Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problemy z dieslem

Grzegorz Burda
Fot. Bosch: Zadaniem świecy żarowej jest wstępne podgrzanie komory spalania, aby możliwy był samozapłon mieszanki.
Fot. Bosch: Zadaniem świecy żarowej jest wstępne podgrzanie komory spalania, aby możliwy był samozapłon mieszanki.
Zima weryfikuje stan techniczny silnika i jest wyznacznikiem jak dbamy o samochód. Sprawny i zadbany silnik wysokoprężny nie będzie sprawiał problemów z uruchomieniem nawet przy 25-stopniowym mrozie. Natomiast jeśli zaniechamy jego podstawowej obsługi, możemy mieć kłopoty już przy niewielkim spadku temperatury.

 

Silnik wysokoprężny do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej nie potrzebuje iskry. Wystarczy tylko odpowiednio wysoka temperatura powietrza, którą zapewnia stopień sprężania. W lecie nie ma z tym problemów, natomiast w zimie mogą się one pojawić, więc cylindry są wstępnie podgrzewane przez świece żarowe. Jeśli wystąpią problemy z rozruchem silnika, szukanie usterki należy rozpocząć od najprostszych elementów, a dopiero na samym końcu należy przystąpić do sprawdzania układu wtryskowego.

Fot. Bosch: Zadaniem świecy żarowej jest wstępne podgrzanie komory spalania, aby możliwy był samozapłon mieszanki.
Fot. Bosch: Zadaniem świecy żarowej jest wstępne podgrzanie komory spalania, aby możliwy był samozapłon mieszanki.

 

Paliwo i prąd

 

Pierwszą z przyczyn unieruchomienia Diesla może być paliwo, w którym może wytrącić się parafina. Skutecznie blokuje ona przewody i uniemożliwia uruchomienie nawet nowego silnika. Warto więc tankować na sprawdzonych stacjach, a wybierając się w tereny górskie, gdzie temperatura spada często poniżej - 25 st. C, należy dolać do paliwa środek zapobiegający wytrącaniu się parafiny.

Przed każdym okresem zimowym trzeba wymienić filtr paliwa, nawet pomimo małego przebiegu. Jeśli filtr posiada odstojnik wody należy go co jakiś czas odkręcić.

Newralgicznym punktem jest akumulator. Niesprawny, nie dostarczy wystarczającej ilości prądu do prawidłowego działania świec żarowych oraz rozrusznika.

Fot. Grzegorz Burda: Świece żarowe trzeba wymieniać po maksymalnie 150 tys. km przebiegu, nawet gdy są sprawne.
Fot. Grzegorz Burda: Świece żarowe trzeba wymieniać po maksymalnie 150 tys. km przebiegu, nawet gdy są sprawne.

Świece

 

Świece żarowe pełnią bardzo ważną funkcję, zwłaszcza w silnikach z wtryskiem pośrednim. Taki rodzaj wtrysku występował w samochodach osobowych do pierwszej połowy lat 90. ub. wieku. Są to już dość stare konstrukcje z dużymi przebiegami, mocno wyeksploatowane, więc uszkodzenie świec często powoduje, że uruchomienie silnika jest praktycznie niemożliwe.

W silnikach z wtryskiem bezpośrednim raczej nie ma problemów z rozruchem, nawet wówczas gdy silnik jest dość mocno wyeksploatowany. O uszkodzonych świecach dowiemy się dopiero przy większych mrozach lub kiedy poinformuje nas o tym komputer pokładowy.

Pierwszym objawem uszkodzenia świec jest nierówna praca i szarpanie po uruchomieniu silnika. Im zimniej, tym jest to bardziej odczuwalne. Świece można bardzo łatwo sprawdzić bez żadnych przyrządów. Niestety trzeba je wykręcić, co w niektórych silnikach nie jest łatwe. Następnie

Fot. Grzegorz Burda: Filtr paliwa najlepiej wymienić przed zimą i co pewien czas należy spuścić wodę z odstojnika.
Fot. Grzegorz Burda: Filtr paliwa najlepiej wymienić przed zimą i co pewien czas należy spuścić wodę z odstojnika.

wystarczy podłączyć je na krótko do akumulatora. Jeśli się nagrzewają oznacza to, że są dobre, chociaż żarnik może nie rozgrzewać się do takiej temperatury jak w nowej świecy. Jeśli auto ma 100 lub 150 tys. przebiegu powinniśmy wymienić świece żarowe, nawet jeśli są sprawne.

Jeśli świece są dobre, a silnik bardzo trudno uruchomić należy sprawdzić czy prawidłowo działa przekaźnik świec żarowych.

 

Układ wytryskowy

 

Kolejnym punktem niesprawności może być układ wtryskowy. W starych konstrukcjach występuje tzw. ssanie, które powoduje zmianę kąta wtrysku. Jest ono uruchamiane ręcznie lub automatycznie. Winę za utrudniony rozruch może ponosić rozregulowana pompa wtryskowa, podająca zbyt małą dawkę rozruchową, zbyt małe ciśnienie wtrysku lub źle wyregulowane albo “lejące" wtryskiwacze.

Jeśli jednak układ wtryskowy jest sprawny, a silnika nadal nie daje się uruchomić trzeba sprawdzić ciśnienie sprężania, które powie nam o kondycji silnika.

Zdecydowanie odradzamy uruchamianie Diesla na pych. Grozi to zerwaniem paska rozrządu i poważna awarią. Bardzo ostrożnie i tylko w ostateczności należy używać autostartu, czyli preparatu ułatwiającego rozruch. Nieostrożne używanie tego preparatu, także może uszkodzić silnik.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty