Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Nie będzie nowych uprawnień dla kierowców! Te przepisy nie wejdą w życie

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Karolina Misztal Kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mieli cieszyć się zwiększonymi uprawnieniami. Ministerstwo jednak z tego zrezygnowało. Dlaczego?

Jakimi pojazdami obecnie można kierować posiadając kategorię B?

  • pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) nieprzekraczającej 3,5 tony (z wyjątkiem motocykla lub autobusu);
  • pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony wraz z przyczepą lekką (do 750 kg DMC);
  • pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony wraz z przyczepą inną niż lekka pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg a kierowca zdał dodatkowy egzamin praktyczny potwierdzony wpisem do prawa jazdy
  • ciągnikiem rolniczym, pojazdem wolnobieżnym oraz zespołem złożonym z tego pojazdu i przyczepy lekkiej (do 750kg dmc) (tylko na terytorium RP);
  • pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM:
     - motorowerem, rozumianym jako pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
    - czterokołowcem lekkim, rozumianym jako czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
  • motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat (tylko na terytorium RP).

Prawo jazdy. Co się miało zmienić?

Wprowadzony miał zostać zapis, który dawałby nowe uprawnienia dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B: "Pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, a informacja o tym przekroczeniu jest odnotowana w dowodzie rejestracyjnym".

Zobacz także: Wypadek czy kolizja. Jak się zachować na drodze?

Nowe prawo miało przysługiwać kierowcom posiadającym prawo jazdy od co najmniej dwóch lat. Wymagane było także aby pojazd był zasilany paliwami alternatywnymi. Mowa więc o energii elektrycznej, wodorze lub gazie ziemnym.

Warunkiem uzyskania prawa jazdy kategorii B jest: osiągnięcie odpowiedniego wieku (18 lat), ukończenie szkolenia, zdanie egzaminu państwowego. Informowano, że każda osoba spełniająca warunki określone w przepisach ustawy będzie nabywała uprawnienia do kierowania ww. pojazdami z mocy ustawy bez konieczności wykonywania dodatkowych czynności. Nowe przepisy miały zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku, ale tak nie będzie.

Prawo jazdy. Nie będzie dodatkowych uprawnień? Mamy deklarację

Opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC18) wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 20218/645 z 18 kwietnia 20218 r. zmieniającą dyrektywę 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz dyrektywę 2006/126/WE w sprawie praw jazdy. Ponadto projekt wprowadza zmiany m.in. w obszarze szkolenia i egzaminowania zawodowych kierowców oraz uprawnień do kierowania pojazdami.

 - Dyrektywa określa obligatoryjne rozwiązania, jak np. ustanowienie nowego dokumentu w postaci karty kwalifikacji kierowcy, które należy wdrożyć oraz rozwiązania fakultatywne w zakresie uprawnień dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B, które mogą dotyczyć zezwolenia na kierowanie pojazdami o dmc nieprzekraczającej 4 250 kg. Każde państwo członkowskie UE samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie wprowadzenia fakultatywnych regulacji - informuje w rozmowie z Motofaktami.pl Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

- Z uwagi na wątpliwości dotyczące wprowadzenia tego rozwiązania i wnioski kolejnych podmiotów proponujących objecie nim kolejnych pojazdów (np. kampery), mając na względzie, że wprowadzenie przepisu jest fakultatywne oraz biorąc pod uwagę pilną konieczność wdrożenia przepisów dyrektywy, projekt ustawy nie wprowadza zmian w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B - zaznacza Szymon Hupytś.

Ostateczny kształt przepisów zostanie określony na etapie prac parlamentarnych.

To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • moreno (gość)

    Po prostu by na złość zrobić. Bo gdy kogoś coś cieszy to zabrać.

  • Luter (gość)

    Kat b ustawić na dmc 5t.

  • Kierowca (gość)

    Posiadam między innymi kat.T, idąc tropem amatorstwa to chciałbym na tym prawku jeździć zestawem C+E

  • Dart (gość)

    Jest to zablokowanie radości Polaków przez szkółki jazdy kasujące 1500 za kurs B+E

  • Łukasz (gość)

    Posiadam Prawo Jazdy Kat A B C CE BE T to czemu Autobusem nie mogę jeździć?? Ja uważam że dobrze jest chcesz większą pojemność idź rob kurs.. Problem jest nie w kursie a zdawaniu Egzaminu gdzie naciągają ludźi i celowo oblewają a Pan z teczką od samego startu jest nie miły i patrzy by tylko uwalić

  • Andrzej (gość)

    Ile kosztował podatników zmarnowany urzędniczy czas nad rozpoczęciem prac a następnie rezygnacja ze zmian

  • Jan (gość)

    Wyciąganie pieniędzy od kursantów.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości