Wszystko
o samochodach

Premiery / Samochody osobowe

„Premier”. Prototyp auta wodorowego z Polski

Data publikacji: Autor: (ip)

Wodór jako paliwo, autorski design, nadwozie kompozytowe, niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM, sterowanie jazdą samochodu przez telefon komórkowy, autonomiczne systemy wspomagania jazdy. To główne cechy auta zaprojektowanego przez inżynierów z firmy RIOT Technologies (wywodzącej się z AGH w Krakowie) / Fot, materiały prasowe „Premier” – najnowsze dzieło polskiej myśli inżynierskiej – zwiastuje prawdziwą rewolucję, bo jego technologia zamienia wodór w prąd. Takiego auta w Polsce jeszcze nie było, a po raz pierwszy przed szerszą publicznością zostało zaprezentowane na Targach MOTO SHOW w Krakowie.
Wodór jako paliwo, autorski design, nadwozie kompozytowe, niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM, sterowanie jazdą samochodu przez telefon komórkowy, autonomiczne systemy wspomagania jazdy. To główne cechy auta zaprojektowanego przez inżynierów z firmy RIOT Technologies (wywodzącej się z AGH w Krakowie) / Fot, materiały prasowe Wodór jako paliwo, autorski design, nadwozie kompozytowe, niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM, sterowanie jazdą samochodu przez telefon komórkowy, autonomiczne systemy wspomagania jazdy. To główne cechy auta zaprojektowanego przez inżynierów z firmy RIOT Technologies (wywodzącej się z AGH w Krakowie).
 
– W Polsce takiego prototypu auta jeszcze nie było – mówi dr inż. Daniel Prusak z RIOT Technologies auto powstało w ścisłej współpracy inżynierów firmy, naukowców AGH oraz Wojskowej Akademii Technicznej przy współpracy z wieloma partnerami technicznymi jako demonstrator technologii, i dodaje – jeżeli tego typu auto wejdzie do produkcji to z pewnością stanie się odpowiedzią na obecne wyzwania stawiane producentom samochodów przez konsumentów. Mamy nadzieję, że „Premier” zapoczątkuje trend badania i rozwoju uniwersalnych i tanich w eksploatacji systemów jezdnych, mających zastosowanie zarówno w autach osobowych jak również w autach dostawczych.
 
„Premier” ma niezależny elektryczny napęd na cztery koła – przy każdym z nich umieszczony jest elektryczny silnik bezszczotkowy o dużej mocy, chłodzony wodą. Silniki sterowane są przez dedykowane stopnie mocy opracowane przez RIOT Technologies oraz zasilane w sposób hybrydowy tzn. moc elektryczna przekazywana jest za pomocą dwóch pakietów lekkich baterii umieszczonych z przodu i z tyłu samochodu a także za pomocą ogniwa paliwowego zamieniającego wodór na prąd elektryczny. Dzięki takiemu systemowi zasilania auto ma bardzo dobrą dynamikę jazdy, ale jednocześnie może osiągać spory zasięg, zależny od pojemności magazynu wodorowego.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

Wodór jako paliwo, autorski design, nadwozie kompozytowe, niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM, sterowanie jazdą samochodu przez telefon komórkowy, autonomiczne systemy wspomagania jazdy. To główne cechy auta zaprojektowanego przez inżynierów z firmy RIOT Technologies (wywodzącej się z AGH w Krakowie) / Fot, materiały prasowe Sercem całego systemu jest zbiornik na wodór oparty na wodorkach metali, który jest w stanie zmagazynować więcej gazu w jednostce objętości niż standardowe zbiorniki ciśnieniowe, nawet te kompozytowe działające pod gigantycznymi ciśnieniami. Poprzez zastosowanie opracowanego w Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązania będącego przedmiotem ochrony patentowej, zbiornik ten charakteryzuje się zdolnością do wymiany ciepła, co powoduje że można go bardzo szybko zatankować. Zgromadzony w zbiorniku wodór zamieniany jest z wysoką efektywnością na prąd elektryczny w ogniwie paliwowym, które wraz z bateriami zasila silniki auta. Skąd wziąć wodór?  – Można wytworzyć go chemicznie, elektrolizą lub po prostu kupić na stacji jak benzynę, ropę czy gaz. Instytut Transportu Samochodowego informował już o planach powstania sieci stacji tankowania wodoru w naszym kraju – odpowiada Daniel Prusak.
 
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że auto zostało opracowane w całości w Polsce, przez polskich inżynierów i przy współpracy z polskimi firmami, wykonującymi wybrane podzespoły samochodu. – Motoryzacja zmierza w kierunku budowy i testowania alternatywnych dla benzyny źródeł energii. „Premier” pokazuje, że potrafimy podążać tą samą ścieżką innowacyjności i realizować ciekawe projekty korzystając z polskiej myśli technicznej. Oczywiście auto, tak jak każdy inny prototyp wymaga dalszego rozwoju prowadzonego w sposób systematyczny. Teraz czeka nas testowanie, optymalizacja konstrukcji, aby w kolejnych krokach móc wdrażać opracowane rozwiązania do produkcji. Na samym końcu jest jeszcze ogromna rola edukacji potencjalnych użytkowników systemów wodorowych, czyli kierowców przyzwyczajonych do rozwiązań klasycznych, zbudowanych w oparciu o silniki spalinowe. Jak widać droga od prototypu do seryjnej produkcji nie jest krótka, jednak skoro pierwszy krok został już wykonany, to dlaczego nie iść dalej? – pytają konstruktorzy.    
Wodór jako paliwo, autorski design, nadwozie kompozytowe, niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM, sterowanie jazdą samochodu przez telefon komórkowy, autonomiczne systemy wspomagania jazdy. To główne cechy auta zaprojektowanego przez inżynierów z firmy RIOT Technologies (wywodzącej się z AGH w Krakowie) / Fot, materiały prasowe

Wodór jako paliwo, autorski design, nadwozie kompozytowe, niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM, sterowanie jazdą samochodu przez telefon komórkowy, autonomiczne systemy wspomagania jazdy. To główne cechy auta zaprojektowanego przez inżynierów z firmy RIOT Technologies (wywodzącej się z AGH w Krakowie) / Fot, materiały prasowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ger (gość)

    Za chwile konsorcja palwowe Wam odgornie postawia zakaz wdrozania tej technologi.Zydzi nie pozwola na to aby ropa sie nie sprzedawala.Te wszystkie wojny sa tylko o rope Pomysl fantastyczny takie autko.Sluzby Wam nie pozwola sie z tym rozwinac.Z nimi pewnie nie bylo konsultacji???

  • siekieraedek (gość)

    Napęd bardzo dobry na pewno lepszy od udziwnionych hybryd. No ale jak zwykle najważniejszy desing ważniejszy niż funkcjonalność i zdrowy rozsądek.

  • tadzik (gość)

    siekieradek...... ale to jest jak hybryda tylko zamiast spalinowego generatora prądu ....masz generator z ogniw paliwowych. Bo są silniki elektryczne, jest akumulator małej mocy ale faktycznie ogniwo paliwowe jest wieczne (silnik spalinowy już nie). te samochody to katastrofa dla mechaników - bo nic sie tam nie psuje. Silnik elektryczny i ogniwo wytrzyma milion km.

  • ziom (gość)

    Bieda-tesla z Polski, ale takie zawsze są początki. Morawiecki powinien podchwycić temat i zorganizować jakąś polską platformę pojazdów na taki napęd. A potem, kto wie...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości