Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo jazdy. Kategoria B+E a ciągnięcie przyczepy

Szczepan Dobrowolski
Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.Fot. Szczepan Dobrowolski
Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.Fot. Szczepan Dobrowolski
Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę. Postaramy się rozwiać wszystkie te wątpliwości.

Kategoria B

Zgodnie z przepisami prawo jazdy kategorii B uprawnia kierowcę do ciągnięcia tak zwanej przyczepy lekkiej. Przyczepa lekka to taka, której dopuszczalna masa całkowita (DMC), nie przekracza 750 kilogramów. Nie musi być ona przy tym wyposażona w hamulec najazdowy. W praktyce zatem oznacza to, że zestaw samochód i przyczepa może maksymalnie osiągnąć masę 4250 kg (samochód o masie 3500 kg – np. auto dostawcze plus przyczepa lekka 750 kg).

Kierowca legitymujący się prawem jazdy kategorii B może też ciągnąć przyczepę inna niż lekka, o ile masa całego zestawu (DMC – dopuszczalna masa całkowita), nie przekroczy 3500 kg (przy czym przyczepa taka musi mieć hamulec najazdowy), oraz – co ważne - że stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy nie przekroczy wartości 1,33:1.

Kategoria B96

Rosną masy przyczep kempingowych oraz samych pojazdów, zatem bardzo łatwo jest przekroczyć wartość 3,5 tony. Prostym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest zdobycie nowych uprawnień, a mianowicie „dorobienie” kodu 96 do kategorii „B” prawa jazdy.

Kod 96 pozwala ciągnąć przyczepę, której DMC przekracza 750 kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu pojazdów przekracza 3,5 tony, ale nie przekracza 4250 kg. Oczywiście przy znanych już z kategorii B warunkach, czyli - rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej samochodu oraz stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy musi wynosić minimum 1,33:1.

Co jednak, jeśli np. dużym autem terenowym lub SUVem chcemy ciągnąć ogromną przyczepę dwuosiową?
Tu niezbędne będzie legitymowanie się uprawnieniami B+E

Kategoria B+E

Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca
Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.

Fot. Szczepan Dobrowolski

Prawo jazdy B+E teoretycznie pozwala na poruszanie się zestawem pojazdów o masie do 7000 kg. Teoretycznie, bowiem ze względu na regulacje prawne jest to możliwe tylko w przypadku holowania przyczepy wyposażonej w układ hamulcowy, który może być uruchamiany z miejsca kierowcy. W praktyce z takim układem mamy do czynienia wyłącznie w autach ciężarowych, zatem aut osobowych te 7 ton nie będzie dotyczyć.

Jaką zatem przyczepę możemy holować na kategorię B+E?

Zgodnie z przepisami możemy holować przyczepę o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) powyżej 750 kg, wyposażonej w hamulec najazdowy. Musimy także wziąć pod uwagę regulację stanowiącą, że DMC samochodu musi stanowić minimum 1,33 DMC przyczepy. Z prostych wyliczeń wynika zatem, że na kategorię B+E dopuszczalna masa całkowita (DMC) zestawu auto+przyczepa może wynosić maksymalnie 6125 kg, przy założeniu, że 3,5 t przypada na auto i 2625 kg na przyczepę.

Jak zdobyć kategorię B+E?

Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca
Czas wakacji. Coraz więcej osób wypożycza lub kupuje przyczepę kempingową, by cieszyć się z uroków karawaningu. Niestety, ciągle kierowcy nie do końca wiedzą jaką kategorię uprawnień muszą mieć, by danym samochodem móc holować daną przyczepę.

Fot. Szczepan Dobrowolski

Aby zdobyć kategorię B+E musimy przede wszystkim być posiadaczem uprawnień kategorii „B”.
Kurs na prawo jazdy kategorii B+E obejmuje 15 godzin zajęć praktycznych wykonywanych na placu manewrowym i w ruchu miejskim.

W programie kursu nie ma już, jak podają niektórzy, części teoretycznej.
Cena kursu wynosi od ok. 1100 do ok. 1500 złotych (jest ona uzależniona od szkoły nauki jazdy i miejsca gdzie się ona znajduje).

Egzamin na kategorię B+E zdawany w WORDzie obejmuje wyłącznie część praktyczną – wykonanie zestawu manewrów na placu oraz jazdę po mieście.

Koszt egzaminu w WORD wynosi 200 złotych.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty