Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Protest ITD. Czego domagają się inspektorzy?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Karolina Misztal Od poniedziałku 8 października trwa protest Inspekcji Transportu Drogowego. Inspektorzy ITD domagają się podwyżek, ale nie jest to jedyny postulat.

Dzięki bardzo skrupulatnym kontrolom ich czas wydłuża się często z 30 minut do ponad dwóch godzin. W uzasadnionych przypadkach w pierwszej kolejności inspektorzy stosują pouczenia zamiast mandatów.

"Przyczyną naszego sprzeciwu są względy ekonomiczne, socjalne i kwestie związane z poprawą warunków pracy inspektorów. Od wielu lat skutecznie działamy na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach oraz eliminujemy nieuczciwe praktyki w transporcie drogowym, nasze dotychczasowe postulaty pozostały bez odpowiedzi, więc zdecydowaliśmy o podjęciu akcji protestacyjnej. Poprzez taką formę protestu chcemy wskazać na skalę obowiązków nałożonych na inspektorów ITD oraz rażąco niewspółmierne do nich wynagrodzenie. Skrupulatne kontrole wykonywane z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa, będą prowadzone zawsze przez dwóch inspektorów, w taki sposób w jaki robi to policja i inne służby. Wynikiem tego będzie mniejsza liczba skontrolowanych pojazdów, a czas pojedynczej kontroli znacznie się wydłuży. Brak odpowiedniego poziomu wynagrodzeń sprawia, iż od początku roku z ITD odeszło ponad 80 inspektorów z ogólnej liczby około 600 pracowników, jednocześnie względy ekonomiczne sprawiają, że brak jest chętnych do pracy w ITD, taka sytuacja może wkrótce doprowadzić do paraliżu tej instytucji"- podkreślają przedstawiciele Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego.

Związek Zawodowy ITD wskazuje na dużą determinację wśród protestujących inspektorów, w dniu rozpoczęcia protestu w związku ze zorganizowaną akcję honorowego oddawania krwi, w celu zapewnienia niezbędnego funkcjonowania urzędów w skali całego kraju w pracy obecnych było jedynie kilkunastu inspektorów.

Zobacz także: TOP 10 sposobów na mniejsze spalanie

Inspektorzy chcą podniesienia wynagrodzeń, wskazując, iż przy systematycznie zwiększającym się zakresie obowiązków, pozostają one na niezmienionym poziomie od ponad 10 lat. Domagają się także równego traktowania w hierarchii służb. Inspektorzy wykonując te same czynności co policjanci ruchu drogowego, czy funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej, pracując w systemie 24 godzinnym, wykonując czynności służbowe z bronią, posiadają jednocześnie status urzędników co sprawia, iż nie mają porównywalnego zabezpieczenia socjalnego w stosunku do innych służb, a w razie utraty zdrowia wskutek pracy w niebezpiecznych warunkach, jedyną alternatywą pozostaje dla nich zwolnienie z pracy.

Postulaty inspektorów oprócz kwestii finansowych i socjalnych, dotyczą również podniesienia poziomu bezpieczeństwa podczas prowadzenia kontroli drogowych. Inspektorzy podkreślają, iż to nie jest protest przeciwko komuś. Jest on oznaką ich determinacji i obrazem tego co naprawdę dzieje się w instytucji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo na polskich drogach oraz ochronę polskiego rynku transportowego przed nieuczciwą konkurencją.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • BOB (gość)

    Nic dziwnego, że odchodzą z ITD. Z tego co wiem kokosów tam nie ma, a jeśli od 10 lat nie mieli podwyżek, to nie ma się co dziwić. Tylko jeśli odejdą to kto będzie robił ich robotę, a wbrew różnym opiniom potrzebni są i ile będą musieli zaproponować nowym ludziom żeby przyszli? Pewnie 2x tyle co mają teraz, bo do takiej pracy bez żadnych uprawnień jakie mają inne służby chętnych raczej nie będzie, skoro np. do policji nie ma.

  • krokodyl (gość)

    dobrze, że walczą o swoje, bo tak niewielu inspektorów chroni polski transport przed transportem ze wschodu i krajów starej Unii, transport, przynoszący do budżetu RP pond 10% PKB, a inspektorki zarabiają niewiele więcej niż pracownik sklepu, który nie musiał ukończyć żadnych państwowych kursów prawie 6 miesięcznych, nowi kandydaci sporadycznie sie pojawiają, ale po usłyszeniu że to będzie wypłata rzędu 2000 na rękę...rezygnują...;( niektórzy oczywiście będą na nich psy wieszać, ale kierowcy chyba nie chcą wrócić do czasów pracy za dwóch, a otrzymywać 1 pensji?!

  • TIR (gość)

    Mówiac po ludzku 10 lat bez podwyżki to wstyd dla ekip rządzących za ich nieudolne działanie. Pytalem ile zarabia inspektor ITD na starcie. Podstawa to 2700 zl brutto + dodatek kontrolny maks. 1000 zl brutto, co daje 2627 zl netto. Pytam zatem ile zarabia inspektor z 10 letnim stażem 3072 brutto plus ten sam dodatek, co daje 2891 netto. Wstyd!!! Jesli ktoś nie rozumie czemu protestują to pewnie nie ma nic wspólnego z transportem, i jest z zasady na NIE! Ps. mam nadziej krokodylki, że wam sie uda :)

  • protest_itd (gość)

    Na starcie to jako młodszy kontroler inspektor teraz zarobi 2400 zł netto a nie 2627 zł, po 10 latach nie 2891 zł netto tylko na stopniu młodszego inspektora 2692 zł - wiem bo pracuje akurat 10 lat i posiadam ten niesamowicie wysoki stopień :) - co lepsze rok temu zarabiałem 30 zł więcej, ale dwie osoby w witd dostały awans o dwa stopnie do góry i komuś musieli zabrać żeby dać akurat im na podwyżki :) taka jest rzeczywistość :D. Na dodatek stwierdzam że na poprzedni nabór w 2017 roku na 1 miejsce w witd chętnych było około 180 osób, obecnie również na jedno miejsce zgłosiło się dokładnie 19 :D, a jak będzie kolejny to nie zgłosi się nawet 5 chętnych. Za 5 lat RP zacznie nadawać obywatelstwa Białorusiną i Ukraińcą, a oni po 6 miesiącach pracy za takie pieniądze trzasną wrotami i odejdą dalej na zapad Europy, co czynią obecnie jako zawodowi kierowcy - przenosiny ze wschodniej ściany polskiego płaczu do Wrocławia, Gdańska, Poznania i Szczecina - tam 2 tysię na łapkę bolsze.

  • R2D2 (gość)

    Najlepsze jest to to że MI od kilkunastu lat mami ta służbe tym samym organizując jałowe bezproduktywne spotkania ze zwiazkowcami. I nic się nie zmieni.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości