowym wyjadaczem – po zaprezentowaniu programu obowiązkowego na egzaminie, idzie do swojej pakamery i uzupełnia tam zaległą dokumentację.

A przecież porady w stylu „…i uważaj na przejściu dla pieszych. Pasy – są jak z lodu”, lub „… hamując w ten sposób zaliczyłem glebę” są bezcenne.

Po placu czas na miasto

Po ósemkach, pachołkach itd. pora na miejską jazdę. Według wskazań kursant powinien przejeździć co najmniej dwie godziny w warunkach nocnych oraz trzy po trasach, na których dopuszczalna prędkość wynosi minimum 70 km/h.

Ale najważniejszym elementem tej części jest opanowanie do perfekcji znanej z góry trasy, po której przebiegać będzie egzamin.

Mapki z zaznaczonymi ulicami, przez które przejedzie egzaminowany znaleźć można w siedzibach Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego lub na stronach internetowych tychże placówek.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii A

Kiedy już adept zakończy swój kurs i zda egzamin wewnętrzny – a zdają prawie wszyscy – nadchodzi pora na przystąpienie do oficjalnego sprawdzenia nabytych w szkole jazdy wiedzy oraz umiejętności.

Po skompletowaniu wszystkich dokumentów (podania, fotografii, orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami oraz zaświadczenia o ukończeniu przez kandydata kursu z zakresu szkolenia podstawowego) należy opłacić egzamin (całość 162 zł; sam praktyczny 140 zł, teoretyczny 22 zł).

Potem trzeba złożyć dokumenty w placówce WORD. I tu ważna uwaga – zdawać można w całej Polsce, bez względu na adres w dowodzie osobistym.

Państwowy egzamin teoretyczny składa się z testu komputerowego składającego się z 18 pytań. Zdający mają na udzielenie odpowiedzi 25 minut. Egzaminowany ma możliwość popełnienia dwóch błędów w teście bez żadnych konsekwencji.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A - plac manewrowy

Po zdanej teorii początkujący motocykliści przystępują do części praktycznej zaczynającej się od zmagań na placu manewrowym.

Najpierw egzaminowany powinien wylosować dwa elementy do sprawdzenia w motocyklu.

W pierwszym zestawie mamy szansę trafić poziom oleju w silniku, poziom płynu hamulcowego oraz sygnał dźwiękowy.

W drugim zestawie do wylosowania są: kontrola świateł pozycyjnych, mijania, drogowych, stopu oraz kierunkowskazów.

Obowiązkowo trzeba sprawdzić stan naciągu łańcucha (prawidłowy to ok. 20-30 mm).

Zanim jednak przystąpimy do działania możemy wybrać jednoślad, na jakim chcemy zdawać egzamin. Zazwyczaj są to Yamahy YBR 250, Hondy CBF 250 lub leciwe już Suzuki GN 250.

W przypadku kategorii „A1” jest to przeważnie Yamaha 125, Suzuki GN 125 lub Yamaha TW 125. Kiedy motocykl jest już gotowy do oględzin, egzaminowany powinien głośno opisywać przeprowadzane przez siebie czynności. Ten element egzaminu powinien trwać nie dłużej niż pięć minut.

Następnym krokiem jest próba przeprowadzenia motocykla na odległość pięciu metrów, oczywiście bez pomocy silnika, po czym pojazd powinien stanąć na stopce.

Po założeniu siatki ochronnej oraz kasku należy ustawić lusterka. Kiedy już wykonamy powyższe czynności, musimy wyraźnie rozglądnąć się przed ruszeniem z miejsca.

Potem, oczywiście pamiętając o wręcz teatralnych gestach głową, trzeba wykonać podwójny slalom pomiędzy pięcioma pachołkami ustawionymi co 6,5 metra.

Dalej już tylko pięciokrotne wykonanie „ósemki”, bez najeżdżania na linię i można rozpoczynać ruszanie na wzniesieniu.

Według jednego z egzaminatorów to czy motocyklista ruszy wspomagając się przednim bądź tylnym hamulcem jest nie istotne, ważne, aby jednoślad nie stoczył się i płynnie ruszył po górkę.

Kolejnym elementem jest próba zatrzymania się na wyznaczonej linii oraz hamowanie awaryjne (z prędkości co najmniej 50 km/h), które może odbyć się na placu WORD-u.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A - miasto

Jeżeli zdamy plac, czeka nas wyjazd na miasto. Wcześniej jednak poinformowani zostaniemy o sposobach komunikacji radiowej z autem, które będzie jechało za motocyklistą. Jeżeli nie do końca zrozumiałeś zasady, lepiej dopytaj przed jazdą. W trakcie egzaminu może być z tym problem, bo jakość przekazu bywa, nazwijmy to delikatnie, niesatysfakcjonująca.

Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu miejskim wynosi 25 minut.

Podczas jazdy po mieście pamiętajmy nie tylko o znakach i ustępowaniu pierwszeństwa kiedy musimy, ale też o przepuszczaniu pieszych zbliżających się do zebry. Sami egzaminatorzy określają to sformułowaniem kultura kierowcy.

Egzamin na motocyklowe prawo jazdy - kilka wskazówek:

- wyśpij się dobrze i nie spożywaj alkoholu co najmniej 24 godziny przed egzaminem,
- sprawdź aktualną trasę przejazdu; jeżeli drogowcy np. zamkną ulicę po której przebiegać ma egzamin, WORD zmieni przebieg trasy,
- skup się na poszczególnych zadaniach; stres to jedna z przyczyn popełnianych błędów,
- pamiętaj o odwracaniu głowy przy slalomie, ósemce oraz ruszaniu na wzniesieniu,
- w mieście przepuszczaj pieszych i wykazuj dużą życzliwość wobec innych uczestników ruchu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty