Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Kategoria B+E a ciągnięcie przyczepy

Data publikacji: Autor: Szczepan Dobrowolski

Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.

Fot. Szczepan Dobrowolski Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę. Postaramy się rozwiać wszystkie te wątpliwości.

Kategoria B

Zgodnie z przepisami prawo jazdy kategorii B uprawnia kierowcę do ciągnięcia tak zwanej przyczepy lekkiej. Przyczepa lekka to taka, której dopuszczalna masa całkowita (DMC), nie przekracza 750 kilogramów. Nie musi być ona przy tym wyposażona w hamulec najazdowy. W praktyce zatem oznacza to, że zestaw samochód i przyczepa może maksymalnie osiągnąć masę 4250 kg (samochód o masie 3500 kg – np. auto dostawcze plus przyczepa lekka 750 kg).

Kierowca legitymujący się prawem jazdy kategorii B może też ciągnąć przyczepę inna niż lekka, o ile masa całego zestawu (DMC – dopuszczalna masa całkowita), nie przekroczy 3500 kg (przy czym przyczepa taka musi mieć hamulec najazdowy), oraz – co ważne - że stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy nie przekroczy wartości 1,33:1.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj - Prawo jazdy kategorii B i ciągnięcie przyczepy

Kategoria B96

Rosną masy przyczep kempingowych oraz samych pojazdów, zatem bardzo łatwo jest przekroczyć wartość 3,5 tony. Prostym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest zdobycie nowych uprawnień, a mianowicie „dorobienie” kodu 96 do kategorii „B” prawa jazdy.

Kod 96 pozwala ciągnąć przyczepę, której DMC przekracza 750 kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu pojazdów przekracza 3,5 tony, ale nie przekracza 4250 kg. Oczywiście przy znanych już z kategorii B warunkach, czyli - rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej samochodu oraz stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy musi wynosić minimum 1,33:1.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj - Prawo jazdy. Kod 96 do kategorii B a ciągnięcie przyczepy

Co jednak, jeśli np. dużym autem terenowym lub SUVem chcemy ciągnąć ogromną przyczepę dwuosiową?
Tu niezbędne będzie legitymowanie się uprawnieniami B+E

Kategoria B+E

Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.

Fot. Szczepan DobrowolskiPrawo jazdy B+E teoretycznie pozwala na poruszanie się zestawem pojazdów o masie do 7000 kg. Teoretycznie, bowiem ze względu na regulacje prawne jest to możliwe tylko w przypadku holowania przyczepy wyposażonej w układ hamulcowy, który może być uruchamiany z miejsca kierowcy. W praktyce z takim układem mamy do czynienia wyłącznie w autach ciężarowych, zatem aut osobowych te 7 ton nie będzie dotyczyć.

Jaką zatem przyczepę możemy holować na kategorię B+E?

Zgodnie z przepisami możemy holować przyczepę o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) powyżej 750 kg, wyposażonej w hamulec najazdowy. Musimy także wziąć pod uwagę regulację stanowiącą, że DMC samochodu musi stanowić minimum 1,33 DMC przyczepy. Z prostych wyliczeń wynika zatem, że na kategorię B+E dopuszczalna masa całkowita (DMC) zestawu auto+przyczepa może wynosić maksymalnie 6125 kg, przy założeniu, że 3,5 t przypada na auto i 2625 kg na przyczepę.

Jak zdobyć kategorię B+E?

Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.

Fot. Szczepan DobrowolskiAby zdobyć kategorię B+E musimy przede wszystkim być posiadaczem uprawnień kategorii „B”.
Kurs na prawo jazdy kategorii B+E obejmuje 15 godzin zajęć praktycznych wykonywanych na placu manewrowym i w ruchu miejskim.

W programie kursu nie ma już, jak podają niektórzy, części teoretycznej.
Cena kursu wynosi od ok. 1100 do ok. 1500 złotych (jest ona uzależniona od szkoły nauki jazdy i miejsca gdzie się ona znajduje).

Egzamin na kategorię B+E zdawany w WORDzie obejmuje wyłącznie część praktyczną – wykonanie zestawu manewrów na placu oraz jazdę po mieście.

Koszt egzaminu w WORD wynosi 200 złotych.



Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.

Fot. Szczepan Dobrowolski

Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.

Fot. Szczepan Dobrowolski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • grześ (gość)

    Jeśli kierowca posiada prawo jazdy kat. B oraz kat T - czy to w jakiś sposób przekłada się na możliwość ciągnięcia cięższej przyczepy?

  • Marcin (gość)

    Egzamin kosztu

  • Szofer (gość)

    Znów powielacie bzdury i mity.

  • 545 (gość)

    Napiszcie lepiej że jeszcze trzeba mieć via tol za szybą jak się ciągnie przyczepę powyżej 750kg

  • Rafał (gość)

    Kat. T nic nie daje w tym przypadku i faktycznie ważne żeby mieć viaTOLL jeśli zestaw przekracza 3,5 tony bo kary są dotkliwe.

  • Gość (gość)

    Najlepiej posiadać kategorię od "A" do "Z". (Albo jeszcze więcej. )

  • JA DZIENNIKARZ (gość)

    PISZĄ BZDURY ,PLEPS WSZYSTKO ŁYKNIE, CO MIESIĄC WYPŁATA pensji,

  • JA DZIENNIKARZ (gość)

    PISZĄ BZDURY ,PLEPS WSZYSTKO ŁYKNIE, CO MIESIĄC WYPŁATA pensji,

  • Krzysztof (gość)

    DMC samochodu musi stanowić minimum 1,33 DMC przyczepy jest chore, przepis obowiązuje jedynie w Polsce. Reszta krajów UE (Niemcy, Francja) przestrzega jedynie wpisów dot. mas holowania przyczep z dowodu samochodu oraz homologacji haka oraz samochodu (przewidziane przez producenta). Współczynnik 1,33 znacząco ogranicza możliwości holownicze samochodu przewidziane przez producenta.

  • szofer (gość)

    proponuje zrobić kat.C na ciężarowe plus laweta taka kombinacja zapewni sukces

  • Rafał (gość)

    Stosunek masy samochodu do przyczepki 1,33:1 ma zastosowanie TYLKO WTEDY JEŚLI NIE MA WBITEJ MASY PRZYCZEPY DOWÓD REJESTRACYJNY SAMOCHODU!!! To co jest wpisane w dowód jest ŚWIĘTE i na to policja patrzy a nie przeliczniki, na podane wartości w dowodzie są robione testy i homologacja pojazdu - niech się autor artykułu DOUCZY I GŁUPOT NIE PISZE !!!!!!!!!!!

  • Jarek (gość)

    Dmc przyczepy nie przekracza Dmc pojazdu ciągnącego oraz rzeczywista nie przekracza rzeczywistej, współczynnik 1,33 nie ma zastosowania w tym wariancie. Via Toll hak łączne Dmc przekracza 3,5 i tyle w temacie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości