Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Kod 96 do kategorii B a ciągnięcie przyczepy

Data publikacji: Autor: Szczepan Dobrowolski

Prawo jazdy kategorii B pozwala na ciągnięcie tzw. przyczepy lekkiej (do 750 kg). Możemy także ciągnąć cięższą przyczepę ale już z pewnymi ograniczeniami. By nie robić dość kosztownego uprawnienia B+E możemy zadowolić się kodem 96 do kategorii B.

Fot. Szczepan Dobrowolski Prawo jazdy kategorii B pozwala na ciągnięcie tzw. przyczepy lekkiej (do 750 kg). Możemy także ciągnąć cięższą przyczepę ale już z pewnymi ograniczeniami. By nie robić dość kosztownego uprawnienia B+E możemy zadowolić się kodem 96 do kategorii B.

Zgodnie z przepisami prawo jazdy kategorii B uprawnia kierowcę do ciągnięcia tak zwanej przyczepy lekkiej. Przyczepa lekka to taka, której dopuszczalna masa całkowita (DMC), nie przekracza 750 kilogramów. Nie musi być ona przy tym wyposażona w hamulec najazdowy.
Na kategorię B możemy też ciągnąć przyczepę inna niż lekka, o ile masa całego zestawu (DMC – dopuszczalna masa całkowita), nie przekroczy 3500 kg. Przy czym przyczepa taka musi mieć hamulec najazdowy.
Tyle podstawowe przepisy.
Rosną jednak zarówno masy całkowite samochodów, jak też i przyczep, które chcemy za sobą ciągnąć. I – bardzo często – te dopuszczalne 3,5 tony przestaje wystarczać. Co wtedy? Czy musimy „robić” prawo jazdy kategorii B+E? Nie zawsze.

Zobacz także: Prawo jazdy. Kategoria B i ciągnięcie przyczepy

Magiczne 4250 kilogramów

Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, że na prawo jazdy kategorii B możemy ciągnąć lekką przyczepę (do 750 kg), a dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu może dojść nawet do 4250 kilogramów (a nie, jak wiele osób uważa, limitem jest 3,5 tony). Taka sytuacja jest wyjątkowa, bowiem zdarza się jedynie, jeśli mamy samochód o DMC wynoszącej 3,5 t (np. auto dostawcze) i podczepioną do niego przyczepę lekką (do 750 kg).
Te 4250 kilogramów, to jest w naszym artykule dość magiczna wielkość.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

 

Jak już wspomnieliśmy rosną masy przyczep. Rosną też masy samochodów, które mogą je ciągnąć. SUVy nierzadko ważą już po 2 tony i zbliżają się do 2,5. Większe przyczepy mogą mieć już spokojnie DMC wynoszące 1500 kg. Cały zestaw może już zatem przekroczyć 3,5 tony.

Kiedyś jedynym rozwiązaniem byłoby posiadanie kategorii B+E. Jeśli jednak nie zamierzamy przekraczać zestawem 4250 kilogramów, wtedy wystarczy nam dużo tańszy w uzyskaniu kod 96 do prawa jazdy.

Kod 96 do kategorii B

W Polsce kwestie związane z dodaniem kodu 96 do kategorii B reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 24 maja 2016 r poz. 702). Kod 96 pozwala ciągnąć przyczepę, której DMC przekracza 750 kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu pojazdów przekracza 3,5 tony, ale nie przekracza 4250 kg.
Oczywiście muszą być przy tym spełnione dwa warunki:
- rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej samochodu (art. 62 ust. 1 pkt 1 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym);
- stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1 (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. Dz. U. 03.32.262 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia).

Prawo jazdy kategorii B pozwala na ciągnięcie tzw. przyczepy lekkiej (do 750 kg). Możemy także ciągnąć cięższą przyczepę ale już z pewnymi ograniczeniami. By nie robić dość kosztownego uprawnienia B+E możemy zadowolić się kodem 96 do kategorii B.

Fot. Szczepan Dobrowolski

Prawo jazdy kategorii B pozwala na ciągnięcie tzw. przyczepy lekkiej (do 750 kg). Możemy także ciągnąć cięższą przyczepę ale już z pewnymi ograniczeniami. By nie robić dość kosztownego uprawnienia B+E możemy zadowolić się kodem 96 do kategorii B.

Fot. Szczepan Dobrowolski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Gregor (gość)

    Autor się nie zastanowił chyba nad tym co pisze Co to znaczy kosztowne kurs kategorii B plus E jakie daje uprawnienia kategoria B plus E A jakie daje uprawnienia z kodem 96. Kod 96 to jest Bzdura totalna która jest niepotrzebnie w ogóle wprowadzona. Co z tego że zrobimy sobie kod 96 obowiązuje to tylko na terytorium naszego kraju. Mało tego onico 4 250 to taki malutki Camping którym i tak nie wyjedziemy za granicę Bo wszędzie za granicą będą od nas oczekiwali prawo jazdy E do B. Koszty powiem szczerze uczę już 19 lat i wiem że Kategoria E do B jest droższa niż kategoria B plus E. Z doświadczenia wiem że i tak trzeba przejść co najmniej 10 godzin jazdy żeby zdać egzamin na kategorię z kodem 96 a na kategorię B plus E Mamy ty godzin 15. Żadna oszczędność a po drugie 0 uprawnien.

  • Wnd (gość)

    Gregor podaj przepis na ktory sie powołujesz tzn niemożna takim zestawem wyjechać za granice ? .?? Auto jest zarejestrowane w Polsce masz polskie uprawnienia a żaden zagraniczny urzędnik niemoże ich podważyć tak jak i polskiego przeglądu technicznego podaj przepis prawny a nie siejesz zamęt .

  • Łobuz (gość)

    A dlaczego autor nie uczuli takich kierowców że powinni mieć na drogach objętych systemem viatoll urządzeń do opłat za te drogi gdzie dmc zespołu pojazdów przekracza 3,5 t . Po drugie dlaczego nie napisze co zrobić by mieć kod 96 do B. Już nawet można było by podać orientacyjny koszt dla porównania B+E a koszt kodu 96 do B

  • Gregor (gość)

    Przepis b96 tylko działa na terytorium Rzeczpospolitej Poczytaj sobie w przepisach

  • Kier (gość)

    Zapraszam do Austrii i przy pierwszej kontroli zobaczymy jak respektuja kod 96 a no oczywiście trzeba wykupić go boxa odpowiednik naszego viatola, a jeszcze najlepiej do wegra jak to mówią jest prawo polskie unijne a na Węgrzech prawo orbana pozdrawiam

  • Łukasz (gość)

    Jak będzie miała 2 osi to nie. Dopuszcza się tylko do 3.5 t .wiatola sobie kup

  • Janusz (gość)

    Całkowity koszt B+E to kurs 900, lekarz, 250, plastik 101, egzamin 250zł x tyle razy za którym się zda, plus koszty dojazdów na kurs i egzamin/y. Na kursie jest 15h do wyjeżdżenia z czego radzę większość trenować po placu i nie brać po 3 godzin jazd tylko po dwie. Mnie wyszedł około 2000zł uprawnienie i dobili mi prawko na traktor. A jeśli chodzi o przelicznik 1.33 to został jakiś czas temu zniesiony i najważniejsze jest dmc auta + dmc przyczepy, to co w papierach.

  • Janusz (gość)

    Każdy zestaw powyżej dmc 3,5t musi u nas mieć viatoll.

  • Krzysiek (gość)

    O ile mi wiadomo wyjeżdżając za granicę musimy dostosować się do przepisów tam obowiązujących A nie naszych więc niektórzy mogą się trochę zdziwić podczas kontroli

  • Gregor (gość)

    Wyjaśniam co następuje kategoria B plus E masa zestawu 7 ton kategoria b96 4250kg respektowane tylko i wyłącznie na terytorium naszego kraju. Na Śląsku cena kategorii B plus E to jest około kurs 1500 zł

  • Jaro66 (gość)

    Spróbuj sam.dostawczych ciągnąć przyczepę tak źeby było ponad 3500 .Krokodyle cie zajadą.bez tacho , C kat i Viatola - leźysz i płacisz jak idiota. To nadal państwo dzikich przepisów.

  • Gosc (gość)

    Autor nie wie o czym pisze. B96 tylko dla aut krorych dmc + przyczepa lekka 750 kg<=4250kg , warunek b96 dotyczy jezeli na haku jest przyczepa lekka ,a nie zespol musi miec 4250. Na b96 auto 3000kg dmc+ przyczepa np kemping 1200 dmc = mandacik i jazde bez uprawnien

  • Sprzataczka (gość)

    I to ma zrozumiec normalny pospolity człowiek ? Co za idiota inteligent to powymyślał

  • Jacek (gość)

    B96 obowiązuje w całej EU, bo sama EU to wymyśliła. Większość piszący komentarze to naprawdę osoby nie mające zielonego pojęcia o przepisach. W artykule akurat jest poprawnie opisane. Nasze PJ obowiązuje za granicą. B96 także. Nie może być inaczej. Wszędzie gdzie jest ratyfikowana Konwencja Wiedeńska to muszą akceptować nasze uprawnienia.

  • Jacek (gość)

    Gościu wybacz ale bredzisz. Kat B uprawnia cię do kierowania zestawem złożonym z pojazdu do DMC 3500 kg i przyczepy lekkiej do 750 kg. Kat B uprawnia Cię do kierowania zestawem złożonym z pojazdu do DMC 3500 i przyczepy innej niż lekka o ile suma DMC obu pojazdów nie przekroczy DMC 3500. Jeśli suma DMC obu pojazdow przekroczy 3500 a nie przekroczy 4250 to wystarczy prawo jazdy B96.

  • Jacek (gość)

    Janusz przelicznik 1.33 nigdy nie został zniesiony. Przelicznik 1.33 dotyczy hamulca najazdowego zastosowanego w przyczepie.

  • Adrian (gość)

    Oczywiście że to tylko na Polskę. To tak samo jak z UK chciałbym sobie do Pl na provisional driver license przyjechać... Raczej nie mozliwe

  • J M (gość)

    Czytać uważnie. To co napisał Jacek.To jest wszystko prawnie określone.B96 tylko RP.Powyżej 3,5DMC Viatol.Licząc oczywiście zestaw auto +przyczepa.

  • Musztarda (gość)

    Na pewno przydatna informacja przed obecnym sezonem urlopowym ^^^.

  • Marcin (gość)

    Ludzie tu piszący to w większości debile, nie wszyscy... Nie sugeruje się komentarzami bo są z dupy wzięte tylko do przepisów zapraszam, tego nie jest dużo i jasno opisane

  • Jacek (gość)

    Nawet w artykule jest podana podstawa wprowadzenia B96, ale artykułu nikt nie przeczytał tylko sami mądrzy. Jeszcze raz napiszę, B96 wymógła UE aby we wszystkich krajach to uregulować. W każdym kraju UE można zrobić B96 i każdy kraj UE i taki który ratyfikował Konwencje Wiedeńska musi B96 respektować.

  • mały (gość)

    Adrian chrzanisz głupoty. Ja co rok przyjeżdżam z uk do pl na angielskim prawie jazdy i nie mam z tym żadnego problemu

  • Mirek (gość)

    To posiadający kat C może ciągnąć osobowym naprzyklad przyczepę powodzenia 750 kg

  • Piotrek (gość)

    Czym się różni kategoria E do B od B plus E Panie Gregor?

  • Irek (gość)

    Faktycznie proponuję co niektórym zgłębić temat i czytać ze zrozumieniem. Oczywiście nie chcę nikogo obrazić. B96 oczywiście jest respektowane w całej UE. Tyle że np. W Niemczech, żęby uzyskać to uprawnienie, wystarczy przejść kilkugodzinny kurs i po sprawie. W Polsce trzeba zdać egzamin równorzędny z egzaminem B+E. Tyle, że nie trzeba przechodzić kursu. Tyle że zdanie egzaminu nie jest takie proste. Jest wiele drobiazgów wpływających na zdanie egzaminu, o których się nie dowiemy nie odbywając kursu. Tak więc trudność zdania moim zdaniem większa, a za zdanie egzaminu równorzędnego jak dla B+E dostajemy lekko większe uprawnienia. Fakt B96 to by było duże ułatwienie. Na przykład dla mnie, ponieważ mam kemping DMC=1450kg i vana DMC=2500 kg. No i niestety taki paradoks, że na wakacje muszę jechać dużo lżejszym i akurat krótszym autem, tak aby zestaw się zmieścił w DMC 3,5t. Paradoks, bo autem dłuższym i lekko cięższym jedzie się z taką przyczepą łatwiej i bezpieczniej.

  • Barmar (gość)

    B 96 istnieje tylko w Norwegii, na terenie EU prawo jazdy kat. B umożliwia prowadzenie samochodu 3500 kg + przyczepy 750 kg, lub samochodu z przyczepą 1000 kg, całość DMC 3500 kg. Więcej informacji w wikipedii pod hasłem "European driving licence"

  • Justyna (gość)

    Przydatny tekst.

  • Tomek CE (gość)

    HA ha. A nikt z Was nie wspomniał o najważniejszej sprawie. Mianowicie każdy samochód ma wpisane w dowodzie jaką przyczepę może ciągnąć. DMC przyczepy bez hamulca i przyczepy z hamulcem. Tabel O1 i O2. Przykałdowo Fabia moze ciagnąc przyczpę bez hamulca 650kg. Tak więc powodzenia jak ktoś taką osobówką będzie ciągnął tą magiczną przyczpę lekką bez hamulca dmc 750kg. Przy pierwszej lepszej kontroli mandat i odpięcie przyczepy. To jako przykałd podaje.

  • Tomek CE (gość)

    Tak więc zanim zaczniecie kombinować z tymi 3500kg + 750kg to weźcie dowód rejstracyjny samochodu i przyczepy i zobaczcie, co możecie ciągnąc. Rubryka F1 z dowodu samochodu i dodajecie rubrykę tez F1 z dowodu przyczepy. I patrzycie ile DMC ma taki zestaw. Jak więcej niż 3,5t to viatol i B+E Pozatym F1 z dowodu przyczepy nie może być większy od wartości w rubryce O1 w dowodzie samochodu dla przyczep z hamulecm. A dla przyczep bez hamulca F1 z dowodu przyczepy nie może być większe od wartości O2 z dowodu samochodu. Hak na tabliczce znamionowej tez ma swoje dopuszczalne wartości. Masa przyczepy i pionowe obciążenia haka. Zazwyczaj jest to 80-100kg dla większości kampingów. Kolejna sprawa to liczba osi przyczepy. Moja towarówka ma dwie osie czyli 4 koła. A mimo to w dowodzie jest napisane w rubryce L liczba osi 1. Dlaczego? Ano dlatego, ze to są osie blisko siebie, tak zwane oś krotna. Ale to jako ciekawostka.

  • das (gość)

    B96 istnieje w wielu krajach Europy (jak nie wszystkich). W Polsce również. Problem leży w egzaminowaniu w WORDach. Egzamin ten sam jak dla B+E i dlatego w Polsce nie opłacalne jest zdawanie B96 dla osoby bez większego doświadczenia. W Niemczech, Norwegii i innych krajach B96 uzyskuje się po kilkugodzinnym szkoleniu bez egzaminu! Gdyby tak było w Polsce to wielu ludzi wybrałoby tą kategorię.

  • Kristofer (gość)

    Czyli ta kategoria B96 z d... wzięta-wymuszanie kasy w PL,lepiej jednocześnie zrobić B+E -ten sam egzamin , a są większe uprawnienia. A jakieś uprawnienia w ciągnięciu przyczep osobówką ma posiadanie kat.C , czy mógłby się wypowiedzieć ktoś kompetentny.

  • Robert Pirat (gość)

    A ja dostałem mandat ( na szczęście ) , bo laweta podjechała po 1 minucie . Węgry , mały kemping Niewiadówek , do 750 kg . Przejeżdżałem 6 razy , trasa Polska - Bułgaria bez problemu Nadgorliwiec stwierdził że jestem piratem , bo nie mam przeglądu na przyczepkę . Na nic tłumaczenia , że w Polsce bezterminowo do 750 kg , powoływanie na konwencję wiedeńską , laweta i koniec . Do tego policjant ten ,tuż za granicą państwa , znał tylko 3 słowa po angielsku . Dopiero słowa telefon , konsul , ambasada , spowodowały wymianę informacji między posterunkiem , centralą itp , odjazd lawety . Laweta albo mandat , inaczej mnie nie puści , tak mu kazali z centrali , z opcją że mogę zapłacić gdzie i kiedy chcę . Zapłaciłem ok 200 zł na nasze , na poczcie na Węgrzech , a teraz będę musiał zrobić przegląd na bezterminową , bo u nich podobno trzeba

  • Michal (gość)

    Gregor nie siej zamentu. Mam niemieckie prawo jazdy kat. B z kodem 96. Zdawalem w Niemczech. I jeżdżę kempingiem bardzo długim. Mialem juz dwie niemieckie kontrole i nic. Za egzamin płaciłem 280E z czego szef mi postawił to prawko. Pozdr

  • Łysy (gość)

    Dla tych wszystkich fachowców którzy twierdzą że B96 obowiązuje w Polsce proponuje przeczytać "dyrektywa PE nr 2006/126/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. 4. pktb) Kategoria B: Bez uszczerbku dla przepisów dotyczących zasad przyznawania omawianym pojazdom homologacji typu, pojazdy silnikowe należące do tej kategorii mogą być łączone z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 750 kg, pod warunkiem że dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów nie przekracza 4 250 kg. W przypadku gdy masa takiego zespołu pojazdu przekracza 3 500 kg, państwa członkowskie, zgodnie z przepisami załącznika V, wymagają, aby taki zespół pojazdów był kierowany wyłącznie po: — ukończeniu szkolenia, lub — zdaniu egzaminu umiejętności oraz zachowania na drodze. Państwa członkowskie umieszczają na prawie jazdy odpowiedni kod wspólnotowy informujący o nadaniu uprawnień do kierowania takim zespołem pojazdów.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości