Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Ministerstwo infrastruktury zapowiada zmiany na egzaminie

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Jarosław Jakubczak Kierowcy często nie reagują na sygnał nadjeżdżającego pojazdu uprzywilejowanego, albo po prostu nie wiedzą jak zachować się w takiej sytuacji na drodze. Ma się to zmienić.

Korytarz życia to nic innego jak pozostawione miejsce dla pojazdów ratunkowych poruszających się w korku, między stojącymi samochodami. Szczególnie ważny jest on na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie ruch samochodów jest bardzo duży i w razie najdrobniejszej kolizji tworzą się natychmiast gigantyczne korki.

- Chcemy, aby pytania dotyczące korytarzy życia znalazły się w puli pytań egzaminu na prawo jazdy – zadeklarował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Oznacza to, że kierowcy będą musieli nauczyć się tego, czego do tej pory nie zawsze potrafią - czyli jak przepuścić straż pożarną, karetkę czy inny pojazd uprzywilejowany na drodze.

Redakcja poleca:

Mandaty. Za to kierowca nie zostanie już ukarany
TOP 30 aut z najlepszym przyspieszeniem
Nie będzie nowych fotoradarów

Dodatkowo do końca przyszłego roku ministerstwo chce opracować i wdrożyć koncepcję „korytarzy życia” na drogach szybkiego ruchu. Wzorem Niemiec i innych krajów zachodniej Europy. - W ramach działań przewidziano opracowanie, w porozumieniu z właściwymi służbami, koncepcji wdrożenia pojęcia korytarzy życia do polskich przepisów, a następnie przygotowanie propozycji zmian legislacyjnych precyzujących zasady ich tworzenia. Ponadto przeanalizowane zostaną możliwości podjęcia szerokiej akcji edukacyjnej wśród kierowców na temat zachowania się na autostradzie i drodze ekspresowej - deklaruje ministerstwo.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Każdy kierowca powinien wiedzieć jak utworzyć korytarz. Policja przypomina o kilku podstawowych zasadach.

  • Jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować - zjedź na bok pasa.
  • Nie czekaj do czasu, aż usłyszysz sygnał karetki, zjedź od razu pozostawiając między autami przestrzeń umożliwiającą przejazd dla służb ratunkowych.
  • W przypadku, gdy autostrada ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze - na lewo, kierowcy na pozostałych pasach - na prawo.
  • W ten sposób tworzy się szeroki pas, którym służby ratunkowe mogą dojechać do poszkodowanych i poruszać się w obu kierunkach.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jańcio Wodnik (gość)

    A zasady jazdy po rondach i używanie kierunkowskazów ciągle "w krzokach". Jeżeli przejmujemy z Zachodu "korytarze życia" i jazdę "na suwak", to dlaczego nie skopiować rond i kierunkowskazów? Polski obłęd i brak konsekwencji, jakoś to będzie, jak nie tak, to siak!

  • Mori (gość)

    Ronda rondami. U nas w mieście inżynierowie od ruchu na 1,2 km odcinku postawili 5x światła. Co się dzieje w godzinach szczytu. Dlaxzego w Polsce inżynierowie ze starej szkoły dalej stawiają światła, gdzie dowiedziono że są one przykładem korków. A jak już je postawią to nie potrafią zaprogramować zielonej fali.

  • Justyna (gość)

    Bardzo dobre zmiany. Jestem za.

  • Michał (gość)

    Tez jestem za tymi zmianami, w sytuacjach kryzysowych wiekszosc ludzi nie ma pojecia jak zachowac sie na drodze. Sam mam jedynie prawko z clubcardu ale mam wrazenie ze wiem wiecej niz Ci co zdali egzamin..

  • Marek (gość)

    Polecam sprawdzić witrynę znajdzkierowce.eu ! Mnóstwo ofert pracy dla kierowców jak i dla poszukujących chętnych do pracy ;)

  • Tomaszek :) (gość)

    " Chcemy, aby pytania dotyczące korytarzy życia znalazły się w puli pytań egzaminu na prawo jazdy zadeklarował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Oznacza to, że kierowcy będą musieli nauczyć się tego, czego do tej pory nie zawsze potrafią - czyli jak przepuścić straż pożarną, karetkę czy inny pojazd uprzywilejowany na drodze. " wiadomo co trzeba robić jak pojazd uprzywilejowany na drodze ma włączone bomby na dachu.... przepuszczamy i tak dalej, normalna rzecz. Ale gdy ktoś ma ładne felgi i niski profil opon a krawężniki są większe niż arbuzy na sterydach to kto mi za szkodę odda? to też możecie umieścić do puli pytań egzaminu na prawo jazdy. Pozdrawiam

  • antoni (gość)

    Uważam że te zmiany niewiele wnoszą jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze, cieszę się że mam już to wszystko za sobą, chodziłem do moto start na Mokotowie i egzamin zdałem za pierwszym razem. Uważam że jak się dobrze trafi na dobrą szkołę i instruktora który potrafi przekazać wiedzę to ze zdaniem egzaminu praktycznego nie ma większych problemów.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości