Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Kategoria B i ciągnięcie przyczepy

Data publikacji: Autor: Szczepan Dobrowolski

Wielu kierowców nadal jest zdezorientowanych jakiej wielkości przyczepę można holować na prawo jazdy kategorii B. Zwłaszcza przed wakacjami problem nabiera znaczenia, a przepisy są w tej kwestii mało zrozumiałe.

Fot. Adria Wielu kierowców nadal jest zdezorientowanych jakiej wielkości przyczepę można holować na prawo jazdy kategorii B. Zwłaszcza przed wakacjami problem nabiera znaczenia, a przepisy są w tej kwestii mało zrozumiałe.

Zgodnie z przepisami prawo jazdy kategorii B uprawnia kierowcę do ciągnięcia tak zwanej przyczepy lekkiej. Przyczepa lekka to taka, której dopuszczalna masa całkowita (DMC), nie przekracza 750 kilogramów. Nie musi być ona przy tym wyposażona w hamulec najazdowy. W praktyce zatem oznacza to, że zestaw samochód i przyczepa może maksymalnie osiągnąć masę 4250 kg (samochód o masie 3500 kg – np. auto dostawcze plus przyczepa lekka 750 kg).

Kierowca legitymujący się prawem jazdy kategorii B może też ciągnąć przyczepę inną niż lekka, o ile masa całego zestawu (DMC – dopuszczalna masa całkowita), nie przekroczy 3500 kg. Ważne jest także, by rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód nie przekraczała rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

Hamulec najazdowy.

Fot. AL-KOA zatem na przykład samochód osobowy o masie 1800 kg może ciągnąć przyczepę o masie 1100 kg, bowiem masa całego zestawu wyniesie w takim wypadku 2900 kg i nie przekracza dopuszczalnej granicy 3500 kg. Jednak przyczepa o DMC powyżej 750 kg musi być wyposażona w hamulec najazdowy.

Pozornie tylko wszystko to wydaje się proste i oczywiste. Diabeł – jak zawsze – tkwi w szczegółach…

Zobacz także: Jakimi pojazdami można jeździć mając prawo jazdy kategorii B?

Wyższa matematyka...

Oczywistym jest, że masa całego zestawu w przypadku samochodu i przyczepy innej niż lekka, nie może przekroczyć (na kategorię B), dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t. Ale przecież każde z aut, które może ciągnąć przyczepę, ma inną masę, wielkość i moc jednostki napędowej. Zabawnie mógłby wyglądać popularny „maluch” ciągnący przyczepę kempingową dużo większą od siebie. Nawet jeśli coś takiego by się udało, to przede wszystkim jednak cała sytuacja byłaby bardzo niebezpieczna. Dlatego też w każdym dowodzie rejestracyjnym są umieszczone ważne, z punktu widzenia doboru przyczepy, trzy wielkości umieszczone w następujących rubrykach:

F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) w kg;
Q.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg);
Q.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg).

I po lekturze tych zapisów wydawać by się mogło, że wszystko jest dość proste i oczywiste, Ale nie…

Według przepisów, przyczepa z hamulcem to taka, której hamulec jest uruchamiany z miejsca (pozycji) kierowcy. Zatem jedynie przyczepy z pneumatycznym układem hamulcowym spełniają te kryteria. Nie spełniają ich przyczepy wyposażone w hamulec najazdowy. Wydawać by się zatem mogło, że skoro przyczepy z hamulcem najazdowym nie są klasyfikowane jako „przyczepy z hamulcem”, to obowiązywać będą dane z rubryki Q.2. A więc przyczepy bez hamulca. No ale przecież przyczepy hamulec jakiś mają.
Dostrzeżono ten problem i wydano rozporządzenie (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. Dz. U. 03.32.262 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia), zgodnie z którym stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1. W uproszczeniu – DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy. I tak auto, które ma DMC wynoszącą 1900 kg może ciągnąć przyczepę, która ma maksymalną DMC – 1428 kg.

Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście

 

Uwaga na granicę 3,5 tony

Urządzenie pokładowe ViaBox

Fot. archiwum


Warto pamiętać, że w przypadku, kiedy masa zestawu przekroczy 3500 kg, wtedy zobowiązani jesteśmy do wniesienia opłaty za korzystanie z dróg płatnych (Viatoll). Od 1 lipca 2011 r. wraz z wprowadzeniem elektronicznego systemu poboru opłat na drogach krajowych, pojazdy i zestawy pojazdów, których masa przekracza 3,5 tony, są traktowane identycznie, jak samochody ciężarowe. Dlatego też jeśli zestaw samochód plus przyczepa przekroczy masę 3,5 tony, wtedy należy zaopatrzyć się w viabox, który obsługuje bramownice viatoll.

Za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, na właściciela lub posiadacza pojazdu może zostać nałożona kara w wysokości 500 zł. Właściciel lub posiadacz pojazdu może zapłacić karę 250 zł w przypadku używania urządzenia pokładowego viaBOX niezgodnie z przeznaczeniem. 250 złotych może także zapłacić kierowca pojazdu, jeśli wprowadzi do urządzenia viaBOX nieprawidłowe dane o kategorii samochodu.

Ile to nas będzie kosztować?

Przykładowo za przejazd z Warszawy na Hel samochodem osobowym z przyczepą o łącznej masie ponad 3,5 tony zapłacimy:
- 55,90 zł podróżując autostradą A2 i A1;
- 35,08 zł podróżując trasą S7.

Wielu kierowców nadal jest zdezorientowanych jakiej wielkości przyczepę można holować na prawo jazdy kategorii B. Zwłaszcza przed wakacjami problem nabiera znaczenia, a przepisy są w tej kwestii mało zrozumiałe.

Fot. Adria

Wielu kierowców nadal jest zdezorientowanych jakiej wielkości przyczepę można holować na prawo jazdy kategorii B. Zwłaszcza przed wakacjami problem nabiera znaczenia, a przepisy są w tej kwestii mało zrozumiałe.

Fot. Adria

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Zwykły obywatel (gość)

    Co najmniej zdziwienie: "zestaw samochód i przyczepa może maksymalnie osiągnąć masę 4250 kg (samochód o masie 3500 kg – np. auto dostawcze plus przyczepa lekka 750 kg" ???????? Panie redaktorze, proszę poczytać..... Na 4250 kg potrzeba kategorii B+E.... Samo B wystarcza na zestaw do 3500kg, przy czym DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu.... Tyle z przepisów.... Na 4250 trzeba mieć B+E... No comments...

  • Adam (gość)

    Zwykły obywatelu (gościu) doczytaj przepisy gdyż redaktor ma pełną słuszność.

  • Robo (gość)

    Ten redaktor to komplikuje sobue i innym życie, do tego trzeba mieć troche rozumu i inteligencji. A z artykułu wynikaja bzdury jak by redaktor czytał przeposy ale ich nie rozumie. A ty Adam też poczytaj ze zrozumieniem. DPC na kat B to 3.5t, i tej wagi sie trzymamy, przyczepa lekka do 750kg i taka na kat b mozna ciagnac, ale tumany logicznie nie myslacy, nie można se dodać 3.5t + 750kg, tylko 3.5t to max już z przyczepka lekka, wiec jak jedziesz wanem o wadzeo 3t to przyczepka max 500kg. Proste?

  • Karp (gość)

    Zwykły obywatelu (gościu) nie znasz przepisów, tak jak Adam napisał doczytaj przepisów, bo autor ma rację.

  • Karp (gość)

    Robo ty też doczytaj przepisów auto o dmc 3,5t może ciągnąć przyczepkę lekką o dmc 750kg i to jest zgodne z prawem

  • Irys (gość)

    Mam taki zaczep jak na 3 zdjęciu w mojej przyczepce TEMARED - polecam, bo AL-KO, to chyba najlepszy producent.

  • Mamdu Żeggo (gość)

    Ja już nic nie wiem...

  • ktm (gość)

    Jest jeszcze kategoria B z kodem 96, która pozwala prowadzić zestaw do 4250, oczywiście o ile nie przekracza danych z dowodów, np. bus do 3,5 t. i przyczepa lekka do 750.

  • Aji (gość)

    Ktm Źle napisałeś. Powinno być przyczepa inna niż lekka. Wtedy potrzebujesz B i kod 96. Musisz się zmieścić w 4250kg, ale jeszcze raz powtarzam - przyczepa inna niż lekka. Jeśli z ciężką przyczepą przekroczysz 4250 wtedy B+E

  • mark (gość)

    A co z przyczepami ,które mają dwie osie ?? Czy tez wystarczy kat. B?

  • Mmm (gość)

    Mark, jeśli przyczepa dwu osiowa jest lekka to wystarczy kategoria B do 4250kg

  • KKK (gość)

    Sprawa jest prosta, trzeba zliczyć DMC pojazdu i tak np: auto 3.5 t plus przyczela lekka do 750kg - wystarczy kategoria B (jeżeli przekroczyć DMC 3.5 zestawu to tylko z przyczepą lekką) auto 2.5T plus przyczepa 1000 kg - wystarczy B (zestaw nie przekracza 3.5 T DMC) auto 2.8 T plus przyczepa 1000 kg - B96 (zestaw przekracza 3.5 ale mieści się w 4.25 T DMC) auto 3.5 T plus przyczepa 1000 kg - B+E (zestaw przekracza 4,25 T DMC) Tak czy siak powyżej 3,5T obowiązuje Viatoll.... a to już bzdura......!!!! Jadą dwie rodziny z kempingiem dwoma SuVami, 5-cio osobowymi, o podobnej moc, z podobnym bagażem, na wadze kontrolnej są powiedzmy takie same. Podobne masy własne pojazdów. Jedna rodzina płaci Viatoll, a druga nie bo w papierach DMC są większe. No i jeszcze jeden kierownik musi mieć uprawnienia B+E lu kod B96. Bzdura..... Brawo dla polskiego ustawodawcy.

  • Justyna (gość)

    Cenny artykuł.

  • qqq (gość)

    Żeby było ciekawej to trzeba jeszcze uwzględnić F3 (dopuszczalna masa całkowita zestawu) i teraz policzcie sobie jeszcze raz...

  • Gregor (gość)

    pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) nieprzekraczającej 3,5 tony (z wyjątkiem motocykla lub autobusu); pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony wraz z przyczepą lekką (do 750kg DMC); pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony wraz z przyczepą inną niż lekka pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg a kierowca zdał dodatkowy egzamin praktyczny potwierdzony wpisem do prawa jazdy ciągnikiem rolniczym, pojazdem wolnobieżnym oraz zespołem złożonym z tego pojazdu i przyczepy lekkiej (do 750kg

  • okularyzmatrixa (gość)

    Chcesz mieć dużą przyczepę campingową ? Nie w tym kraju .

  • przemo (gość)

    Mam pytanie czy fordem rengetem mogą ciągnąć laweta na B. .I na lawecie wieść autko które waży 1200??

  • Marek (gość)

    Zgadzam się z wszystkimi aktualnymi przepisami dotyczącymi holowania przyczepy z wyjątkiem jednego. Niech mi autor rozporządzenia o współczynniku 1,33 stosunku DMC przyczepy i auta wytłumaczy z jakiego miejsca jest uruchamiany hamulec najazdowy? Czy kierowca zmienia swoje miejsce siedzenia i przechodzi na inne? A może wysiada i uruchamia hamulec na zewnątrz auta? Jak dla mnie to brakuje logiki w tym rozporządzeniu tym bardziej, że jest archaiczne i obowiązuje tylko w Polsce jak również był tworzony w epoce innych aut z mniejskutecznymi hamulca niż auta współczesne. A co z hamulca elektrycznymi w przyczepach? Gdzie jest wzmianka o nich w wymienionym rozporządzeniu?

  • Wynajmig.pl (gość)

    Zachęcamy do skorzystania z kalkulatora online, który umożliwia obliczenie dopuszczalnej masy przyczepy w zależności od danych w dowodzie rejestracyjnym :) https://wynajmig.pl/jaka_przyczepe_moge_ciagnac

  • IRED (gość)

    Do poczytania zapraszam na forum.karawaning.pl tylko nie mówcie ,że to ja was tam podesłałem pozdrawiam z Adriatyku ,jutro Macedonia i jeszcze trzy miesiące wygrzewania stupek i reszty ciała IRED

  • Dave (gość)

    A właśnie, że można sobie dodać 3500 + 750kg i tyle wynosi max DMC zestawy dla kat. B!!! Sami się douczcie co niektórzy przepisów!!!

  • Dziki (gość)

    Witam, drodzy forumowicze, czy mając samochód o masie 1375kg z oznaczeniem w dowodzie O1:1400kg Mogę ciągnąć lawete, której dmc wynosi 2t, a masa rzeczywista 1t? Zaznaczam, że mam kategorię b+e.

  • Mzx (gość)

    Witam czy mogę ciągnąć przyczepę lekka dmc 750kg samochodem t4 o dmc 2800kg na kategorie B .i czy musze oplacac viatol ?

  • krulik (gość)

    masa zestawu pojazdow max 4250 kg dotyczy tylko prczepy lekkiej prawojazdy b plus viatol pojazd 2800kg +przyczepka 750kg razem 3550kg prawojazdy kat b +viatol pojazd 2550kg +przyczepka 1000kg razem 3550 prawojazdy kat b+e +viatol

  • krulik (gość)

    dodam jeszcze ze kod 96 w prawojezdzje upowaznia do jazdy z przyczepa inna niz lekka do max 4250kg czyli pojazd 2550 + przyczepka 1000 kg prawojazdy kat b z kodem 96 + viatol pojazd 2550 - przyczepka 900kg razem 3450 prawojazdy kat b+ kod 96 bez viatola

  • Gosciu (gość)

    A co jeśli w dowodzie stoi dmc pojazdu 3250kg (audi q7) a na haku ma dmc 3500? Jak to rozpatrywać? Czemu zdarzają się takie ,, kwiatki"?

  • Harrygan (gość)

    To bardzo ciekawe, tylko ktoś zapomniał o "zwykłych dostawczakach" Bo jeśli mamy typową międzynarodówkę o małej pace 4,2 -5m + winda...to zostaje nam ładowność na poziomie 600-700KG!! O tym nikt nie pomyślał. To nikomu nie przeszkadza. Na takie auto nie załadujemy nawet jednej palety cementu!! A czym się różni kierowanie pojazdu elektrycznego od spalinowego?. Niby dlaczego ma być przywilej dla elektryków? Chcecie wprowadzać samochody elektryczne to róbcie takie baterie by ładowność została. Widać w tym wszystkim nacisk koncernów i lobbowanie. Prawo jazdy kategorii B powinno uprawniać do poruszania sie pojazdami o określonej długości z określonym załadunkiem. Przykładowo pojazdy do 7,5m długości a załadunek do 1,5t. To by rozwiązało sprawę

  • Kier (gość)

    Galimatias,,,jeżeli przyczepa jest z hamulcem,to auto3,5t,przycz3t,prawo,b+e

  • Lento (gość)

    Witam Mam pytanie. Chcę kupić auto z kiprem do 3.5t do tego przyczepa 3.5t i wozic na niej minikoparke o wadze 2.5 lub 2.8tony. Czy tylko będę potrzebował będę tylko viatol czy inne jakies koszta sie Jeszce kryją.

  • Greg (gość)

    Czy moge na kat B malym autem o masie wlasnej 1499kg i DMC 2299kg ciagnac pusta przyczepe o masie wlasnej 500kg i DMC 1500kg (maximum dla tego auta 1500kg przyczepy hamowanej)? Rozwazmy przypadek w ktorym auto jest puste wylacznie z kierowca, wazy 1600kg i drugi gdy jest zaladowane i wazy 2299kg. Z tego co rozumiem absurd polega na tym ze nie bierze sie pod uwage masy wlasnej a DMC i stad nie mozna na kat B ciagnac autem nawet pustej przyczepy gdy masa wlasna zestawu nie przekracza 3.5t bo DMC zestawu go przekracza. Czy to prawda?

  • Marcin (gość)

    Czytam w lewo i w prawo i jak się nie odwrócę to D.pa z tyłu. Mój samochód osobowy waży 2990kg. Czyli przyczepa lekka do 750 kg bez łaski. Ale przyczepy innej nawet z hamulcem nie podczepię po tu trzyma mnie przepis do 3,5 t . Dobrze to interpretuje. W pozycji Q1 jest 750kg a w Q2 2100kg ale to oznacza możliwości pojazdu nie uprawnień kategorii B. Proszę mnie poprawić jak się mylę ? Pozdrawiam

  • robert (gość)

    Dlaczego w takim razie w dowodzie rejestracyjnym mam wbite dmc pojazdu 2800, max. masa przyczepy 2300 co daje stosunek 1,22 a więc jest za dużo o 0,08. A jednak wbite, dlaczego?

  • robert (gość)

    przepraszam, za dużo o 0,11 :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości