Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Produkcja aut. Czy wiesz gdzie wyprodukowano Twoje auto?

Bogusław Korzeniowski
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Czy pochodzenie auta ma znaczenie? Zapewne każdy słyszał stwierdzenie typu „Moje Suzuki wyprodukowano w Japonii, a nie na Węgrzech”, albo „Mój AUDI Q7 to solidny niemiecki wyrób”. Ma to przekonać słuchających, że samochód jest lepszy, solidniejszy i wykonany z większym pietyzmem. Przeanalizowaliśmy czy to prawda i jak sprawdzić gdzie zbudowano auto.

Dzisiaj twierdzenie, że kraj w którym zbudowano samochód jest synonimem jakości produktu ma niewiele z prawdziwą rzeczywistością. Opinia o psującym się samochodzie uderza przecież nie w fabrykę w jakimś kraju, ale w markę samochodu. To zaś spowoduje potężne osłabienie pozycji danej firmy na rynku i wymierne straty. Dlatego każdy producent decydujący się na budowę nowej fabryki, wprowadza tam swoje zasady produkcji i swoje zasady kontroli jakości. Tym samym ta globalizacja produkcji nie jest zagrożeniem dla jakości produktu.

Firmy decydują się na budowę nowych fabryk oraz produkcję samochodów w różnych miejscach naszego globu z kilku powodów:

  • niższe koszty pracy 
  • zysk związany z niższymi kosztami fiskalnymi
  • koszty transportu wyrobów
  • zysk związany z brakiem konieczności inwestycji w nowe linie produkcyjne.

Przykładów tego jest całe mnóstwo. Oto kilka:

  1. Fabryki w Chinach nie powstają jedynie ze względu na niższe koszty pracy, ale są nastawione na produkcję jedynie na tamtejszy rynek. Wiążą się z tym m.in. inne potrzeby rynku i inne samochody (pokazaliśmy to w przypadku produkcji koncernu Volkswagen, co opisano poniżej). Fabryka na rodzimym rynku obniża też koszty transportu do dealerów, ryzyko wypadku podczas transportu oraz ogranicza czas dostaw;
  2. Buick Cascada był produkowany tylko w Polsce w Gliwicach nie dlatego, że Polacy produkują najlepiej na świecie. Po prostu bardziej opłacało się transportować samochód z Polski (był to Opel Cascada wyposażony w inny infotainment), niż budować w USA linię produkcyjną dla małoseryjnej wersji;
  3. Podobnie było z roadsterem Fiat 124, który powstawał tylko w Hiroszimie w zakładach Mazdy, mimo że Fiat to marka, jak Pizza, bezbłędnie kojarzona z Włochami.

Gdzie produkują samochody największe koncerny świata?

Jednym z największych światowych producentów jest Toyota. Swoje fabryki japoński koncern ma na całym świecie. Jak prezentuje schemat tylko w Azji Mniejszej nie zbudowano fabryk koncernu.
Mamy więc fabryki w: Argentynie, Australii, Chinach, Czechach, Francji, Indonezji, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Meksyku, Tajlandii, Turcji, USA, Wenezueli, Wielkiej Brytanii, Polsce, Rosji. czy RPA.

Koncern Stellantis będący obecnie właścicielem marek: Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler, Dodge, DS, FIAT, JEEP, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM i Vauxhall, swoje fabryki ma w Europie (Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska, Portugalia, Serbia, Słowacja, Włochy, Rumunia, Rosja), w Afryce (RPA, Nigeria, Egipt, Kenia), Azji (Chiny, Indonezja, Iran, Kazachstan,Tajlandia, Turcja ) i Ameryce (Argentyna, Brazylia, Chile,Kanada, Meksyk, USA).

Podobnie jest w przypadku koncernu Renault. Fabryki produkujące różne modele są w Europie (Francja, Hiszpania, Portugalia, Rumunia, Rosja, Słowenia), w Azji ( Indie, Iran, Korea Pd, Pakistan, Turcja), w Ameryce (Argentyna, Brazylia, Chile, Kolumbia) i Afryce (Algieria, Maroko, RPA).

Ford ma swoje zakłady produkcyjne w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Rosji, Francji, Słowacji, Rumunii, Chinach, Turcji, Indiach, Tajlandii, Wietnamie, Brazylii, Argentynie, Wenezueli, Republice Południowej Afryki. 

Co ciekawe, w Polsce koncern Stellantis, w Tychach produkuje Fiaty 500, pochodne modele Abarth i Lancie Ypsilion. A w Gliwicach - od kwietnia 2022 r. wytwarzane są seryjnie – w różnych wersjach, także na rynek brytyjski – duże auta dostawcze (tzw. LCV): Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato i Opel Movano.

Natomiast koncern Volkswagen w polskich zakładach wytwarza modele: VW Caddy i Caddy Maxi oraz VW Transporter 

Oczywiście musimy pamiętać, że część fabryk największych, światowych producentów produkuje jedynie samochody na lokalne rynki, których nie będziemy nawet znali, ale są też modele globalne rozpoznawalne na całym świecie.

Prześledziliśmy dokładnie fabryki koncernu Volkswagen AG. Oto dane odnośnie jakie samochody powstają w fabrykach:

  • Niemcy Ingolstad (Audi: A3, A4, A5, Q2), Neckersulm (Audi: A4, A5, A6, A7, A8), Heilbron (Audi R8), Lipsk (Porsche: Macan, Panamera), Stuttgart (Porsche: 718, 911, Taycan), Emden (VW: Arteon, Passat), Wolfsubg (VW: Golf, Tiguan, Touran i Seat Tarraco), Drezno (VW ID.3), Zwickau (Audi Q4 e-tron, VW ID.3, VW ID.4, VW ID.5, Seat Born);
  • Wielka Brytania (Bentley);
  • Włochy (Lamborghini);
  • Portugalia (Seat Alhambra, VW Sharan, VW T-Roc);
  • Hiszpania (Seat Ibiza, Seat Arona, Seat Leon, Cupra Formentor, Audi A1, VW Polo, VW T-Cross);
  • Słowacja (Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Skoda Karoq, VW Touareg);
  • Czechy (Seat Ateca, Skoda: Enyaq, Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq); (Toyota: Yaris, Aygo X)       
  • Węgry (Audi TT, Audi Q3);
  • Turcja (Renault: Clio, Megane); (Toyota; C-HR, Corolla Sedan)
  • Rosja (Skoda Rapid, VW Polo, VW Tiguan);
  • Meksyk (Audi Q5, VW Jetta, VW Taos, VW Tiguan);
  • USA (VW Atlas, VW ID.4, VW Passat);
  • Argentyna (VW Amarok, VW Taos);
  • Brazylia (VW Fox, VW Nivus, VW Polo, VW Saveiro, VW Virtus);
  • Chiny (Audi A4L Sedan, Audi A6L Sedan, Audi Q5L, Audi e-tron, VW Bora, VW C-Trek, VW CC, VW CC Shooting Brake, VW Tacqua, VW Magotan, JETTA VA3, JETTA VS5, JETTA VS7, VW Sagitar, Audi Q2L, Audi Q2L e-tron, VW T-Roc, VW Golf, VW ID.4, Audi Q3, VW Thayron, Audi A3 Sedan, Audi A3 Sportback, VW Nowy Bora, VW e-Bora, Audi A7 Sedan, Audi Q5 e-tron, VW e-Lavida, VW ID.3, VW ID.4, VW Phideon, VW Polo, VW T-Cross, VW Tiguan (LWB), Skoda Kodiaq, Skoda Kodiaq GT, VW Nowa Lavida, VW Touran, Skoda Kamiq, Skoda Kamiq GT, Skoda Superb, VW Passat Chiny, Škoda Karoq, Škoda Octavia, Škoda Octavia Combi, VW Lamando, VW Tharu, VW Teramont, VW Teramont X, VW Viloran).
  • Polska Tychy (Fiat: Fiat 500, Abarth 500)

Z tego zestawienia, oprócz wskazanych chińskich odmienności jak małe wersje o zwiększonym rozstawie osi typu Q2L, czy też wersje o nieznanych nazwach, zauważyliśmy kilka interesujących faktów:

  • Niemiecki (z rodowodem hiszpańskim) Seat Ateca jest produkowany tylko w Czechach, a Seat Tarraro ma produkcję tylko w Niemczech. Podobnie jest w przypadku elektrycznej Cupry Born, która nie widziała Hiszpanii;
  • Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne i VW Touareg powstają tylko w Bratysławie;
  • Volkswagen Amarok jest produkowany tylko w Argentynie;
  • Audi A1 produkuje tylko Hiszpania;
  • VW T-Rock powstaje tylko w Portugalii, a w Niemczech jest produkowana wersja kabrio (w Chinach jest produkcja tylko na lokalny rynek);
  • VW T-Cross jest produkowany w Hiszpanii, Brazylii i Chinach na lokalny rynek.

Jak sprawdzić kraj w którym wyprodukowano nasz pojazd?

Każdy może tego samemu dokonać bez najmniejszych problemów Wystarczy tylko wziąć do ręki dowód rejestracyjny.

W dowodzie mamy wpisany numer identyfikacyjny pojazdu VIN (VIN - Vehicle Identification Number). Jest to taki PESEL auta pozwalający dokładnie wskazać jeden, jedyny pojazd (numer VIN się nie powtarza). Każdy pojazd, czy to samochód osobowy, czy ciężarowy, a nawet przyczepa, ma przypisany unikatowy 17-cyfrowy kod VIN, który składa się z cyfr i liter.

Jedną z najważniejszych informacji zawartych w VIN są właśnie kody krajów. Znaki definiujące kraj producenta (WMI - World Manufacturer Identifier) to układ trzech pierwszych znaków. Wszystkie najważniejsze Państwa producentów aut zgrupowaliśmy w tabeli. Odczyt tych kodów przedstawiamy poniżej:

WMIKontynentSymbole określające Państwo
A-HAfrykaAA-AH = RPA
J-RAzjaJ = Japonia
KL-KR = Korea Płd.
L = Chiny
MA-ME = Indie
MF-MK = Indonezja
ML-MR = Tajlandia
PA-PE = Filipiny
PL-PR = Malezja
S-ZEuropaSA-SM = Zjednoczone Królestwo
SN-ST, W = Niemcy
SU-SZ = Polska
TA-TH = Szwajcaria
TJ-TP = Czechy
TR-TV = Węgry
VA-VE = Austria
VF-VR = Francja
VS-VW = Hiszpania
VX-V2 = Jugosławia
XS-XW = ZSRR
X3-X0 = Rosja
YA-YE = Belgia
YF-YK = Finlandia
YS-YW = Szwecja
ZA-ZR = Włochy
1 – 5Ameryka Północna1, 4, 5 = Stany Zjednoczone
2 = Kanada
3 = Meksyk
6 – 7Oceania6A-6W = Australia
7A-7E = Nowa Zelandia
8 – 0 Ameryka Południowa8A-8E = Argentyna
8X-82 = Wenezuela
9A-9E, 93-99 = Brazylia
9F-9J = Kolumbia

W tabeli krajów Europejskich wskazano, że SA-SM jest kodem określającym Wielką Brytanię. Oznacza to, że gdy w numerze VIN na pierwszym miejscu będą znaki: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SK, SL i SM, to pojazd został wyprodukowany w Wielkiej Brytanii.

Co dalej z produkcją w Rosji?

Ponieważ każdy z producentów, których przytoczyliśmy w materiale, ma swoje fabryki w Rosji, zwróciliśmy się do przedstawicieli tych koncernów z pytaniem o aktualny stan produkcyjny. Oto odpowiedzi udzielone naszej redakcji.

Tomasz Tonder - Dyrektor PR & Corporate Affairs Grupy Volkswagen
W świetle ataku Rosji na Ukrainę i w jego konsekwencji, Zarząd Grupy Volkswagen postanowił o wstrzymaniu produkcji pojazdów w Rosji. Zatrzymany został także eksport samochodów do Rosji. W wyniku obecnej sytuacji Zarząd Grupy podjął decyzję o zawieszeniu działalności biznesowej w Rosji.

Robert Mularczyk - PR Senior Manager Toyota Central Europe
Aktualnie fabryka Toyoty nie prowadzi produkcji na terenie Rosji. Od czwartego marca wstrzymano też dostawy aut Toyoty i Lexusa oraz części zamiennych. Tym samym zawieszono działalność biznesową w Rosji.

Janusz Chodyła - Attache prasowy / Dyrekcja komunikacji Renault Polska
Działalność zakładu produkcyjnego Renault w Moskwie została zawieszona z dniem 23 marca 2022 roku. Obecnie sieć dealerów Renault pozostaje otwarta po to, aby wykonywać naprawy gwarancyjne i serwis aut klientów. Dostawy samochodów były realizowane tylko w ramach istniejących stanów magazynowych w Rosji. Na chwilę obecną działalność firmy Renault w Rosji została zawieszona.

Wojciech Osoś - Dyrektor działu PR Stellantis w Polsce
Aktywność Stellantis w Rosji, w tym produkcja, nie ma znaczącego wpływu na jej globalną działalność biznesową. Stellantis na początku marca ogłosił, że zaprzestał importu i eksportu pojazdów do Rosji oraz że zawsze będzie przestrzegać międzynarodowych sankcji.
Jeśli chodzi o zakład w Kałudze, to bardzo ograniczona produkcja zostanie w najbliższej przyszłości przerwana z powodu problemów z łańcuchem dostaw.
Stellantis będzie przestrzegać międzynarodowych przepisów i zachowywać zgodność z nimi.

We wszystkich przypadkach podkreślono także, że salony dealerskie danej marki są własnością innych pomiotów niż koncerny VW, Toyota, Stellantis, czy Renault. Tym samym żaden z koncernów nie ma wiadomości, czy salony dealerskie pracują. Równocześnie podkreślano, że zapewne działają firmy serwisowe, chociaż koncerny przerwały dostawy części.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty