Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Prawo jazdy. Rząd wycofał się ze zmian w przepisach

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Lucyna Nenow Kwestia odbierania prawa jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości wzbudza wśród kierowców wiele kontrowersji. Okazuje się, że nie będzie zaostrzenia przepisów w tej kwestii. Rząd wycofał się ze zmian.

24 listopada 2020 roku rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przypomnijmy, że początkowo planowano, że zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2020 roku.

Kodeks drogowy. Wcześniej wskazano trzy główne przepisy:

  • Pierwszeństwo dla pieszych jeszcze przed przejściem.
  • Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy.
  • Zabieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza obszarem zabudowanym.

Pierwszeństwo dla pieszych jeszcze przed przejściem oraz ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy zostały w projekcie. Planowano także zabieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza obszarem zabudowanym. Ten punkt jednak nie został uwzględniony. Wprowadzono natomiast dwa zakazy: zakaz jazdy na zderzaku na drogach szybkiego ruchu oraz używania przez pieszych telefonów komórkowych. Szerzej o tych zmianach pisaliśmy w materiale: Rząd chce zmian w kodeksie drogowym.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Dokładna data nie jest znana.

Kodeks drogowy. Łatwiej stracić prawo jazdy? Niekoniecznie

Starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy na trzy miesiące w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza nim. Obecnie regulacja ta dotyczy tylko obszaru zabudowanego.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Tak miało być, ale nie będzie, bo przepis nie znalazł się w projekcie nowego prawa. Wcześniej rząd szacował, że dzięki niemu prawo jazdy straci nawet 40 tysięcy kierowców rocznie.

Odebranie prawa jazdy na trzy miesiące. Obecne przepisy

Przypomnijmy: od 2015 r. za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym kierującemu grozi zatrzymanie dokumentu prawa jazdy na trzy miesiące. Decyzję o odebraniu może podjąć policjant na miejscu zdarzenia. W praktyce policjant w czasie kontroli drogowej po stwierdzeniu przekroczenia prędkości, zatrzymuje kierowcy prawo jazdy i przesyła je do właściwego starosty, który - wydając decyzję administracyjną - formalnie zatrzymuje dokument. Starosta może wydać taką decyzję nie tylko, kiedy prawo jazdy zostało fizycznie zatrzymane przez policjanta. Podmioty uprawnione do kontroli ruchu drogowego mogą bowiem poinformować starostę o ujawnionym - np. przez fotoradar - przekroczeniu prędkości.

Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:

- na autostradzie – 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h,
- na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h,
- na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h.

Wysokość mandatów i liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości w Polsce:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h - mandat w wysokości 50 zł
  • Od 11–20 km/h – mandat od 50 do 100 zł i 2 pkt karne
  • Od 21–30 km/h – mandat od 100 do 200 zł i 4 pkt karne
  • Od 31–40 km/h – mandat od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych
  • Od 41–50 km/h – mandat od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych
  • Od 51 km/h – mandat od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych (Prawo jazdy zostanie zatrzymane na trzy miesiące kierowcom, którzy przekroczą dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h w ternie zabudowanym)

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • lem (gość)

    pozorów działań na rzecz bezpieczeństwa ciąg dalszy, jak zwykle piraci drogowi gorą

  • Wacek 55 (gość)

    Bez względu na przepisy jaki nie byłyby piraci byli, są, i będą.

  • Marcin (gość)

    Pierwszeństwo przed przejsciem to glupota. Cel szczytny ale wykonanie w naszych warunkach do d.y. Beda wlazic pod koła i nastapi lawina stluczek. Teraz nie patrza i włażą, ci ze sluchawkami na uszach tez żyją w swoim świecie a co bedzie później? Do tego telefony, bez kamerki nie udowodnisz ze baran rozmawial i widzac pasy mial gdzies innych. A jak stana baby metr od przejscia i pierd..a cos do siebie to zatrzymac sie i czekac? Kolejny durny wymysl majacy sie nijak do rzeczywistości

  • 1234 (gość)

    To niech pierwsze oni z rządu stosują się do przepisów A później kierowcy

  • Jarek (gość)

    Edukacja pieszych. Tylko i wyłącznie a nie dawanie im poczucia nieśmiertelności. Czynnik błędu będzie miejszy gdy dwie strony zachowają czujność. Tu nikt nikogo nie chce rozjechać ale tego typu przepisy tylko zwiększa liczbę potrąceń pieszych. A co do piratów to wystarczy skuteczniej egzekwowac to co jest w przepisach. Żądnych nowych wynaturzeń pod wpływem emocji nie brak tworzyć.

  • Jan (gość)

    Najgłupszy przepis wymyślony przez kogos bez wyobraźni.Jeszcze na prostej pół biedy,ale wiele przejść jest na tzw.winklu lub na skręcie Musi stanąć kilka samochodów/gdzie ekologia/bo jakis pieszy musi sobie przejsc. A co nie może 15 czy 20 sek.zaczekac?Spowodowalisci wielkie zagrożenie dla pieszych i kierowców.Teraz w zimę zobaczycie ile będzie stłuczek i połamancow.Obym się mylił.I jeszcze jedna sprawa.Stoja sobie przy przejsciu 2 panie i rozmawiaja. Zatrzymuja sie po kolei samochody, a panie nadal stoją i rozmawiają.Jest to normalne.?Natychmiasy zmienic przepisy,albo wszędzie ustawić światła

  • ModTok (gość)

    Wprowadć paragraf coby baby " rajdające" w odległości mniejszej niż 10 m od przejścia pryskać gazem !

  • Orion (gość)

    Martwe przepisy jak rozmowy komora sciezki rowerowe autobus wyj z zatoczki z przystanku kowboje z drogowki ile mandatow tylko za te trzy punkty wlepiacie

  • Jan (gość)

    A gdzie konstytucja 3 razy karanie za to same przewinienie jest nie zgodnie z konstytucja tak jak zabierają nam podatek od emerytur to się pytam gdzie ta konstytucja

  • Logik1953 (gość)

    Jezeli policja wsiadzie do radiowozow i zacznie napraqde jeżdzic sprawdzac kontrolowac i karac to bedzie bezpieczniej. Nie dotyvzy to tylko predkosci ale tez rozmow telefonicznych czy sprawnosvi oswietlenia. Kilkakrotnie bylem swiadkiem jak obok "slepego" stal radiowoz i nic.

  • Alus (gość)

    Powinni robić jak w Holandii już 25 lat temu - przekroczenie prędkości pow. 50 km/h powyżej dopuszczalnej było traktowane jako przestępstwo, a pojazd oznacz jako narzędzie przestępstwa i REKWIROWANY. To zlikwidowalo by problem z przedstawicielami handlowymi i BYZNESMENAMI, a może nawet z BORowikami itp.

  • Dario (gość)

    Po co zabierać PJ po prostu 1000 zł mandat za przekroczenie o 50 km/h powyżej 70 km/h 1500 zł powyżej 100 km/h 2000 tys zł i budżet się zgadza do 20 km/h od 100do 200 itd. Wyprzedzanie na pasach 1000 zł przejazd na czerwononym to samo i tyle. Kolizja 500 i życie stałoby się prostrze.

  • Dario (gość)

    Po co zabierać PJ po prostu 1000 zł mandat za przekroczenie o 50 km/h powyżej 70 km/h 1500 zł powyżej 100 km/h 2000 tys zł i budżet się zgadza do 20 km/h od 100do 200 itd. Wyprzedzanie na pasach 1000 zł przejazd na czerwononym to samo i tyle. Kolizja 500 i życie stałoby się prostrze.

  • Wężyk (gość)

    ukłon w stronę bandytów drogowych.

  • GOŚĆ (gość)

    Takie przepisy wymyślają tylko i wyłącznie zdalni uczący się, dlatego mamy tyle tumanów,a będzie jeszcze więcej WSTYD JEST za bezmózgwców!!!BRAK SŁÓW...............

  • Tomek (gość)

    A nie można by było takie zrobić przepis że pieszy dochodzi do przejścia powinien to zasygnalizować podnoszeniem ręki do góry

  • Max (gość)

    Właśnie dlaczego są trzy kary za jedno wykroczenie

  • Janek (gość)

    Hamowanie i ruszanie na przejściu to znowu wzrost zanieczyszczeń i wzrost zużycia paliwa nie przez jedno auto ale przez wszystkie co się zatrzymały. I dodatkowe zanieczyszczenie powietrza w miastach. To jest błędne koło a wypadków będzie jeszcze więcej. Poza tym blacharze się ucieszą

  • poLk (gość)

    Pierwszeństwo przed przejściem to tylko zależy od kierowcy, czy dalej będzie pruł, czy widząc pieszych zwolni/zatrzyma się. Mam 30 lat. Nie pamiętam żeby kiedykolwiek za mojego życia kierujący zwolnił zbliżając się do przejścia

  • ron (gość)

    Za przekroczenie o 10 km mandat 50 zł?A gdzie granica błędu wskazań zarówno radaru jak i prędkościomierza pojazdu?Najlepiej niech jedzie 40 km/h i będzie cacy.Co za durnie wymyślają bzdurne przepisy!

  • Pieszy recydywista (gość)

    Szkoda, że nie można już będzie czytać wiadomości z telefonu przy wtargnięciu na jezdnię... zostaje stara, dobra książka.

  • 66efh (gość)

    Tak jak Dudek..... w jeden dzień podpisuje jakąś ustawę a za dwa dni ją wycofuje. Czy i kiedy w tym kraju zapanuje normalność? Raczej nie!

  • Cennik (gość)

    Gdyby te wartości mandatów były w Euro to może by jakoś zatrzymały wariatów a tak to przy tak niskich mandatach można zapomnieć o bezpiecznej jeździe kierowców.

  • Cennik (gość)

    Gdyby te wartości mandatów były w Euro to może by jakoś zatrzymały wariatów a tak to przy tak niskich mandatach można zapomnieć o bezpiecznej jeździe kierowców.

  • Cennik (gość)

    Gdyby te wartości mandatów były w Euro to może by jakoś zatrzymały wariatów a tak to przy tak niskich mandatach można zapomnieć o bezpiecznej jeździe kierowców.

  • Cennik (gość)

    Gdyby te wartości mandatów były w Euro to może by jakoś zatrzymały wariatów a tak to przy tak niskich mandatach można zapomnieć o bezpiecznej jeździe kierowców.

  • Cennik (gość)

    Gdyby te wartości mandatów były w Euro to może by jakoś zatrzymały wariatów a tak to przy tak niskich mandatach można zapomnieć o bezpiecznej jeździe kierowców.

  • Fan (gość)

    Autor posta o nazwie ( Cennik ) myśle że nie ma i nigdy nie miał prawa jazdy wklejając kilka krotnie ten sam DURNY post , popieram posty dotyczące pierwszeństwa pieszego przed przejściem że to IDIOTYZM bo BARDZO często się zdarza że babcie stoją i rozmawiają sobie i nie mają zamiaru przechodzić

  • Gosc (gość)

    Popisaliscie sobie , to do toboty bo i tak zrobia z nami co chcą bo polska to juz prawie chiny

  • Antoni (gość)

    Niech się zainteresują tymi którzy jeżdżą na lepich prawo jazdach. Oni chyba są pod specjalną ochroną bo płacą solidną kasę za takie rzeczy?

  • Antoni (gość)

    LEWYCH

  • Ktoś (gość)

    Samo życie, banda kretynów bez szkół i wyobraźni

  • Rad (gość)

    A kto w ogóle powiedział, że kierowca ma mieć pierwszeństwo zbliżając się do przejścia dla pieszych. Są kraje UE gdzie przejście dla pieszych jest równoważne ze znakiem ustąp pierwszeństwa. Kierowca musi zatrzymać pojazd przed przyjściem i może wjechać tylko, jak jest pewny że nie zbliża się pieszy. Super przepis!

  • Jan (gość)

    Pieszych edukować a nie tylko za kierowców się biorą. Chodzą jak chcą rzadko kiedy się zatrzymują przed pasami już nie mówiąc o rozglądaniu się głowa tylko w telefon i do przodu może takiemu dać mandat 1000zl to się nauczy dlaczego tylko kierowcy mają płacić

  • Michał (gość)

    Pieszych to w ogóle powinno się karać za wkaraczanie na jezdnię prosto pod maskę, gdzie trzeba gwałtownie hamować. Oni na to nie patrzą. Na pasach są Panami. W Anglii jest proste rozwiązanie: Pieszy nie ma prawa wejść na ulicę, kiedy nadjeżdża auto. Jak jest pusta droga, to może sobie przejść gdzie i kiedy chce. Nawet przez skrzyżowanie na skos, czy na czerwonym świetle. Będąca obok policja nawet nie reaguje. A w Polsce to wystarczy przejść obok pasów i zaraz mandat się dostaje.

  • Komentarz usunięty.
  • Kierowca (gość)

    Też jak każdy nie lubie wolno jezdzić ,bez przesady. Obecnie znak teren zabudowany jest postawiony bez reguły, bez zagrożenia,bez budynków a obowiązuje i wlecz się 50. Następnym problemem są jednośladowe ,przeważnie to od 250 cc .Trzy pasy ,stoją rzędy na czerwonym a ci wyjeżdżają w środek na centymetry od lusterek bo chcą być z przodu żeby na zielonym spalić gume . Tych trzeba tępić ,niech się zachowują jak kierowcy, nie banda szaleńców

  • Polak (gość)

    I znów Baronowie szos którym się wydaje że przepisy są dla kretynów a ci co mają kasę mogą wszystko jeździć po 200 km/h i więcej są bez karni chory Kraj!

  • Polak (gość)

    Dla czego nikt nie weryfikuje prawdziwości prawajazdy Ukraińców 80% kupionych pod rampami 20 prób podjazdu i dla ubezpieczycieli i właścicieli firm nie ma problemu bo brak kierowców tak się to tłumaczy żenada

  • Ludwik (gość)

    Wiem ze jestem leciwym kierowca lecz przejechane ponad milion km na 3 kontynentach cos pozostawily. W Krakowie jest kompletny burdel na drogach i calkowity brak normalnych policjantow. Wiejskie chlopaczki w mundurkach nie zastapia policjantow drogowych. Trzeba miec oczy dookola glowy i myslec oraz reagowac za innych. Podobienstwo do krajow arabskich.

  • Kierowca w PL (gość)

    Zamiast zapewnić porządną infrastrukturę to oni tylko od kierowców wymagają. Niszczenie kierowców pod pozorem bezpieczeństwa i ekologii. Drogi bez zmian w miejscowościach gdzie liczba mieszkańców wzrosła kilkukrotnie, roweru nie ma nawet jak wyprzedzić! Jazda jest utrapieniem samochodem i rowerem bo infrastruktura rowerowa nieraz wygląda na postawioną kierowcy na złość a tam, gdzie trzeba to nawet poboczy brak albo wąskie, ruchliwe drogi. Antysamochodowcy jak każda skrajność są szkodliwi.

  • Franek (gość)

    Nie jestem już małolatem ale nadal uważam , że na ulicach i drogach pierwszeństwo powinni mieć kierowcy zaś na chodnikach piesi . Chociaż kilkadziesiat lat już przejechałem to nie przydarzyło mi się ażeby przejeżdzając przez chodnik nie ustąpiłem pierwszeństwa pieszemu i w związku tym prosiłbym ażeby Ci piesi nie wskakiwwali mi pod koła na ulicy lub drodze .

  • Jan (gość)

    Samochód dałem do naprawy rano a odbiór wieczorem w firmie brak poczekalni , idę do domu 8 km po polu i błocie. Drogi są wąskie i brak chodników. Pożyczcie mi skrzydeł!

  • KIEROWCA (gość)

    Jeżeli pieszy nie zasygnalizuje że bedzie przechodził na pasach przez jezdnie , to kierowca powinien zatrzymać sie i zapytac jaki ma zamiar i czy może przejechać ??

  • KIEROWCA (gość)

    Proponuję zamianę !!! Piesi na drogi a samochody na chodniki - bedzie wolna jazda samochodów , luksus dla pieszych . Dopóki chołota jest za kierownica i na chodnikach , a instruktorzy prawa jazdy wywodzą się z tardycji woźniców , mało co się zmieni - kulture trzeba mieć w genach , bo trudno ją zdobyc !

  • Bezkrólewie (gość)

    Grupa speed szczyci się że zatrzymują piratów drogowych i dobrze. Dając córce mandat za przekroczenie prędkości o 19 km/h też dobrze, zatrzymując dowód rejestracyjny za lampkę żółtą ostrzegawczą ABS , i zakaz dalszej jazdy tylko laweta i BT to już nie dobrze . pan sierż. Radosław A. Z Jastrzębskiej komendy najwyraźniej zapomniał do czego została powołana ta grupa. Wywierając presję na kierowcy przekracza swoje uprawnienia i nie tylko podczas kontroli ale również podczas służbowych "objazdów" żenada...

  • miro (gość)

    Koledzy przepis dobry tylko piesi to barany

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości