Problemy z przegubami

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Nakrętkę trzeba dokręcić kluczem dynamometrycznym, a następnie zabezpieczyć przed
Fot. Grzegorz Burda: Nakrętkę trzeba dokręcić kluczem dynamometrycznym, a następnie zabezpieczyć przed
Metaliczne stuki podczas ruszania i przy jeździe ze skręconymi kołami są sygnałem, że do wymiany jest przegub napędowy.

Niestety jest to dość droga naprawa, głównie za sprawą wysokiej ceny przegubu.

 

Zdecydowana większość samochodów osobowych, jak również i dostawczych ma przedni napęd, więc problemy z przegubami dotyczą większości kierowców. Trwałość przegubów jest bardzo różna i zależy w głównej mierze od stylu jazdy kierowcy oraz od stanu osłony gumowej.

 

Jeśli

Fot. Grzegorz Burda: Duży problem może sprawić wyjęcie sworznia, zwłaszcza gdy jest połączenie stożkowe.
Fot. Grzegorz Burda: Duży problem może sprawić wyjęcie sworznia, zwłaszcza gdy jest połączenie stożkowe.

osłona zostanie uszkodzona, do wnętrza dostanie się piasek i woda, to przegub bardzo szybko zostanie uszkodzony, o czym poinformują nas metaliczne stuki. Wymiana przegubu nie jest skomplikowaną ani kosztowną operacją (od 50 do 90 zł), natomiast sam zakup tego elementu może już stanowić poważne koszty.

 

Drogie ASO

 

Najczęściej uszkadzają się przeguby zewnętrzne, przy kołach, gdyż one mają znacznie trudniejsze warunki pracy niż przeguby wewnętrzne, które znajdują się przy skrzyni biegów.

 

Ceny przegubów są bardzo różne. Zamienniki do popularnych samochodów z niezbyt mocnymi silnikami można kupić za około 150 do 200 zł. Natomiast w ASO cena przegubu może przyprawić o zawrót głowy, gdyż czasem trzeba zapłacić ponad 1500 zł. Tak wysoka cena wynika z konieczności zakupu przegubu razem z półosią, gdyż taka jest kompletacja. Nie jest to podyktowane względami technologicznymi, gdyż w zamiennikach można kupić sam przegub i bez specjalnych problemów wymienić w każdym warsztacie, lub nawet samemu, jeśli ma się trochę doświadczenia.

 

Wymiana nie jest skomplikowana. Większość samochodów ma zawieszenie typu McPherson, więc wystarczy odkręcić nakrętkę, którą przykręcony jest przegub, śrubę mocującą sworzeń i po

Fot. Grzegorz Burda: W zestawie oprócz przegubu powinna być również nowa osłona, opaski, smar i nakrętka.
Fot. Grzegorz Burda: W zestawie oprócz przegubu powinna być również nowa osłona, opaski, smar i nakrętka.

odchyleniu zwrotnicy oraz wyjęciu przegubu wewnętrznego ze skrzyni mamy już półoś wyciągniętą.

 

Wystarczy młotek

 

Teoria jest bardzo prosta, ale jak to w praktyce bywa mogą pojawić się problemy. Przegub bardzo często "zapieka" się w piaście. Wtedy można sobie pomóc młotkiem, ale nie wolno uderzać zbyt mocno, gdyż grozi to uszkodzeniem łożyska.

 

Kolejny problem jaki możemy napotkać, to połączenie stożkowe sworznia. Aby wyjąć sworzeń potrzebny jest ściągacz. Niektórzy do tego celu używają młotka i jeśli nie mamy dostępu do przyrządu to również możemy spróbować. Trzeba jednak uważać i dobrze celować, aby nie narobić szkód. Należy pamiętać, że nie uderzamy w sworzeń wzdłuż jego osi, tylko w obudowę zwrotnicy, prostopadle do osi sworznia. Pod wpływem drgań, już nawet po jednym uderzeniu, sworzeń powinien dać się wyjąć.

Fot. Grzegorz Burda: Nakrętkę trzeba dokręcić kluczem dynamometrycznym, a następnie zabezpieczyć przed
Fot. Grzegorz Burda: Nakrętkę trzeba dokręcić kluczem dynamometrycznym, a następnie zabezpieczyć przed

 

Jeśli już uda się wyjąć półoś, kolejnym problemem może być zdjęcie starego przegubu. W niektórych samochodach (np. Daewoo Tico) jest to bardzo łatwe i do wymiany przegubu nie trzeba nawet wyciągać półosi.

 

Wystarczy tylko rozchylić specjalny pierścień i przegub wręcz sam spada z półosi. Niestety w innych samochodach trzeba użyć sporej siły. Są do tego celu specjalne narzędzia, ale większość warsztatów ich nie posiada i do zbijania przegubu używa większego młotka. Jedno mocne uderzenie zazwyczaj wystarcza.

 

Nowy przegub wbija się zdecydowanie łatwiej. Należy pamiętać, aby przed założeniem nowego przegubu założyć osłonę gumową. W zestawach otrzymamy specjalny smar, który w całości trzeba zużyć. Montaż jest znacznie łatwiejszy. Należy tylko pamiętać, aby założyć nową nakrętkę na przegub i dokręcić ją z odpowiednią siłą, a następnie zabezpieczyć przed okręceniem.

  

Przykładowe ceny przegubów napędowych zewnętrznych

 

Marka i model

Cena przegubu (zł)

Alfa Romeo 156

1.9 JTD

185 (4MAX)

364 (Spidan)

Audi 80 2.0E

196 (4MAX)

246 (Spidan)

Fiat Uno 1.0 ie

134 (4MAX)

167 (Spidan)

Honda Civic 1.4 i

216 (4MAX)

230 (Spidan)

Opel Kadett E 1.4 i

190 (Hans Pries)

163 (4MAX)

180 (Spidan)

Peugeot 605 2.0

173 (4MAX)

260 (Spidan)

Volvo S40 2.0T

416 (Spidan)

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty