Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Prototyp Syreny 607 odnaleziony w garażu

Data publikacji: Autor: Karol Nowakiewicz

Fot. Archwium właściciela pojazdu W czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, polscy inżynierowie konstruowali samochody, które znacznie wyprzedzały swoją epokę. Niestety, wiele z nich nie doczekało się seryjnej produkcji. Prototypy były najczęściej niszczone komisyjnie, lub znikały w niewyjaśnionych okolicznościach. Syrenę 607 spotkał jednak inny los.
Fot. Archwium właściciela pojazdu Na przełomie roku 1970 i 1971 powstały plany zmodernizowania Syreny przy pomocy podzespołów licencyjnych. Została opracowana konstrukcja i zbudowano prototyp na bazie Syreny 105, oznaczony roboczo jako 607. Główna zmiana dotyczyła części nadwozia co znacznie poprawiło sylwetkę całego samochodu. Wykorzystano części pochodzące z Polskich Fiatów 125p i 126p oraz z Zastawy 1100p. Próba zmodernizowania Syreny wiązała się z wydłużeniem rozstawu osi oraz całkowitym przebudowaniem tylnej części nadwozia, czego efektem było stworzenie bryły przypominającej współczesne hatchbacki.

CZYTAJ TAKŻE

Syrena - królowa polskich szos

To mogła być zupełnie inna Syrena


Był to ostatni projekt związany z rozwojem konstrukcji Syreny. Model nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji. Taka decyzja mogła wynikać z faktu przestarzałej już konstrukcji pamiętającej lata 50.

Wydawałoby się, że Syrena o nadwoziu hatchback już nigdy nie ujrzy światła dziennego. Jednak kilka dni temu, na forum miłośników tych samochodów, pojawiła się informacja, że auto zostało odnalezione w okolicach Bielska-Białej i zostanie odrestaurowane. Obecny właściciel mówi, że trudno w tym przypadku mówić o odnalezieniu, gdyż stała ona od 1974 w garażu przy rodzinnym domu. Została wtedy kupiona jako „złom użytkowy”. W chwili, gdy została ona przekazana w nowe ręce, zapadła decyzja o jej odbudowie.

Właściciel zwraca się z prośbą do wszystkich, którzy mogliby przyczynić się do pomocy w jej odbudowie, poprzez np. pomoc w zebraniu informacji, dokumentacji. Cenne także będą informacje o częściach, które mogą przyspieszyć czas odbudowy oraz kontakt z ówczesnymi projektantami plastycznymi: Zbigniewem Wattsonem i Zygmuntem Głowackim oraz konstruktorem auta, Stanisławem Łukaszewiczem.

Skontaktować się z właścicielem można poprzez e-mail: marsyr@o2.pl.

Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ppoland

    Super idea, popieram!

  • Antek78

    Bardzo dobra inicjatywa. Mam nadzieję, że gdzieś będzie można śledzić na bieżąco jak postępują prace.

  • Siemka (gość)

    Jak najbardziej popieram .Ratjmy to co nasze i Polskie !

  • kinol (gość)

    sentyment sentymentem,ale czymś takim bym nie chciał powozić.prymitywny,domowy tuning: z przodu okrągło,z tyłu kanciasto-poczwara na przeszczepach. trabant kombi to było COŚ!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości