Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problem z uruchomieniem silnika diesla. To trzeba wiedzieć tankując auto zimą

Mariusz Michalak
Fot. Andrzej Zgiet
Fot. Andrzej Zgiet
Aby uniknąć sezonowych problemów z eksploatacją aut zapobiegliwi właściciele na długo przed pierwszymi mrozami sprawdzają stan akumulatorów, wymieniają płyn do spryskiwaczy czy do chłodnicy. Jednak pomimo podjętych wcześniej działań, nadejście ekstremalnych temperatur wciąż potrafi zaskoczyć, zwłaszcza właścicieli samochodów z silnikiem diesla – nierówną pracą, „przerywaniem”, a nawet całkowitym unieruchomieniem silnika.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Circle K w 2018 roku, Polacy dbając o swoje samochody w sezonie zimowym, oprócz wymiany opon i płynu do spryskiwaczy (74%) i chłodnic (49%), decydują się także na przegląd u mechanika (33%) i zaczynają garażować samochód (25%). Wraz z nastaniem niskich temperatur, kierowcy borykają się m.in. z odmrożeniem zamka w drzwiach (53%), zamarzniętym płynem do spryskiwacza (43%) lub przerwą pracy silnika podczas jazdy (32%). Dla właścicieli aut z silnikiem diesla najczęstszym utrapieniem jest brak możliwości uruchomienia pojazdu (53%) lub uruchomienie go dopiero po wielu próbach (60%). Mimo to tylko 11,4% kierowców wskazuje jako przyczynę niską jakość paliwa, a zaledwie 5,5% – zanieczyszczenie filtra.

Jednak nie wszyscy badani zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiednia jakość paliwa. Uczestnicy ankiety, w odpowiedzi na pytanie o rodzaj paliwa tankowanego podczas ostatniego sezonu zimowego, wskazywali odpowiednio na: standardowy olej napędowy (diesel) – 46%, olej napędowy premium (29%), olej napędowy zimowy (23,5%), uniwersalny całoroczny olej napędowy (15%) oraz olej napędowy arktyczny (4,9%). Warto zwrócić uwagę na fakt, że aż 15% badanych deklaruje, że przez cały rok tankuje olej uniwersalny, pomimo, że nie jest on dostępny cały rok. Pokazuje to niską świadomość, czym w ogóle jest paliwo zimowe.

Niskie temperatury wpływają na ograniczenie właściwości eksploatacji oleju napędowego, dlatego w zimowych warunkach silnik potrzebuje paliwa, które pozwoli przygotować go do niezakłóconej pracy.

Olej napędowy w niskich temperaturach w naturalny sposób zaczyna mętnieć. W bardzo mroźne dni proces ten może zwiększyć zużycie paliwa lub nawet uniemożliwić rozruch. Dlatego olej napędowy oferowany w okresie zimowym na stajach, zawiera dodatki ułatwiające bezproblemową jazdę.

Zimą przy wyborze oleju napędowego warto zwrócić uwagę na tzw. temperaturę mętnienia oraz temperaturę zablokowania zimnego filtra (CFPP). W Polsce, według normy, w okresie zimowym CFPP od 16 listopada do końca lutego powinna wynosić przynajmniej -20 stopni Celsjusza. Od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada przepisy wymagają -15 stopni Celsjusza, a od 16 kwietnia do 30 września nie więcej niż 0 stopni Celsjusza.

Depresatory, dodawane do oleju sprawiają, że w niskich temperaturach naturalny proces mętnienia paliwa jest utrudniony. To akurat pozytywne zjawisko, ponieważ filtr paliwa łatwiej poradzi sobie z przepływem mniejszych kryształów parafin. Inne dodatki spowalniają opadanie na dół zbiornika już skrystalizowanych parafin. To ważne, bo paliwo zasysane jest z dołu zbiornika i jeśli jest tam warstwa parafin, to filtr może szybko się zapchać.

Podczas tankowania pojazdu w zimie warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

Aby nie dać się zaskoczyć niskim temperaturom lub nagłemu pojawieniu się warunków klimatycznych jak z dalekiej północy, najlepiej rozpocząć tankowanie oleju arktycznego odpowiednio wcześniej.

Tankowanie należy zawsze przeprowadzić do pełna, ponieważ wilgotne powietrze gromadzące się w silniku skrapla się i w ten sposób woda przedostaje się do paliwa.

Kierowcy powinni także pamiętać o niemieszaniu paliwa klasy arktycznej z innymi olejami napędowymi. Dodanie nawet niewielkiej ilości innego gatunku pogarsza właściwości niskotemperaturowe paliwa.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty