Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezes Renault Polska: „Kratki nie mają sensu”

Janusz Steinbarth
Fot. Renault Polska
Fot. Renault Polska
Rozmowa z Grzegorzem Zalewskim, prezesem Renault Polska.

Rozmowa z Grzegorzem Zalewskim, prezesem Renault Polska.


- Od stycznia 2011 roku,   na dwa lata, rząd zawiesza sprzedaż aut z tzw. kratką czyli dla firm. Co taka decyzja oznacza dla polskiego rynku?   

Z naszego__
punktu widzenia, a także innych importerów, montaż kratek w nowym aucie jedynie w celu odliczenia podatku VAT nie jest najlepszym rozwiązaniem. Myślę, że podobnie oceniają to nabywcy takich pojazdów. Z

Fot. Renault Polska
Fot. Renault Polska

drugiej strony, jako importerzy potrzebujemy wsparcia, ponieważ sprzedaż nowych aut od wielu lat jest na niepokojąco niskim poziomie. W przeciwieństwie do używanych, który import  rozrósł  się do gigantycznych rozmiarów i takiego wsparcia nie wymaga.  

Na pewno zmiana przepisów rynkowi nie pomoże, raczej mu zaszkodzi i odbije się na przyszłorocznych zakupach samochodów. Jako branża oczekujemy rozwiązań umożliwiających odliczenie całego podatku VAT od samochodów, a także od paliwa - w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.


-  Około 60 procent nowych samochodów trafia u nas do firm. O ile zatem spadnie ich sprzedaż z racji "zawieszonych kratek"?

Konstruując prognozy na  2011 rok przyjęliśmy ryzyko spadku rynku nawet  do 10 procent. To bardzo dużo i oznacza spadek sprzedaży o 35 tysięcy samochodów.  


-  Czego zatem oczekuje branża w tych trudnych czasach?

Z pewnością byliśmy zadowoleni, gdyby poruszające się po naszych drogach samochody były bezpieczne. Aby badania techniczne, przeprowadzane w stacjach diagnostycznych były rzetelne i eliminowały z ruchu auta niesprawne technicznie. Nie może dochodzić do sytuacji, że samochód rozbity w Niemczech i  kwalifikujący się do kasacji  jest sprowadzany do Polski i tutaj - po pobieżnej naprawie - jest dopuszczony do ruchu na polskich drogach.   

Chcielibyśmy także, aby samochody nie zanieczyszczały środowiska. Z jednej strony, gdy importujemy nowe auta stawia się  nam wysokie wymagania, na przykład w postaci normy Euro5. Jednocześnie, w tym samym czasie, sprowadza się do Polski tysiące używanych, starych aut, które nie spełniają żadnych norm środowiskowych. 


-**
Gdy europejska motoryzacja przeżywała kryzys, tamtejsze władze wprowadziły rabaty przy wymianie starego auta na nowe.  U nas stwierdzono, iż takie upusty pomogłoby tylko fabrykom za granicą. **

Rzeczywiście, takie dopłaty występowały przy zamianie starego samochodu na nowy. Ale rozwiązanie to miało też pewne minusy. Po zaprzestaniu dotacji sprzedaż w wielu krajach gwałtownie spadała  i wystąpił tzw. efekt jojo.


- Słyszałem, że tegoroczne wyniki Renault Polska są dobre.

Jesteśmy importerem dwóch marek: Renault i Dacia. Szczególnie cieszymy się z wyników osiągniętych przez tę drugą markę, jej sprzedaż w Polsce w tym roku już prawie się podwoiła, dwukrotnie wzrósł także jej udział w rynku.

Okazało się, że w Polsce Dacia tak samo jak w innych krajach europejskich, cieszy się ogromnym powodzeniem i po niektóre modele ustawiła się kolejka. Największym zainteresowanie klientów wzbudza Dacia Duster. Model dobrze przyjęty zarówno przez klientów, ale także przez fachową prasę dziennikarską.

Udział Renault w polskim rynku samochodów osobowych wynosi 5,8% co oznacza wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 0,4%. Jeszcze lepiej sprzedają się auta dostawcze, z ponad 12 % udziałem w tym segmencie, co zapewnia nam trzecie miejsce.


- Czy możemy pokusić się o prognozę na najbliższe 2-3 lata dla całego polskiego rynku?

Niewątpliwe w tym okresie będziemy mieli do czynienia z ograniczeniem zachęt do zakupu aut firmowych. Ale nie tylko. Drożejące ubezpieczenia, już dziś wysokie ceny paliw i trudniejsze do uzyskania kredyty bankowe z pewnością ostudzą popyt konsumpcyjny. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, ale zakładamy, że rynek krajowy nie skurczy się więcej niż o 8-10%.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty