Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Prawo jazdy. Nowe uprawnienia dla kierowców z prawem jazdy kategorii B już obowiązują

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Archiwum 24 grudnia 2021 roku zaczęła obowiązywać nowelizacja Ustawy o elektromobilności, która rozszerza uprawnienia kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B. Nie każdy będzie mógł jednak z nich skorzystać.

Przed nowelizacją prawo jazdy kategorii B umożliwiło prowadzenie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony, niezależnie od źródła napędu. W konsekwencji posiadacze prawa jazdy tej kategorii użytkujący całkowicie elektryczne samochody dostawcze (BEV) musieli liczyć się z tym, że ich pojazdy będą dysponować ograniczoną ładownością. Z uwagi na konieczność montażu akumulatorów trakcyjnych układ napędowy zeroemisyjnych „dostawczaków” jest cięższy niż ich spalinowych odpowiedników i pomimo tego, że mają podobną przestrzeń ładunkową, przewoźnicy nie mogli jej w pełni wykorzystać.

O wprowadzenie zmian w przepisach, znoszącą tę barierę rozwoju ekologicznego transportu i logistyki, zabiegało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

- Użytkownicy elektrycznych pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony, z reguły firmy z branży TSL, muszą iść na daleko idące ustępstwa w obszarze dostępnego zasięgu, chcąc zmieścić się w ramach dopuszczalnej masy całkowitej. Zasięg zeroemisyjnych „dostawczaków” nie przekracza zazwyczaj 120 - 150 km w warunkach rzeczywistych, a często jest nawet mniejszy. To istotne ograniczenie z perspektywy zarządców flot. Ponadto, otrzymanie uprawnień wyższych niż kategoria B jest kosztowne i często czasochłonne. Dlatego tak ważne jest przyjęcie najbardziej oczywistych rozwiązań, z których korzystają już inne europejskie państwa – mówił Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.

Zobacz także; Cofanie licznika. Przestępstwo czy wykroczenie? Jaka kara?

Zgodnie ze zmianami w prawie, od 24 grudnia 2021 roku, prawo jazdy kategorii B będzie uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczającej 4,25 t, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych. Aby skorzystać z powyższego uprawnienia, kierowca powinien posiadać prawo jazdy od co najmniej 2 lat.

Według danych z końca listopada 2021 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 35 222 samochody osobowe z napędem elektrycznym.

Zobacz także: Ford Transit w nowej wersji Trail

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Edek (gość)

    Super auta

  • kamilprusinski@googlemail.com (gość)

    Banda oszustów. Przez lata do aut spalinowych dokładano tylko kilogramów. Poduszki,katalizatory,Dpfy. Zniszczyli nasze Andrychowskie diesle itp silniki. Nikt wówczas nie wpadł na zwiększenie tonażu aut dostawczych aby poprawić ekonomię tych pojazdów tylko gnębiono producentów coraz bardziej wyśrubowaymi normami. Teraz się dało bo Eco chomosie zielone ludziki się zaangażowały w proces poprawiania świata. Pozdrowienia dla gęsty.

  • kamilprusinski@googlemail.com (gość)

    Grety...

  • Nieznany (gość)

    W dupach się poprzewracało. Te wasze elektryczne samochodziki zaczną się palić niech tylko temperatura podskoczy do góry. Całe życie były samochody z silnikami diesla, benzyny, LPG i jakoś było dobrze to nie musieli dodać elektryczne zobaczymy jak pięknie trujecie nimi środowisko jak te akumulatory beda zdychać tak jak te auta śmiech na sali z gównami brakuje sensacji to ludzie robią wszystko. Świat się kończy właśnie przez takich ludzi jak wy co więcej wymyślacie tym jest bardziej źle. Elo

  • Gygg (gość)

    2 Tony aku. Brawo

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości